TOP 5 kníh, čo som čítal v 2016

2016 bol pre mňa rokom mnohých zmien. Ako si začínam zvykať od 2013, aj tento bol jeden z najťažších vôbec. Na stres a zmeny vôbec. No a jednou z nich bola zmena, pre ktorú mi život dovolil sa slobodne rozhodnúť a nebola to len vynútená odpoveď na situácie. Bolo ňou čítanie.

Vždy som si myslel, aký som čitateľ, veď som čítal hádam aj 5 kníh ročne. No v 2016 som to číslo 6x vynásobil, pridal jednotku a mal som zrazu 31 kníh. Z toho 29 od mája, kedy som sa čítať rozhodol.

Medzi témy, o ktoré čítam patria veci z oblastí, v ktorých túžim rásť a učiť sa ako:

  • mindfulness a pre život užitočná psychológia vôbec
  • kontemplatívna modlitba (ako duchovná forma mindfulness)
  • vzťahy
  • komunikácia
  • biznis literatúra
  • ostatná duchovná literatúra

Okrem toho som tento rok čítal z oblasti fikcie hlavne fantasy, no budem sa sústrediť aj na svetové diela a súdobé romány. Napríklad Zlodejku kníh a Slávika by som chcel čítať tiež. A prečítať ešte raz niektoré knihy zo štredoskolského obdobia ako Hlava 22 a 100 rokov samoty. Už vtedy som bol z nich preč.

Ale teda k téme článku. Čo z tých 31 kníh sa mi páčilo najviac?

  • Listy o modlitbe od o. Johna Chapmana, OSB.
    • Túto knižôčku, ktorá zachytáva korešpondenciu medzi o. Chapmanom a niekoľkými laikmi a rehoľníkmi na tému modlitba preložili do SJ Benediktíni na Slovensku. Vždy, keď ju otvorím a začnem čítať, najprv dostanem facku a potom len som v úžase.
    • Už som jej po okoli rozdistribuoval asi 5 ks, 2 mám ešte na poličke, lebo ich stále zabúdam doručiť ľuďom. Ak si kresťan, zaujímaš sa o modlitbu a mindfulness je pre teba príliš psychológia a skôr chceš niečo duchovné, toto je tvoja voľba.
    • Je to to najlepšie, čo som čítal minulý rok a už to čítam opať 🙂
  • 7 Návykov skutočne efektívnych ľudí od Prof. S. Coveyho
    • Ak túžiš začať robiť niečo zmysluplné so svojím životom, skúsiť niečo zmeniť a chceš ísť do hĺbky, začni týmto. Skutočne.
    • Nebudem sa opakovať, však o tejto knihe bol celý blog!
  • GTD: Umenie bezstresovej produktivity od D. Allena
    • Túto knihu som čítal cez 2 roky. Snažil som sa ju rovno aj implementovať a veľa som stresoval pre nič. Ešte viac ako teraz.
    • Myslím, že táto kniha a jej riešenia natrvalo zmenili, ako pracujem s informáciami, ako plánujem, rozmýsľam a vykonávam svoje veci.
    • A efekt? Málokedy na niečo zabudnem, mám obrovský poriadok v hlave, no najmä v infomáciach mimo nej a miera stresu, ktorý v živote pociťujem sa znížila drasticky.
    • Kniha a metódy od D. Allena dali vzniknúť aplikáciam ako Evernote, Wunderlist, Todoist a podobne, ktoré sa snažia dané nápady uľahčiť digitálne.
    • Čo treba povedať je, že samotné GTD bez úprav a aproximácií v podobe rôznych softvérov dokáže využiť len málokto. Ale ako princíp a inšpiráciu skutočne odporúčam. Už menej však odporúčam autorovo nové náboženstvo. Údajne chudák prepadol nejakému kultu.
  • Nenásilná komunikácia od Marshalla Rosenberga
    • Túžiš sa stať človek empatie a súcitu? Myslím, že táto kniha je vhodným prvým krokom. Navyše sa pri nej môžeš naučiť, ako tieto zručnosti (áno, zručnosti, nie vlastnosti) aplikovať vo vzťahoch s inými a aj v rôznych až extrémnych situáciach.
    • O Nenásilnej komunikácii som napísal celý blog. Tu sa dá prečítať.
  • Ben Hur – Príbeh Krista od Lew Wallace
    • Premýšľal som, či na to 1 miesto pre beletriu dám 7-dielnu ságu o Zaklínačovi, ktorého som čítal, lebo som chcel hrať a teraz už aj hrám Zaklínača 3 alebo Súboj Kráľov?
    • Rozhodol som sa pre Bena Hura! Pretože toto dielo jednoducho má obrovskú hodnotu, je hlboké, plné bohatstva historického aj duchovného. Nie nadarmo sa jej predalo cez 50 miliónov kusov.
    • Autor sa počas jej písania a ako študoval históriu a Svätú Zem sám obrátil na kresťanstvo.

Toľko moje knihy za rok 2016. Čo je to najlepšie, čo ste čítali vy? Inšpirujte ma! 🙂

 

2 thoughts on “TOP 5 kníh, čo som čítal v 2016

Leave a Reply

