Maj sa rád, ako by tvoj život závisel od toho! (lebo závisí)

Ku knihe “Love yourself like if your life depends on it” som prišiel úplne náhodou. A zistil som, že je extrémne známa v zahraničí. Nie je veľa kníh, ktoré majú 2000+ hodnotení na Amazon a priemer je 4.4/5! Život je príliš krátky, aby som nečítal knihy, ktoré zmenili život tisícom ľudí, tak som sa rozhodol si ju kúpiť a prečítať.

Prečo som prečítal túto knihu?

Pravdu? Moja vznešená motivácia bola prečítať si ďalšiu knihu o pestovaní postoja láskavosti voči sebe. Self-compassion je témou tohto roka pre mňa, mám v pláne viacero kníh a táto podľa názvu a recenzií pasovala do témy. Self-kindness and milujúci postoj voči sebe je totiž jeden z troch prvkov self-compassion (seba-súcit alebo súcit so sebou).

Moja menej vznešená (nazývam ju temná) motivácia bola rýchlo a jednoducho mať prečítanú ďalšiu knihu (má len 63 strán) a priblížiť sa k číslu 40, ktoré mám v cieľoch na tento rok. Už viem, že na 2018 si nebudem dávať takýto vysoký cieľ. Nečítam potom pre porozumenie a vnútorné obohatenie, ale pre čísla. Nečítam, knihy, ktoré túžim čítať, ale tie, ktorými ľahšie naplním čísla.

Jednou vetou by som knihu zhrnul…

Autor v knihe zdieľa príbeh a návod, ako sa odrazil od dna vďaka pestovaniu lásky voči sebe (ktorá je podmienkou lásky voči iným. Všetci, čo sa pokúšajú o intímne vzťahy s nízkym pocitom vlastnej hodnoty vedia dosvedčiť na základe svojích neúspechov).

Z akých častí sa skladala?

Kniha sa skladá z krátkych kapitol (1-3 strany), ktoré by som rozdelil do nasledovných celkov:

  • Predslov a úvod – ako vznikla táto kniha
  • Svedectvo autora
  • Návod na pestovanie lásky voči sebe
    • nahradenie neproduktívnych myšlienkových sľučiek jedinou podstatnou
    • meditácia
    • otázka (seba-reflektívna)
  • Niekoľko princípov a lessons learned

Nové vydanie obsahuje aj 2 kapitoly, o ktoré bola kniha doplnená 4 roky po prvom vydaní:

  • odpustenie
  • znovuzrodenie – ako táto kniha pomohla autorovi vydať knihu, ktorú chcel vydať roky predtým s názvom “Rebirth”.

Kľúčové vhľady, ktoré som získal

Autor si ma získal. Skutočne zvažujem, že by som si vyskúšal jeho metódu. Súhlasím s ním, že milovať seba samého je základ. Veď milovať druhého dokážeme nanajvýš tak, ako seba. Rovnako Boha nevieme milovať viac ako seba. Ak máme ten pocit, že seba nemáme radi, ale Boha máme, klameme seba. Nie je to láska. Je to náboženská pretvárka.

Opäť jedna z kníh, kde sa mi potvrdilo, že:

  • ego je zloba a treba z neho vystúpiť. Radikálna láska je jedným zo spôsobov, ako ho prekročiť. Začína sa láskou k sebe.
  • Autor ponúka svoje riešenie, niečo, čo pomohlo jemu. Nemá výskum, ani dáta. Má svoju skúsenosť. Logika, poznanie ktoré mám a moje predošlé skúsenosti s mindfulness mi hovoria, že to môže byť účinné.
  • ako človek praktizujúci mindfulness a kontemplatívny spôsob života, som sa snažil doteraz uvedomovať si neproduktívne kruhy mojích myšlienok a zameriavať sa na realitu. Autor má iné riešenie. Nech sa kruhy točia, avšak vedome ich nahraďme jedinou podstatnou myšlienkou: “milujem sa”. Mindfulness je spôsob, ako vidieť veci, aké sú a nie cez skresľujúci filter myšlienok. No láska a pravda idú ruka v ruke. Možno je takýto spôsob seba lásky tiež jedna z možností, ako vidieť veci v pravde vďaka milujúcemu postoju k sebe.
  • Odpustenie je kľúčové, ak chcem pravdivo pestovať lásku k sebe a k iným.

Čo sa mi páčilo?

Absolútne žeriem, ako na pár stránkach dokázal zhrnúť podstatu lásky, bytia, mindfulness, ega, mysle, návykov a odpustenia bez toho, aby vôbec použil tieto termíny. Áno, slova láska, dokonca aj myseľ sa opakuje. Avšak ego som prečital asi len raz a mindfulness, loving kindness či self-compassion som tam nenašiel. Ale sú tam 🙂

Kniha je krátka, vecná, praktická. Pripomína mi Do the work. Žiadne keci a zbytočné veci. Podstata. Nemám rád, keď je v knihe, čo ma 300 strán obsahu na 60. Táto kniha má obsahu na 300 strán, no má ich len 60. Žiadny balast.

Čo sa mi nepáčilo?

Jediné, čo mi napadá je, že autor nemá dáta o účinnosti svojej metódy, nehovoril vo vedeckých termínoch atď. Ale to sú veci, ktoré mi napadajú, iba keď sa snažím vymyslieť niečo negatívne. Nič som reálne nenašiel. A nie je to vedecká kniha, skôr autor zdieľa niečo, čo jemu pomohlo zmeniť život k lepšiemu. Nie je to vedec, je to podnikateľ.

Čo som si vzal a chcel sa o tom dozvedieť viac?

Opäť – ego, vedomá a nevedomá myseľ, spiritualita, správanie, vzťahy, odpustenie.

Zaujímavé citáty

“This I know: the mind, left to itself, repeats the same stories, the same loops.  Mostly ones that don’t serve us.  So what’s practical, what’s transformative, is to consciously choose a thought.  Then practice it again and again.  With emotion, with feeling, with acceptance.   Lay down the synaptic pathways until the mind starts playing it automatically.  Do this with enough intensity over time and the mind will have no choice.  That’s how it operates.  Where do you think your original loops came from?”

“So I return to the question, “if I loved myself, truly and deeply, what would I do?”

“As you love yourself, life loves you back.  I don’t think it has a choice either.  I can’t explain how it works, but I know it to be true.”

“If I loved myself truly and deeply, would I let myself experience this?”

“The truth is to love yourself with the same intensity you would use to pull yourself up if you were hanging off a cliff with your fingers.”

Zaujala vás recenzia?

Získajte viac informácií o

Leave a Reply

