Mindfulness, vôľa, návyky… ako spolu súvisia?

V poslednom období som čítal, premýšľal a snažil sa implementovať rôzne poznatky z oblastí budovania nových návykov a úlohe, ktorú v tomto procese má vôľa a bdelosť (mindfulness). Keď som sa do témy púšťal, netušil som, ako sú tieto 3 veci zásadne späté a jedna druhú významne ovplyňujú. Skúsim priblížiť pár slučiek, ktoré som si všimol.

Návyky v našom živote sú absolútne kľúčové. Tvoria drvivú väčšinu naších myšlienok, pocitov a správania (tu asi treba dačo odcitovať, že?:). Sú základom pre náš charakter a charakter významne predpovedá, ako sa bude vyvíjať náš život. Chceš zmeniť svoj život? Zmeň svoje návyky. To vyžaduje identifikovať ich – uvedomiť sa v jednotlivých situáciach a uvedomiť si, čo je podnet / spúšťač, rutinné správanie a odmena pri jednotlivých návykoch a najmä tých, ktoré chceme zmeniť. Seba-uvedomenie, z angl. self-awareness, je kľúčová zručnosť, ktorú si pestujeme, keď cvičíme mindfulness, teda všímavosť, bdelosť.

Mindfulness meditácia je cvičenie, kde o.i. cieľom je učiť sa precitnúť z rutiny a uvedomiť sa, uvedomiť si, čo sa deje. Seba-uvedomenie je zručnosť, ktorú majú všetci dospelí a svojprávni ľudia. Miera, v ktorej sa prejavuje v našom živote sa dá zvíšiť tréningom / pestovaním mindfulness. Tzn., že ak chcem zmeniť svoje návyky, prvým logickým krokom je začať sa cvičiť v mindfulness. Žiť viac vedome, viac všímavo, viac si uvedomovať seba a svoje automatické správanie, reakcie, všímať si, čo sú podnety, rutiny a odmeny v naších návykoch. Pod návykmi tu samozrejme myslím aj naše neželané myšlienkové a emocionálne vzorce.

Pestovať si mindfulness je však nový návyk a pre každý nový návyk, ktorý si chcem vypestovať, potrebujem zapájať vôľu. Vôľa je tá vnútorná sila, ktorá mi pomáha neísť vždy vychodenou cestičkou autopilota, ale vziať mačetu a prerúbať sa pralesom novej rutiny. Avšak vôľa sa zvykne unaviť, pretože celý deň ju používame, aby sme odolali pokušeniam a nezahrdúsili všetkých, ktorí nám idú na nervy.

Ako si vôľu posilniť? Jedným parádnym cvičením na posilnenie vôle je tréning v mindfulness! No verili by ste to? V mindfulness meditácii po precitnutí používame vôľu, aby sme pozornosť opäť upriamili na objekt pozorovania, na nejaký prvok reality, napr. na vnemy dýchania alebo iné fyzické vnemy.

Mindfulness však aj pomáha používať vôľu správne a odstrániť neproduktívny zvyk potláčania a prvku vôle zvanej “Ja NEchcem”. Učíme sa prijať nechcené myšlienky, pocity a nutkania k správaniu a nechať ich odísť miesto ich potláčania, ktoré vedie k ich posilneniu.

Čiže v skratke: Chceš zmeniť život? Zmeň svoj charakter. Chceš zmeniť svoj charakter? Osvoj si nové návyky. Chceš zmeniť / osvojiť si nové návyky? Uč sa všímavosti, sebauvedomeniu, teda mindfulness. Chceš si pestovať mindfulness? Zapoj vôľu. Máš slabú vôľu? Pestuj mindfulness. Nevládzeš pestovať mindfulness? Ešte viac pestuj mindfulness.

Mindfulness je absolútne kľúčový návyk pre môj život. Ak je jediný návyk, ktorý ti odporúčam začať si pestovať, je to mindfulness. Pretože žiť život v seba-určení, vedome, proaktívne, so zodpovednosťou za svoje konanie, to je cieľom. Nie žiť ako produkt rozhodnutí rodičov, ich autopilota, svojich vlastných neužitočný vzorcov, autopilota priateľov a známych, prípadne ľudí v televízii.

Pred nejakým časom som sa snažil vypestovať si naraz asi 15 návykov. Ten počet som znížil na 3, hoci knihy odporúčajú 1 návyk meniť v 1 čase.  Ja som však davač a chcel som 15 naraz. Zlyhal som. Vypestoval som si pravidelné cvičenie a čítanie, no poľavil som z iných ako mindfulness, modlitba a pod. Teraz to skúšam s 3 návykmi a mindfulness je medzi nimi. Nie je to 1 návyk, ale stále sa cítim ako davač, hoci menej ako predtým 🙂 Snáď si čítanie a cvičenie udržím. Ale radšej nečítať a necvičiť ako žiť život s mysľou v tramtárii ako robot.

Chceš sa začať cvičiť v mindfulness? Tu sú fajn linky:

2 thoughts on “Mindfulness, vôľa, návyky… ako spolu súvisia?

Leave a Reply

