Takto žijú ľudia celistvého srdca

Dnes to bude už posledný zo série článkov o zraniteľnosti podľa kurzu od Brené Brown. Plánujem prečítať aj nejaké jej knihy, takže nie je to pravdepodobne posledný článok na túto tému vo všeobecnosti. Ale na nejaký čas asi áno!

Čo som ešte nepokryl? Možno tie najdôležitejšie veci. Avšak poviem na rovinu, že sám mám v týchto veciach medzery vo svojom živote, teda som to pri počúvaní nevedel naplno uchopiť a ani si urobiť kvalitné poznámky. O to väčšia motivácia pre vás, aby ste si kurz zadarmo zadovážili cez Audible (návod tu) a vypočuli.

Minule som písal o tom, ako si staviame múry okolo naších sŕdc alebo brnenia, ako tomu nadáva Brené. Teraz bude nasledovať pár tipov, ako, naopak, žiť život v zraniteľnosti, byť dotknuteľný, autentický a teda človekom celistvého srdca. Je dôležité pripomenúť, že väčšina takýchto ľudí, s ktorými Brené pracovala, sa takými nestali výchovou, ale tým, že na sebe pracovali a rôznymi spôsobmi sa ľuďmi celistvého srdca stali vlastnou iniciatívou s Božou pomocou.

Oddych a hra

Ľudia celistvého srdca majú v živote čas na oddych a hru. A to dostatok a bez pocitov viny. V súčasnosti sa začínajú množiť výskumy ohľadom absolútnej dôležitosti hry a hravosti v naších životoch a Brené toto potvrdzuje. Dokonca existuje silná korelácia medzi dostatkom hry počas detstva a pravdepodobnosťou, že človek sa stane masovým vrahom. V USA by vedeli rozprávať!

Čo je však oddych a hra? Pre mňa bola definícia veľmi náročná, pretože ma vyviedla z omylu. Zistil som, že v skutočnosti v živote nemám prakticky nijakú hru a oddych. Čo vysvetľuje, prečo sa cítim taký unavený napriek tomu, že sa snažím oddychovať a hrať. Tu sú podmienky pre aktivitu (alebo neaktivitu), ktorá sa klasifikuje ako oddych a hra:

  • čas strávený bez účelu, bez cieľa (čiže ak robím vedome niečo, aby som si oddýchol, akosi si pri tom menej oddýchnem :O)
  • stratíme sa v danej činnosti, prestávame sa kontrolovať, monitorovať, máme nižšiu mieru seba-uvedomenia. Sme v stave “Flow”.
  • máme tendenciu si želať si, aby sme pri danej činnosti mohli zostať dlhšie, ako je možné, inými slovami, nechceme, aby to skončilo

Uvedomil som si, ako málo oddychu a hry v živote mám. Ako sa snažím oddychovať a vymýšľať si aktivity, aby som si oddýchol. Samo o sebe majú ten potenciál, no keď ich začnem robiť s cieľom oddýchnuť si a hrať sa, už opäť pracujem. Dokonca som zistil, že prokrastinujem, keď sa chystám oddychovať a snažím sa tomu vyhnúť ako práci!

Pre mňa osobne aktivity na oddych a hru, kde si viem skutočne oddýchnuť sú tieto:

  • čas strávený s ľuďmi, ktorých mám rád v hlbokom zdieľaní, pri oslave alebo pri športe
  • opaľovanie sa pri vode
  • plávanie
  • čítanie si v prírode – pri jazere, na lúke, v lese (bez komárov)
  • sauna
  • wellness vo vode – rôzne bazény, prúdy vody a pod
  • masáž
  • mindfulness meditácia
  • hra na PC (ak sa mi podarí hrať, pretože sa chcem hrať a nie preto, že chcem hru dokončiť alebo sa snažiť si pri nej oddýchnuť)
  • Dlhé prechádzky v lese, turistika
  • za istých podmienok blogging. To napríklad, keď píšem bez toho, aby som si k tomu potreboval niečo naštudovať – teda buď z poznámok alebo len tak, z vlastných myšlienok a skúseností

Je dôležité uvedomiť si, že oddych je súčasťou pracovného procesu a života. Ako si plánujeme prácu, nutne si potrebujeme naplánovať aj oddych. V dnešnej kultúre, kde si ľudia zvyknú odvodzovať hodnotu od toho, akí sú busy a unavení, je ťažké byť hravý a oddychovať. Pretože pravdepodobne budeme kritizovaní takýmito ľuďmi. Treba s tým počítať a naučiť sa samostatnosti v rozhodovaní.

