Chcete komunikovať efektívne? Vyskúšajte toto!

Týmto príspevkom chcem začať novú sériu blogov, kde by som rád zdieľal dojmy z kníh, ktoré som čítal / počúval a verím, že ma obohatili. Intelektuálne, duchovne alebo akokoľvek 🙂 Výmýšľam šablónu, že ako na to! Toto je prvý pokus a česť pripadla na audioknihu “Effective communication skills” od Prof. Dalton Kehoe z kolekcie “Great Courses”. (Kokoos, mali by mi platiť, že akú reklamu im robím!) Tak tu je príspevok z kategórie recenzie:

Prečo som prečítal túto knihu?

V práci pracujem ako konzultant. Túžim sa stať manažérom, mentorom a koučom. Žijem vo vzťahoch. A chcel by som sa oženiť a mať zdravú, funkčnú a harmonickú rodinu. Všetky tieto role si vyžadujú komunikačné zručnosti. Preto som sa tento rok rozhodol vzdelávať v tejto oblasti a tento kurz / audiokniha mi prišla ako skvelý spôsob, ako začať. Pretože sa zaoberá ústnou komunikáciou (talking) takpovediac “od podlahy”.

O čom bola kniha jednou vetou?

Myslím si, že autor si dal za cieľ pomôcť naučiť sa čitateľovi komunikovať tak, aby naplnil účel komunikácie (dostať čo chce a zachovať / rozvíjať vzťahy) berúc v úvahu všetko, čo na komunikáciu vplýva – ako podvedomie, kultúra, pohlavie, role, emócionálne stavy a podobne.

Z akých častí sa skladala?

Po úvodných, povedzme že teoretických kapitolách, sa autor zaoberal prvkami, ktoré na komunikáciu vplývajú:

  • podvedomie
  • vedomie
  • ego a jeho stavy (rodič, dieťa, dospelý a ich odtiene – kontrolujúci rodič, nahnevané dieťa, atď)
  • osobnosť (vysvetľovať MBTI kategorizáciu)
  • kultúra a subkultúry
  • pohlavie (áno, obesme autora, myslí si, že existujú 2 pohlavia a sú medzi nimi rozdiely!)
  • emocionálne naladenie – ako fungujeme v rôznych stavoch, ako sa upokojiť a mindfulness
  • obranné mechanizmy
  • kognitívne skreslenia (cognitive distortions / biases)

Následne vysvetľovať jednotlivé druhy rozhovorov a ich význam, ako:

  • connect talk – small talk (Ahoj, ako? Ja? Ale v pohodke…)
  • control talk (prednáška, predaj, vedenie mítingu, atď)
  • heavy control talk (ja že som hovado? Keby si sa nespravala ako obycajna chudera…)
  • dialog talk – komunikácia dospelo, konštruktívne a podľa princípov popísaných aj v knihe Nenásilná komunikácia

Autor sa následne zameral na dialog talk, jeho prvky a zručnosti, ktoré k nemu potrebujeme ako aktívne počúvanie, nehodnotenie, empatia a ostatné prvky popísané v blogu o Nenásilnej komunikácii.

Zaoberal sa aj spôsobmi, ako používať dialog talk v riešení konfliktov v partnerských vzťahoch, na pracovisku a podobne.

Zvyšok knihy bol venovaný témam ako

  • komunikácia v leadership pozícii
  • rozdiely v komunikácii mužov a žien
  • význam komunikácie v intímnych vzťahoch a ako komunikovať
  • morálne dôsledky komunikácie

Hlavná premisa a argumenty

Myslím si, že hlavná premisa a argument knihy je “Ak niečo chcem, potrebujem sa naučiť o tom hovoriť tak, aby som to získal a zachoval alebo rozvíjal pri tom vzťah s danou osobou / publikom. Preto sa potrebujem naučiť používať dialog talk a connect talk a byť si vedomý všetkého, čo na moju komunikáciu vplýva a vedome s tým pracovať.”

Kľúčové vhľady, ktoré som získal

Veľmi sa mi páčili kapitoly o osobnosti, hodnotení a podvedomej a vedomej mysli. Autor vyslovene opať raz potvrdil, že bez mindfulness, nie je možné efektívne komunikovať. Nakoľko je nám prirodzené komunikovať v control talk móde, ktorý vyvoláva obranu. A potrebujeme sa naučiť precitnúť a vedome začať komunikovať podľa princípov dialog talku z nášho dospelého ega, nie detských módov.

Autor potvrdil to, čo čítame vo všetkých dobrých knihách o komunikácii – Usiluj sa najprv porozumieť druhým, až potom, aby bolo tebe porozumené (Seek first to understand, then to be understood)

Čo sa mi nepáčilo?

Autor o sebe hovorí, že je INFP osobnosť. To znamená, že hovoril v princípoch, frázach a používal málo príkladov a dát. Ja som podobná osobnosť a premýšľal a komunikujem podobne, no som taký, že by sa mi páčilo mať príklady a fakty, ktoré si zapamätám. A viem si podľa nich lepšie princípy ilustrovať a osvojiť.

Proste… Chýbali mi dáta, fakty, príklady, roleplays. Občas nejaké boli, no veľmi málo na môj vkus.

Ešte sa mi nepáčilo, že niektoré témy boli pre mňa nezaujímavé a nudné, avšak… tak to býva.

Kurz sa zameriaval na efektívnu hovorenú komunikáciu a šiel od podlahy. To sa mi aj páčilo, aj nie. Viac o riešení konfliktov a ťažkých situácií hovorí nadväzujúci kurz “The Art of Conflict Management: Achieving Solutions for Life, Work, and BeyondKeď si trochu oddýchnem od tejto témy, vrhnem sa naň

Čo som si vzal a chcel sa o tom dozvedieť viac?

Určite by som sa chcel dozvedieť viac o vedomí, podvedomí a neurálnej kognitívnej psychológii. Sú to pre mňa veľmi zaujímavé veci. Rovnako o vývoji nášho ega, super ega, interpretácie seba a okolia a takého témy skôr hlbinnej psychológie.

Som motivovaný vzdelávať sa ďalej v oblasti bdelej pozornosti (mindfulness), súcitu a empatie.

Zaujímavé citáty

Keďže to bol audiokurz a nerobil som si poznámky, zapamätal som si len jeden citát:

Communication does not work. Except by mistake.

Leave a Reply

