Súcit so sebou (self-compassion): Liek na pocit nedostatočnosti?

Wow, wow, wow! Veľmi sa teším. Ten pocit, keď verím, že Boh mi dlhý čas ukazuje jedno slovo – “self-compassion” (súcit so sebou, byť láskavý a vľúdny voči sebe najmä v utrpení) a ja vnímam, že to môže byť niečo, čo mi môže pomôcť v mojej vnútornej dráme absolútne radikálnym spôsobom. Adresovať moju hanbu a nedostatočný pocit vlastnej hodnoty bez toho, aby som si ublížil snahou o vyššie sebavedomie a sebadôveru cez nafúknuté ego, bez strachu, že “čo ak sa začnem rozmaznávať a byť zameraný na seba?”

Konečne sa mi podarilo dostať sa ku knihe od Kristin Neff “Self-compassion”, (lebo som dočítal “How to read a book”). Nie len, že ju Brené Brown odporúča, ale robia teraz spolu aj workshopy. Kristin je priekopníčka v oblasti výskumu súcitu a najmä súcitu voči sebe. Lebo veľa krát sme ako-tak schopní súcitu s utrpením druhých, no pri vlastnom utrpení máme tendenciu ešte pritlačiť, ešte viac kritizovať, ešte viac sa odmietnuť.

A nechápem, ako to, že prvá riadna populárno-vedecká publikácia o self-compassion, téme starej ako ľudstvo, vyšla až v roku 2011? Ak nerátam knihy ako Mindful way to self-compassion alebo Compassionate mind, ktoré vyšli tesne pred 2010 od jej kolegov Paul Gilbert a C. Gremer.

Som úplne nadšený aj z jej stránky, kde je extrémne veľa informácií, všetky cvičenia, ktoré sú aj v knihe a nespočet linkov na PDF výskumy a publikácie o self-compassion, na ktorých Kristin a kolegovia spolupracovali. Úžasný je aj zoznam odporúčanej literatúry, kde sú knihy od Brené Brown aj napr. Nenásilná komunikácia.

Ja verím, že téma “self-compassion”, ktorú budem skúmať tento rok a skúmať ju aj z pohľadu kresťanstva a mindfulness, mi pomôže nastoliť mier medzi mojimi dvoma konfliktnými časťami osobnosti: na výkon zameranou časťou a časťou, ktorá túži byť, prijímať, smiať sa, cítiť a byť kreatívna a hravá.

Bude nasledovať mnoho blogov na túto tému či už  na mojej stránke alebo na istres.sk Fuu, cítim sa radostný a mám veľkú nádej!

2 thoughts on “Súcit so sebou (self-compassion): Liek na pocit nedostatočnosti?

Leave a Reply