Myslím si, že ľudia, ktorí kritizujú ostatných a posudzujú ich kvôli tomu, že majú v živote hru a oddych, potrebujú náš súcit. V skutočnosti v hĺbke srdca tak trochu závidia.

Oddych a hra… Premýšľal som, že si tento rok dám tieto slová ako tému roku. Nakoniec som sa rozhodol pre “mindful self-compassion”. Ale myslím si, že práve oddych a hra sú kľúčové pre to, aby som žil radostnejší život. Určite túžim naučiť sa oddychovať a opäť sa naučiť hravosti.

Zanechajte úzkostný životný štýl

Ako to máte? Keď ste v strese alebo úzkosti, majú tieto stavy tendenciu vás skôr paralyzovať alebo pomôcť k vyriešeniu situácie? U mňa skôr paralyzovať. Stiahnem sa, púšťam veci a mám tendenciu sa izolovať.

Zároveň si uvedomujem, že som závislý na strese a úzkosti. Keď sa nič nedeje, nadobúdam pocit, že niečo nie je v poriadku.

V každom prípade, Brené tvrdí, že ľudia celistvého srdca sa naučili pracovať so stresom a úzkosťou a nie je to ich životný štýl. Ich životný štýl je pokoj, prijatie a radosť.

Upokojenie sa ako odpoveď na akútnu situáciu

Ľudia celistvého srdca praktizujú nejakú variáciu techniky “calm” alebo upokojenia sa. Príklad –

  • Do kancelárie príde kolegyňa a povie, Gertrúda od vedľa počula riaditeľa hovoriť, že je to zlé a všetkých nás vyhodia.
  • Moja reakcia
    • Cítim stres a strach
    • Sústredím sa na dýchanie. Pár sekúnd len som a pozorujem tento proces.
    • Opýtam sa doplňujúce otázky – od koho si to počula ešte raz? Odkiaľ to má ten človek? Kedy sa to stalo?
    • Odpoviem sám sebe na otázky, či mám dostatok dôveryhodných informácií, aby som spanikáril a či by mi to pomohlo?

Brené odporúča tento typ odpovede na stresujúce situácie ako jeden zo spôsobov, ako sa vzdať úzkostného spôsobu života.

Smiech, spev a tanec

Ľudia, ktorí majú celistvé srdce, majú v živote dostatok smiechu, spevu a tanca. Ako to máme my? Prečo je to dôležité?

Smiech, spev a tanec nás vystavujú zraniteľnosti. Nedovolíme si od srdca sa smiať, spievať alebo tancovať. Tieto veci sú spojené s hanbou a máme tendenciu ich tlmiť, pretože sa cítime odkrytí, zraniteľní.

Avšak, potrebujeme to robiť. Potrebujeme zanechať snaženie sa “byť cool a v pohode”, snažiť sa zapadnúť a hrať rigidné, strnulé pózy. Smiech, spev a tanec a sloboda v týchto veciach je kľúčom.

Na viac vecí si nepamätám z toho kurzu, avšak určite tam boli. Koľko blogov som napísal? Štyri? Koľko trvalo ich prečítanie? 15-20 minút dokopy? Kurz od Brené mal takmer 7 hodín. To len pre ilustráciu, že je fajn si ho zaobstarať, lebo ja som napísal len pár postrehov 🙂

Tento rok by som sa rád prehrýzol jej knihami ako Daring greatly, Gifts of imperfections. Je to v súlade s témou roka “Self-compassion” a zároveň by som sa rád priblížil k hravosti a oddychu. Čeknite jej knihy preložené do SJ. A BTW… Brené je navyše kresťanka!

 

 

Leave a Reply

