“Neboj sa, nefajči… ” a iné blbé rady (vôľa 8 a trochu mindfulness)

V posledných blogoch som sa zaoberal vôľou. Písal som na základe mojich poznámok z audioknihy Willpower Instinct od Standfordskej profesorky psychológie Kelly McGonnigal. Prešiel som tu viacero tém, kde som písal aj, že

V tomto blogu sa pozrieme na jednu z 3 zložiek vôle – “Ja NEbudem”. (ostatné su “Ja budem”, “Ja chcem”) Po prečítaní kapitoly som nadobudol dojem, že je absolútne neproduktívne čokoľvek si zakazovať. Resp. formulovať si svoje predsavzatia ako “Ja nebudem” a sústrediť sa na to “čo nebudem”. Dôvod?

purple-304681_960_720

Áno, nedá sa nemyslieť na ružového slova. Pretože funguje v našej hlave mechanizmus zvaný “ironic rebound” a jeho dôsledkom je, že čím viac na niečo nechcem myslieť, niečo nechcem cítiť a niečo nechcem robiť, tým viac na to myslím, cítim a aj to robím. Princíp mechaizmu je vysvetlený v knihe, odporúčam kúpiť si ju.

Funguje tu aj princíp prílišnej abstrakcie. Ak si každý deň budeš opakovať “NEbudem fajčiť, NEbudem fajčiť”, čo reálne počuješ a čím sa snažíš naprogramovať je “budem fajčiť, budem fajčiť”. Mozog totiž tvoje vety spracuje ako “budem fajčiť”, pretože vie, čo tým myslíš a predponu “ne” vyhodí, nakoľko si “ne” nevie predstaviť.

Ako si teda účinnejšie naformulovať svoje predsavzatie? Pozitívne. Keďže si mozog nevie predstaviť niečo nerobiť ale len nie robiť, naformuluj si, čo budeš robiť miesto toho. Napríklad “Odolám pokušeniu” alebo “miesto cigariet si kúpim nikotínové náplaste”.

Nebudem sa báť, nebudem sa báť

Čo má spoločné veľká časť pacientov s úzkostnými a depresívnymi poruchami? Nechcú cítiť strach, nechcú mať úzkostné a depresívne myšlienky, ktoré spôsobujú ich úzkostné a depresívne stavy. A čím viac ich nechcú mať, tým viac ich majú, pretože nevedia nemyslieť na ružového slona. Otestuj si to: Opakuj si v mysli chvíľu “Nebudem sa báť, nebudem sa cítiť zle, nebudem sa cítiť takto…”. Potom skús vety zameniť “Budem odvážny, budem sa cítiť dobre, budem radostný a plný energie…” Vnímaš rozdiel?

Príjmy svoje impulzy, nutkania, len na ich základe nekonaj

Cieľom tohto blogu je povzbudiť ťa formulovať svoje myšlienky, ciele a všeobece výzvy, kde používaš vôľu inak ako:

  • Nebudem sa hnevať (ako v tej situácii chceš teda jednať inak?)
  • Nebudem jesť sacharidy (čo teda budeš jesť? Čo si objednáš, keď dnes prídeš na obed do kantíny?)
  • Nebudem sa starostiť (čo teda budeš robiť, keď prídu úzkostné myšlienky?)
  • Nebudem pozerať youtube videá (čo teda budeš robiť?)
  • Nebudem sa točiť v myšlienkach (čo budeš robiť s tými myšlienkami, keď prídu?)

Kelly McGonnigal v súlade s poznatkami iných vedcov povzbudzuje k učeniu sa zročnosti v mindfulness – bdelej pozornosti. V mindfulness získavaš skúsenosť, že myšlienky sú len myšlienky, sú ti blízko, ale nie sú súčasťou tvojho jadra osobnosti, nie sú pravda a nie sú “TY”, ale sú akoby oblaky na oblohe. Môžeš ich pozorovať a nechať ich odísť. Nemusíš pred nimi utekať, ani snažiť sa ich odfúknuť, pretože to jednoducho nie je možné.

Keď teda príde ťažká myšlienka alebo pokušenie, buď všímavý, buď mindful. Všimni si, čo sa v tebe deje…

  • ako sa cítiš?
  • Čo sa deje v tvojom tele?
  • Zameraj svoju pozornosť na svoj dych alebo nejaký iný reálny fyzický vnem.
  • Predstav si potom, že tá myšlienka je oblak, ktorý sa vznáša nad tebou a rozplýva sa.

Keď príde pokušenie, žiadostivosť – napríklad naládovať sa koláčmi…

  • všimni si to.
  • Nepokúšaj sa ho zbaviť, zamerať pozornosť inde alebo si ho zakazovať.
  • Spomeň si na ružového slona a teda, čím viac sa budeš snažiť nebyť v pokušení, netúžiť po niečom, tým viac budeš túžiť.
  • Tvoj ciele je “odolať”, nie nebyť v pokušení. Jesť zdravo, nie nemať túžbu po sladkom.

Nauč sa surfovať na impulzoch

V mindfulness sa používa obraz surfovania, kde naše nutkania sú ako vlny v oceáne. Nevieme ovplyvniť, že vznikajú, smerujú k brehu a obmývajú ho, no nemusíme sa nimi nechať  z brehu strhnúť – vieme sa naučiť na tých vlnách surfovať. Ako? Keď príde na teba nutkanie a to príde, o to sa neboj,

  • zameraj sa na fyzický aspekt toho nutkania v tvojom tele.
  • Všímaj si, ako nutkanie prežívaš. Ako pulzuje – raz silnejšie, v ďalšom okamihu ustupuje, aby opäť v ďalšom rástlo.
  • Nepotláčaj ho, nechaj ho, nech sa deje a môže odísť.
  • Nekonaj na základe neho, surfuj na tých vlnách.

Ja viem… Všetko toto sa ľahko povie, ale ťažko sa to robí. Najmä, ak sme sa celý život skúšali to robiť neefektívne. Ja sám som veľmi dobrý v mudrovaní o vôli a seba-kontrole, no denne zlyhávam vo všemožných oblastiach mojich cieľov a predsavzatí. Či ide o stravu, cvičenie, obsah, aký konzumujem alebo prokrastináciu v práci.

Ak si však niečo môžem odniesť z tejto poslednej kapitoly knihy o vôli, je inšpirácia preformulovať moje ciele z “ja nebudem” na “ja budem”. A teraz to nemyslím, pretože “pozitívne zmýšľanie, zákon príťažlivosti, Tajomstvo a ezoterika”. Ale preto, že môj mozog nevie, čo má robiť s “ne” a vyhadzuje ho. Rovnako aj v Biblii, keď čítam slova “neboj sa”, prekladám si ich ako “buď odvážny” alebo “buď pokojný”. Keď vidím slová, že Boh “ma nezanechá ani neopustí”, čítam “Boh bude so mnou a bude mi blízko”. A keď som v spoločenstve na chválach a spieva o tom, aký Boh “nie je a čo neurobí”, tak nespievam s nimi, radšej v duchu vyznávam, aký Boh je a čo robí, čo zasľúbil.

Toto bol posledný blog o vôli. V budúcom blogu by som rád priblížil, čo si uvedomujem ohľadom návykov, vôle a mindfulness po prečítaní týchto 3 kníh a následnom implementovaní získaných inšpirácií.

Chceš sa dozvedieť viac o mindfulness, vôli, seba-kontrole a budovaní užitočných návykov? Checkni tieto linky:

Leave a Reply

