Čo som sa naučil pri kúpe bytu a potrebujete vedieť

Ako viete, bývam v novom. A môžete bývať so mnou, hľadám k sebe 1 spolubývajúceho 🙂 Viac v inzeráte.

Kúpa bol dlhý proces, ktorý začať premýšľaním nad možnosťami a výhodami niekedy v auguste 2016 a naučil som sa počas tohto procesu pár lekcií. Toto sú ony:

Ste ochotný niesť zodpovednosť?

Vlastniť byt, platiť účty, riešiť opravy prípadne poistné udalosti… nehovoriac o splácaní hypotéky… To chce istú dávku dospelosti. Navyše, ak máte túžbu vycestovať za prácou do zahraničia, treba to zvážiť a nájsť riešenia. Vlastniť nehnuteľnosť a hypotekárny produkt je záväzok a vyžaduje často starostlivosť. Všetko sa dá vyriešiť, no treba si byť vedomý, že s vlastnením bytu sú spojené aj komplikácie a zodpovednosť.

Máte na to?

Ja som si myslel, že mám! Mal som našetrené, plat v poriadku… No pri cenách 3. izbových bytov v Bratislave a platení 10% z vlastných zdrojov + zariadenie bytu, malovanie a podobne… Musel som si požičať vyššiu čiastku aj z inych zdrojov, ktorú potrebujem vrátiť v krátkodobom horizonte a teda… Bude to finančne náročnejší rok. Ale možno konečne schudnem 😀

Určite chcete hľadať sami?

Máte na výber. Sami pozerať inzeráty a zápoliť o horúcu ponuku alebo si najať človeka, čo vám bude hľadať a dohadovať stretnutia. Ja som zvolil 2. možnosť a neľutujem. Svoj byt by som bez tejto pomoci nemal. Problém je, že dobré byty získajú ľudia, ktorí majú buď naozaj šťastie, alebo si platia niekoho, kto im ho hľadá. Čo je dobrý byt? Podľa mňa taký, ktorý sa predá do týždňa. Môj sa objavil na nete vo štvrtok o 11:00, 11:10 som mal dohodnutú obhliadku, 16:00 bola obhliadka, 18:30 som podpisoval zmluvu. Prečo tak náhle? Pretože kto zaváha, nebýva. Samozrejme, že som pred tým videl 11 bytov a už som presne vedel, čo chcem a keď som doň vošiel, bola to len formalitka pre mňa. A hľadal som len, či nemá nejakú zásadnú vadu, ktorú nemal. Čo ma privádza k…

Viete, čo chcete?

Treba vidieť pár bytov, aby človek zistil, čo chce a čo nie. Na čo sa však zamerať? Ja som naučil 1 vec a to, že sú veci, ktoré viete zmeniť a veci, ktoré neviete zmeniť. Najprv si rozmyslite, čo chcete v oblastiach, ktorú sú nemeniteľné. A to je poloha, orientácia, poschodie, správca bytu, susedia, spojenie do práce a pod. Interiér a veci s ním súvisiace zmeniť viete. Niekedy to vyjde draho, je to možné. Pre mňa bolo dôležité nájsť byt v Petržalke pri Draždiaku z mnohých osobných dôvodov. Zistil som to po 8 prehliadkach. Potom som videl ešte 3 byty bez výhľadu na Draždiak, kde som sa utvrdil v tom, čo chcem a potom zrazu sa objavil “ten” byt. A teraz som šťastný ako prasa v žite 🙂

Má vám kto pomôcť?

Priatelia sú neskutočná pomoc. Či už počas hľadania ako psychická podpora, no najmä neskôr – pri sťahovaní, prerábke, maľovaní. Vďaka Bohu sa dobrých priateľov. A aspoň zistíte, kto vás ma naozaj rád 🙂 Rovnako si neviem vynachváliť pomoc mojej kamarátky (kontakt tu), čo mi byt hľadala. Mať sa s kým porozprávať, modliť sa spolu za to, riešiť strachy a stresy s kúpou spojené. Bolo to skvelé.

Viete si predstaviť s predávajúcimi spoluprácu?

Toto je veľmi dôležitá vec. Byt môže byť super, avšak ak sa ťažko spolupracuje s predávajúcimi, vie to byť peklo. Bude treba spoločne dohadovať množstvo vecí na operatívnej úrovni počas predaja, je preto dôležité mať medzi sebou atmosféru dôvery a aktívneho prístupu. Ja som mal naozaj šťastie, že to tak bolo. Keby však nie, fuuu. Nechcem ani pomyslieť.

Aké otázky sa pýtať na obhliadke?

Ja som sa pýtal nasledovné:

  • Aké je vysoké nájomné a pri akom počte osôb?
  • Aké dlhy spláca bytový dom?
  • Kto je správca domu?
  • Kedy bola vykonaná rekonštrukcia?
  • Čo bolo predmetom rekonštrukcie?
  • Viete povedať niečo o susedoch?
  • Kedy bol postavený bytový dom?
  • Sú v okolí herne alebo krčmy?

Uvedomťe si jednú vec

Ja som sa vždy bál kúpy bytu. Bola veľká vec pre mňa a nevedel som si predstaviť, ako sa stane, že zrazu budem mať byt. Teraz, keď som po tom, viem, že to nie je veľká vec. Je to veľa malých vecí a niektorých trošku väčších. Ako skriňa 😀 Ale začína sa to tým, že si uzrejmite, čo chcete a potom otvoríte Google a začnete hľadať. Ja som si uzrejmil, že chcem Petržalku a zavolal som kamarátke, či mi chce pomôcť hľadať. A potom sa to vyvíja ďalej, jedna malá vec za druhou. A bolo úžasné kráčať v tom s niekým, kto má skúsenosť s procesom a prevedie ma ním. Cítil som sa v bezpečí.

Tak, snáď pridal tento článok niekomu hodnotu 🙂

 

Leave a Reply

