Ako dostať, čo chceme a zachovať pri tom vzťahy?

Tento blog je recenzia a priblíženie známeho diela o komunikácii a medziľudských vzťahoch zo začiatku 20. storočia – Ako si získať priateľov a ovplyvniť ľudí od Dale Carnegie (original: How to win friends and influence people)

Prečo som prečítal túto knihu?

Pretože som si uvedomil, že vedieť komunikovať a vychádzať s ľuďmi v súkromnom aj pracovnom je esenciálna zručnosť, ak chcem žiť plný život. Zároveň bez komunikácie a počúvanie nedokážem naplniť poslanie, ktoré vnímam, že mám v živote. Tak som sa rozhodol, že tento rok sa zameriam o.i. aj na komunikáciu, preskúmam ju v nádeji, že mi to pomôže

  • zlepšiť to, ako počúvam a rozprávam a píšem
  • lepšie budovať vzťahy a
  • dosiahnuť veci, po ktorých túžim.

Jednou vetou by som knihu zhrnul

Kniha je o tom, ako získavať priateľov a ovplyvnňovať ľudí:D Áno, názov to povedal celé. Ja by som to však zhrnul tak, že: “Kniha je o funkčných princípoch medziľudského kontaktu, ktoré nám pomôžu zvládať situácie v medziľudských vzťahoch, v biznise a vo vedení ľudí.”

Z akých častí sa skladala?

Vnímal som 4 základné časti:

  • všeobecné zásady jednania s ľuďmi
    • O kritizovaní
    • Ako postupovať v hádke
    • Ako počúvať
    • Ako oceňovať ľudí a podobne
  • Ako získavať priazeň u ľudí jednoduchými, no mocnými technikami
    • napr. zapamätať si meno človeka za každú cenu
    • úsmev
    • viac počúvať ako hovoriť, nechať ego druhého, nech sa vyjadrí
    • a pod
  • Techniky predaja a ovplyvňovania
    • tu som mal nervy! Neznášam, keď sa ma niekto snaží manipulovať a bolo tu písané, ako na to. Autor síce tvrdil, že tie techniky fungujú, len s čestným umýslom a keď ich používa človek, ktorý druhému chce skutočne dobre. Moja skúsenosť je však taká, že si nepamätám, že by tieto veci na mňa skúšal len nejaký egoistický, narcistický hajzel, čo sa chcel na mne obohatiť. Česť výnimkám ako môj finančý poradca a realitná maklérka.

Hlavná premisa a argumenty

Ak chceme komunikovať efektívne, to znamená dosiahnuť, čo chceme a zachovať (alebo ešte lepšie rozvinúť) vzťahy, potrebujeme uplatniť zásady ako:

  • Najprv sa snažiť porozumieť a až potom, aby mne bolo porozumené. Toto výrazne naplní emocionálnu banku človeka, s ktorým sa rozprávam a umožní viesť dialóg na želanej úrovni
  • Robte druhým to, čo chcete, aby robili vám
  • A ďalšie princípy, no nechcem tu prepisovať celú knihu.

Kľúčové vhľady, ktoré som získal

Nové veci boli pre mňa skôr tie o predaji a biznise, tie kde bolo slovami napísané, čo som neznášal na nevedomej úrovni, keď na mne niekto nešikovne skúšal a videl som, že len nasleduje nejaký vzorec bez toho, že by mi chcel od srdca dobre. Hrrrr :/

Potvrdili sa mi moje úzavery, ktoré som si vyvodil zo svojich situácií životných ako “kritizovať človeka a protirečiť mu neprinesie nič iné ibe jeho obranné reakcie a snahu zaútočiť späť na moje ego a hodnotu.” A ak niečo potrebujem, najprv potrebujem druhéhmu dať to, čo on potrebuje. Zvýšim tak jeho ochotu pomôcť mi v mojej situácii.

A chváliť, oceňovať ľudí je lepšie ako ich kritizovať a hodnotiť.

Čo sa mi nepáčilo?

Niekedy príliš veľa príbehov a príliš málo faktov, princípov a informácií.

Čo som si vzal a chcel sa o tom dozvedieť viac?

Opäť – spomínalo sa často ego, podvedomé reakcie a vedomé odpovedanie, potreby, empatia. Toto sú veci, s ktorými sa stretávam takmer vo všetkom, čo čítam a nie je to náhoda.

Zaujímavé citáty (pozor! Spoilers!)

Criticism is futile because it puts a person on the defensive and usually makes him strive to justify himself. Criticism is dangerous, because it wounds a person’s precious pride, hurts his sense of importance, and arouses resentment.

When dealing with people, let us remember we are not dealing with creatures of logic. We are dealing with creatures of emotion, creatures bristling with prejudices and motivated by pride and vanity.

“A great man shows his greatness,” said Carlyle “by the way he treats little men.”

The only way I can get you to do anything is by giving you what you want.

“The deepest principle in human nature is the craving to be appreciated.”

So the only way on earth to influence other people is to talk about what they want and show them how to get it.

If out of reading this book you get just one thing—an increased tendency to think always in terms of other people’s point of view, and see things from their angle—if you get that one thing out of this book, it may easily prove to be one of the building blocks of your career.

You can make more friends in two months by becoming interested in other people than you can in two years by trying to get other people interested in you.

If we want to make friends, let’s put ourselves out to do things for other people—things that require time, energy, unselfishness and thoughtfulness.

So if you aspire to be a good conversationalist, be an attentive listener. To be interesting, be interested. Ask questions that other persons will enjoy answering. Encourage them to talk about themselves and their accomplishments.

Citátov je oveľa viac, no mám pocit, že nesmiem kopírovať a zdieľať tak veľa citátov. Ešte ma zažalujú 🙂

Leave a Reply

