“Do the work” – recenzia knihy

Na knihu “Do the work” od Stephena Pressfielda som sa chystal uz dlho. Veril som, že mi otvorí a oči a bude ma motivovať pustiť sa do úloh, ktoré zvyknem odkladať. No nakoniec bola trochu o niečom inom 🙂

Prečo som prečítal túto knihu?

Jedným z cieľov, ktoré mám na tento rok je vyriešiť problém vnímanej prokrastinácie. Vnímaná prokrastinácia sa dá riešiť mnohými spôsobmi, nie len neprokrastinovaním. Napríklad aj tým, že ju prestanem nazývať prokrastinácia alebo to prestanem vnímať ako problém. Môj spôsob riešenia? Starať sa o seba a napĺňať svoje emocionálne potreby + pochopiť, čo prokrastinácie je a nájsť motiváciu a riešenia, ktoré už vymyslel niekto iný. Možno krajší ako ja, no snáď aj skúsenejší a múdrejší, ideálne na zaklade výskumu.

Kniha Do the work je prvou takouto knihou, v pláne sú ďalšie. Pomohla mi dosiahnuť cieľ?

Jednou vetou by som knihu zhrnul

Kniha je o prekonaní odporu (resistance) a ďalších neduhoch, ktoré sa snažia podkopať akékoľvek naše úsilie prekročiť vlastný tieň.

No záber a príklady boli hlavne z praxe spisovateľa a kreatívneho človeka. Principy však môžeme aplikovať aj na ostatné typy aktivít, ktoré vyžadujú seba-prekročenie: rozbehnúť podnikanie, začať cvičiť, písať blogy. Avšak skôr sa hodia na naše vlastné iniciatívy, kde cítime vnútornú vášeň pre vec.

Nepomohla mi veľmi v motivácii k nudnej práci, ktorá mi bola zadaná v robote, nechce sa mi do nej, neprinesie hodnotu a neznášam ju 😀 Kniha je o prekonaní odporu k práci, ktorej výsledkom je naplnenie naších snov, poslania… práci, ktorá vyviera z nášho vnútra.

Z akých častí sa skladala?

Hm… toto členenie bolo trochu menej prehľadné. Kniha bola písaná nevšedne, text bol veľmi štruktúrovaný. Pripomínalo mi to čítanie niekoho poznámok. Dôležité veci boli veľkými písmenami. Ale principiálne by som ju vedel rozdeliť do týchto častí:

  • Odpor – čo to je a ako operuje
  • Ako s ním bojovať
  • Aké sú fázy nášho kreatívneho úsilia pri práci na diele

Hlavná premisa a argumenty (spoilers)

Ak chceme dať svoje vnútro von skrze projekt, ktorý nosíme v srdci, potrebujeme prekonať vnútorný odpor a začať pracovať. Zároveň treba byť pripravení na to, že odpor v rôznych formách prichádza v každej fáze nášho úsilia. Potrebujeme sa naučiť, kedy používať vedomie a kedy čerpať z hĺbky zdrojov podvedomia. Kedy robiť prieskum a učiť sa a kedy písať, kedy reflektovať nad napísaným a doplňať, čo chýba.

Kľúčové vhľady, ktoré som získal

Uvediem v citáciach

Čo sa mi páčilo?

Určite jednoduchosť, s akou bola písaná. Vyvážený pomer rád a princípov na jednej strane a príkladov z praxe autora na strane druhej. Bola to aj zábava a vtipné. Krásne príklady a veľmi priamy, odviazaný prístup autora.

Čo sa mi nepáčilo?

Nenašiel som odpoveď na moje otázky ohľadom prokrastinácie v práci. No to ani nebol cieľ knihy. Iba ja som si nezistil, o čom je presne kniha, neurobil som si domácu úlohu v podobe “inšpekčného čítania”.

Čo som si vzal a chcel sa o tom dozvedieť viac?

Zatiaľ všetky rady vo všetkých smeroch hovorili o tom, že potrebujeme robiť veci vedome a vystúpiť z nevedomých, automatických reakcií. Táto kniha hovorí o tom, že naše nevedomie je ten zdroj a hĺbka, avšak potrebujeme ho vedome využívať, nie sa ním nechať používať. Vystúpiť za ego, vnútorné dialógy a čerpať z hĺbky a výpočtového výkonu nášho mozgu. Alebo také niečo. Nič ezoterické. Len keď si človek uvedomý, že vedomá myseľ vie spracovať 40 kúskov informácie za sekundu a nevedomá myseľ miliardy za sekundu, tak pochopí 🙂

Čiže viac sa učím a ešte viac chcem o vrstvách našej mysle a ako ich využívať a nebyť nimi využívaný.

Zaujímavé citáty

Next to Resistance, rational thought is the artist or entrepreneur’s worst enemy. Instead, we want to work from the Self, that is, from instinct and intuition, from the unconscious.

The last thing we want is to remain as we are.

A child has no trouble believing the unbelievable, nor does the genius or the madman. It’s only you and I, with our big brains and our tiny hearts, who doubt and overthink and hesitate.

Don’t think. Act. We can always revise and revisit once we’ve acted. But we can accomplish nothing until we act.

In this book, when I say “Don’t think,” what I mean is: don’t listen to the chatter. Pay no attention to those rambling, disjointed images and notions that drift across the movie screen of your mind.

One rule for first full working drafts: get them done ASAP. Don’t worry about quality. Act, don’t reflect. Momentum is everything.

The inner critic? His ass is not permitted in the building.

Forget rational thought. Play. Play like a child.

That our project has crashed is not a reflection of our worth as human beings. It’s just a mistake. It’s a problem—and a problem can be solved.

Zaujala vás recenzia?

One thought on ““Do the work” – recenzia knihy

Leave a Reply

