Chcete začať pravidelne cvičiť? Tu nájdete benefity a návod ako začať.

Pravidelné fyzické cvičenie patrí do skupiny kľúčových návykov. Ak rozmýšľaš, ktorý zdravý a produktívny návyk si začať pestovať, fyzické cvičenie je TOP kandidát. Samozrejme až po mindfulness. Lebo cvičiť vedome a sústredene je nápomocnejšie ako nechať telo cvičiť na autopilote a mysľou robiť niečo iné.

Prečo začať cvičiť?

Cvičenie má mnoho výhod. Najvýznamnejšie výhody, ktoré aj ja potvrdzujem mojou skúsenosťou sú tieto:

  • Zlepšenie nálady a zvýšenie pocitu životnej energie
    • Pravidelné cvičenie má na základe viacerých internetových zdrojov rovnakú účinnosť v boji proti depresii ako mindfulness alebo antidepresíva. A depresia neznamená byť nešťastný. Depresia je skôr stav bez energie. Pravidelným cvičením si viem energiu zvýšiť a zlepšiť si náladu, získať optimistickejší náhľad na svet a podobne. Pod energiou samozrejme nemyslím nič metafyzické a ezoterické.
  • Zníženie hmotnosti a percenta telesného tuku
    • V kombinácii s náležitou stravou je cvičenie výborným spôsobom, ako znížiť nadbytočnú hmotnosť a tukové zásoby. Prečo by ste mali znížiť tukové zásoby? O tom je dostatok kníh a blogov. Jednoducho pre zdravie. Moja skúsenosť a aj skúsenosť v rámci štúdií je, že je prakticky zbytočné snažiť sa zhodiť len cvičením. Proste to nefunguje. Strava je absolútne kľúčová. A efekt vhodnej stravy s pravidelným cvičením je krásne synergický.
  • Posilnenie vôle
    • Pravidelné cvičenie je okrem tréningu svalov aj tréningom vôle. Ak sa nám nechce začať pracovať na komplexnej úlohe s benefitmi až v budúcnosti, pravidelné cvičenie nám môže dať dostatok sily prekonať sa a začať.
  • Zvýšené sebavedomie
    • Človek cíti svoje telo, po čase vníma zmeny a celkovo sa cíti lepšie vo vlastnom tele a pozitívne to pôsobí na vlastné seba-hodnotenie.
  • Ľahšie zaspávanie a kvalitnejší spánok
    • Ľudia, ktorí pravidelne cvičia zvyknú skôr zaspať a spia kvalitnejšie.
  • Manažovanie stresu a úzkosti
    • Cvičenie významne pomáha vo vyrovnávaní sa so stresom a úzkosťou a celkovo prispieva k lepšej nálade. Ak máš problém so stresom a úzkosťou, tak hneď po cvičení si daj mindfulness meditáciu. A uvidíš, že hoci stres nemusí odísť (často však odíde), tvoja miera tolerancie sa zvýši. Inak povedané – viac vydržíš.
  • Zábava a sociálny rozmer
    • veľa ľudí zistí, že spolu im to ide ľahšie. Preto chodia spolu bicyklovať, behať, hrať futbal, do posilky, hrať bedminton alebo volejbal. A teda okrem toho, že robia niečo skvelé dušu a telo, robia ešte niečo skvelé aj pre svoje vzťahy a zažijú kopec srandy a zážitkov.

Ako začať cvičiť?

Jedna vec je vedieť, aké je super pravidelne cvičiť. Druhá už je začať a tretia pokračovať. Je to fakt ťažké a treba zapojiť vôľu. No iba spočiatku. Neskôr, keď je návyk a prídu motivujúce vysledky, už to ide samo. Ako teda začať? Priblížim, ako som začal ja.

Plánovanie

Treba si uvedomiť, že cvičenie stojí čas a zväčša aj peniaze. Ak chcete začať cvičiť, prvým krokom je plánovanie. U mňa je najjednoduchšie cvičiť ráno, pretože mám ešte ako tak nevyčerpanú vôľu, deň sa len začína. Avšak ráno je aj najväčší stres a ponáhľam sa do práce. Teda aby som ráno cvičil, potrebujem skôr vstať. A dostávam sa do problému, pretože aby som skôr vstal, potrebujem ísť skôr spať. A aby som išiel skôr spať, potrebujem vypnúť telefón, počítač a spolubývajúcich dostatočne skoro 🙂 Teda u mňa sa osvedčilo, že ak ráno cvičiť, potrebujem začať s prípravou už večer.

Ďalšie spôsoby sú ísť cvičiť do posilky pred obedom v práci alebo po práci. Buď doma na home-office alebo do posilky. Toto je pre mňa náročnejšie, pretože potrebujem vynaložiť oveľa viac sily na to, aby som nešiel v čase obeda na obed, ale predtým ešte cvičiť. Čiže silné vykročenie z návyku. A rovnako po práci mám chuť sa zvaliť a oddychovať a je ťažké ísť mi cvičiť. No dá sa to. Odporúčam však začať ráno.

Ďalšie tipy

Začnite v malých dávkach. Mnoho benefitov cvičenia sa prejaví už po 10 minútach pravidelného intenzívneho tréningu typu Tabata. A keď už je návyk, čas sa dá zvyšovať.

Spojte si to s odmenou. Pre mňa je odmena okrem vyššie uvedených benefitov nejaký chutný proteínový nápoj ako napr. Chocolate Milkshake od BSN.

Investujte do cvičenia peniaze. Keď som chcel začať bicyklovať, pomohlo mi kúpiť si bicykel. Začať behať mi pomohlo kúpiť si nové tenisky. Aby som začal cvičiť doma, kúpil som si “push-up bars”, činky, TRX pásy a proteíny. Aby som začal cvičiť v posilke, kúpil som si permanentku.

Nástrahy

Pre mňa jednou z nástrach v rámci cvičenia je opätovné začínanie po chorobe alebo keď výjdem z rytmu. Práve som v takom období, kde som po 2 týždňoch ľahkého prechladnutia a potrebujem opäť začať. Vyšiel som z rytmu, návyk bol prerušený a doslova začínam odznovu. S tým rozdielom, že už nemám aktivačnú energiu dodanú predtým z nákupu proteínov a ostatného náčinia a pomôcok.

Nepreháňajte to. Ja som prípad, kedy sa väčšina mojich období cvičenia skončila nútenou takmer ročnou prestávkou s ortopedickým problém. Proste som si niečo natiahol, zapálil alebo natrhol. Treba cvičiť s rozumom a niekedy menej je viac. Benefity cvičenia získam aj bez toho, aby som cvičil tak, že sa zraním. A keď sa zraním, som nútený prestať cvičiť a odídu aj benefity.

Chceš sa začať cvičiť v mindfulness a sebakontrole? Tu sú fajn linky:

One thought on “Chcete začať pravidelne cvičiť? Tu nájdete benefity a návod ako začať.

Leave a Reply

