Sila prítomného okamihu!

Knihu Sila prítomného okamihu som hneď po prečítaní zaradil do mojich pomyselných zbierok “povinná literatúra pre obyvateľov planéty zem” a “prečítať každý rok aspoň raz”. Prečo som to urobil?

Prečo som prečítal túto knihu?

Hoci som napísal relatívne veľa blogov o mindfulness a živote v prítomnom okamihu, neprečítal som až tak veľa kníh na túto tému. Len 1 knihu a 1 audiokurz. A boli to akademické knihy – písané profesormi na Oxforde a Harvarde. Čo sa duchovného pohľadu na tému týka, prečítal som len Listy o modlitbe a rozčítal som Listy od odovzdanosti Božej Prozreteľnosti, avšak tie som nedočítal. Jazyk 17. storočia v angličtine je mi menej zrozumiteľný. Áno a ešte Praktický mysticizmus od Evelyn Underhill. Avšak to bol pre mňa tiež boj. Lyrický jazyk.

Mindfulness ako techniku a neuro-psychlogický pohľad na vec už ako tak poznám a je to niečo, čo je extrémne účinné pre znásobenie kvality života. Prípadne pre liečbu depresií, stresových a úzkostných porúch. Avšak zatúžil som prečítať si duchovný pohľad na vec. A Eckhart Tolle ponúka vo svojej úžasnej knihe krásny prierez pohľadom psychológie avšak aj mystických tradícií kresťanstva, budhizmu a ostatných náboženstiev. Chcel by som sa nechať inšpirovať duchovnými vhľadmi na tému prítomného okamihu a kontemplácie a ísť hlbšie do kresťanskej mystickej tradície. Nasledovať budú Nahá prítomnosť od Richard Rohra, niečo od Thomasa Mertona a tak.

Jednou vetou by som knihu zhrnul

Kniha je o vystúpení z otroctva ega vytvoreného našou mysľou a spojení sa s podstatou nášho bytia (naším duchom ak chcete), ktoré nie je v mysľou stvorenom psychologickom čase (spomienkach a fantaziach o buducnosti), ale len v prítomnom okamihu.

Kľúčové vhľady, ktoré som získal

Trošku viac som pochopil, čo je ego, ako funguje a prečo je koreňom všetkého zla v našom svete.

Už rozumiem, čo myslel Stephen Covey v 7 Habits of Highly Effective People, keď napísal, že nechce ponúknuť ďalšiu “personality development” knihu ale “character development” knihu. Rozdiel? Osobnosť, personality, je produkt mysle, je to ego. A nema zmysel opraviť ego. Nedá sa to. Najma ak chceme egom vyriešiť akýkoľvek problém ega, pretože ego je jediný problém, ktorý máme. A všetky ostatné problémy sú problémy vytvorené egom. Preto prvý návyk v Covey-ho knihe je Proaktivita, ktorá predpokladá pestovanie seba-uvedomenia. To je vychádzanie z nevedomého života v identifikácii s egom do vedomého života, kde myseľ a ego sú len nástroje, vstupy.

Pochopil som, čo sa myslí pod slovom spiritualita a prečo je spoločná pre všetky náboženstvá  – prvok prekonania identifikácie s egom a dosiahnutie vnútornej integrity možnej len v móde bytia. Kniha by sa určite nečítala ľahko “obmedzenému kresťanovi”, ktorý vyrastá na evajelikálnych amerických kázaniach na youtube, zato by ju určite vedel zhltnúť akýkoľvek mystik alebo katolícky svätý. Inými slovami, čo sa Terézia z Avily, J.P. De Cassaude alebo Sv. Ján z Kríža snažili vysvetliť svojim archaickým jazykom plným obrazov a nerozumel som tomu ako analytický človek 21. storočia, to sa podarilo Eckartovi Tollemu.

Avšak, určite by som ničomu nerozumel bez 3. ročnej skúsenosti s mindfulness meditáciou a kontemplatívnou modlitbou. Čo je principiálne to isté.

Pochopil som na hlbšej úrovni, že ja nie som moje myšlienky a čo znamená, že minulosť a budúcnosť sú len ilúzia. Jediná realita je tá, ktorá sa odohráva práve teraz.

Na hlbokej úrovni autor vysvetľuje spiritualitu a dopady ega na život, vzťahy, vnímanie Boha.

Toto je kniha, ktorú by podľa mňa mal čítať každý. A nechať sa ňou ovplyvniť. Vysvetľuje prečo všetky knihy, ktoré som čítal za posledné 2 roky, hovoria, že potrebujeme vystúpiť z automatických podvedomých reakcií a vstúpiť do vedomých rozhodnutí, no na hlbokej, duchovnej úrovni.

Rovnako vysvetľuje Ježišovo učenie na hlbokej duchovnej úrovni modernými slovami. Niečo, pri čom sa mám tendenciu búriť (vďaka mojej obmedzenej, dualistickej mysli), no zároveň viem, že autor má pravdu a nemôže to byť inak. Keby bolo, tak Ježiš je mimo. A verím, že nie je. No aj pre toto si chcem prečítať viac z oblasti kresťanskej mystiky. Že či je aj kresťanský pohľad na vec naozaj rovnaky alebo to, čo Tolle hovorí je predsa len trochu New Age. Verím, že nie, ale chcem si to porovnať. Áno – porovnávanie je vec ega. No a čo 🙂

Zaujímavý je aj pohľad kresťanského kňaza Richarda Rohra na túto knihu a jeho vysvetlenie, prečo je plne v súlade s kresťanským učením a nie je to nič nové, čo by sa v pôvodných cirkvách nepraktizovalo už 2000 rokov.

Čo sa mi páčilo?

Páčil sa mi spôsob, akým je kniha narozprávaná (mám audioverziu) samotným Tollem. Ako dialóg, otázky a odpovede. Aký je priamy a nekladie si servítku pred ústa.

Čo sa mi nepáčilo?

Tolleho hlas mi nie je až taký sympatický. Je to taký malý škriatok s prasačím noštekom 🙂 Možno keby som si ho nepredstavoval počas počúvania, počúval by sa mi ľahšie. Ale toto tiež píše moje ego.

Čo som si vzal a chcel sa o tom dozvedieť viac?

Ešte viac a opätovne som sa utvrdil v tom, že budem pokračovať v čítaní o egu, nevedomej a vedomej mysli a kresťanskej spiritualite moderným jazykom ako napr. Richard Rohr. Jednoducho ak človek chce skutočne žiť, nedá sa to v identifikácii s egom. Vzťahy, komunikácia, modlitba, vedenie ľudí… čokoľvek je úbohé, ak sme odkázaní len na nevedomé reakcie našej mysle.

Zaujímavé citáty

“…the past gives you an identity and the future holds the promise of salvation, of fulfillment in whaterver form. Both are illusions.”

“Nothing has happened in the past; it happened in the Now. Nothing will ever happen in the future; it will happen in the Now.”

“The light is too painful for someone who wants to remain in darkness.”

“The moment you realize you are not present, you are present. Whenever you are able to observe your mind, you are no longer trapped in it. Another factor has come in, something that is not of the mind: the witnessing presence.”

Zaujala vás recenzia?

Získajte viac informácií o

Leave a Reply

