Je vôľa a seba-kontrola nákazlivá? (vôľa 7)

Je pre dosiahnutie naších životných cieľov dôležité, akými ľuďmi sa obklopujeme? Výskumy referencované Kelly McGonnigal v knihy Willpower Instinct tvrdia, že áno! Pre dosiahnutie našich dlhodobých cieľov používame vôľu a sebakontrolu, inak by sme sa zamestnávali zväčša len uspokojovaním naších súčasných túžob a potrieb, resp. častokrát ani nie potrieb – z veľkej časti by sme iba naháňali dopamín v článkoch internete a v notifikáciach v mobile 🙂

Čo s tým má zrkadlenie?

O zrkadlení si už možno počul v nejakom kurze o komunikácii. Ide o to, že podvedome vnímame rôzne druhy správania a napodobňujeme ich automaticky. Všimnúť sa to dá napríklad pri zívaní alebo keď sa rozpráš s niekým, kto si prekríži ruky na prsiach. Zakrátko automaticky zívneme alebo si uvedomíme, že aj my už máme prekrížene ruky, hoci počas posledného momentu sebauvedomenia sme ich ešte mali pri tele 🙂

Táto feature nášho mozgu má veľa výhod

  • Keď si bol malý, učil si sa tým od rodičov. Preto sa aj hovorí, že darmo hovoríš dieťaťu A, keď sám robíš B. Dieťa proste vidí a zrkadlí tvoje správanie. Je to silnejší stimul ako slovo.
  • Keď na stádo pasúcich sa prežúvavcov v savane zaútočí lev, antilopa na konci stáda, hoci ho nevidí, uteká. Nevie prečo, avšak keďže všetci okolo mňa bežia, idem aj ja.
  • Keď sa ostatní študenti učia na skúšky, uľahčuje sa to učiť aj tebe, máš nižšiu tendenciu chlastať

Nevýhody a riziká

  • Keď si chceš odvyknúť od alkoholu, no si v skupine, kde všetci bez zábran pijú a úznávajú to, pravdepodobne to pre teba bude ešte o kúsok náročnejšie.
  • Môže byť sledovanie primitívnych reality show také neškodné? Je nejaká pravdepodobnosť, že správanie úbožiakov na obrazovke budem napodobňovať nevedome v mojom živote?
  • Sú vo vláde zlodeji a klamári, pretože je to zrkadlom nášho národa alebo kradneme a klameme, pretože sledujeme denne konanie a výroky Danka, Fica a Kaliňáka? (osobne si myšlím, že sú to spojené nádoby)

Ako zrkadlenie funguje na neurálnej úrovni v mozgu je v knihe veľmi pekne popísané. Nejdem tu replikovať. Zaujímavým pre mňa bol fakt, že čím mi je človek bližší, tým mám väčší sklon ho zrkadliť. Čím je nám bližší, vnímame ho na podvedomej úrovni ako súčasť seba samých a jeho správanie zrkadlíme, pretože mozog to vníma ako naše vlastné správanie.

Dáva mi to logiku, veď také bábätko si mnoho mesiacov po narodení myslí, že je stále jedno s matkou. Bolestivo potom v období 1,5 – 2 rokov života prežíva uvedomenie, že je od matky oddelené a že je samostatná bytosť. A táto bolesť z oddelenia ho v rôznych formách a obdobiach života sprevádza podľa slova “nespokojná je moja duša, kým nespočinie v tebe, Hospodin”.

Ale odbočil som! Aké má zrkadlenie implikácie pre tvoju výzvu v oblasti seba-kontroly?

  • Túžiš schudnúť, no tvoji blízki sa dali na sacharidovo-tukovú diétu a opovrhujú športom?
  • Potrebuješ pracovať na projekte, no tvoji kolegovia sú zaryti prokrastinátori a celé dni preklikávajú youtube a facebook?
  • Chceš si oddýchnuť, no všetci vôkol teba tvrdo pracujú?

Nechcem vôbec tvrdiť, že správanie ostatných ľudí nás určuje, že sme podmienení tým, čo robia blízki ľudia vôkol nás. Vonkoncom nie! No ak si neuvedomíme, že máme tendenciu automaticky opakovať správanie ľudí vôkol nás a čím su nám bližší tým viac, môžeme sa ocitnúť v bludnom kruhu pokusov a nezdarov a zrkadlenie bude jednou z príčin. Implikáciou zrkadlenia je, že ak ľudia vôkol teba majú inak nastavené návyky a ciele, ako ty, potrebuješ byť ešte viac mindful a zapojiť sval vôle ešte viac, aby si svoje ciele dosiahol a nenechal sa strhnúť. A sme doma pri mindfulness a odhaľovaní autopilota.

Koho zrkadlíš?

  • Všímaj si na sebe, kedy a v čom zrkadlíš správanie ľudí vôkol seba. V čom je to pozitívne pre teba a v čom nie?
    • Napr. ja som si všimol na sebe, že keď vidím kolegov pracovať, dá sa ľahšie pracovať aj mne. Keď ich vidím rozprávať sa alebo pozerať youtube vtipné videá, tak pozerám s nimi. Problém je, že práce mám vždy toľko, že nemám nijaký čas na prokrastináciu. Inak poviem na call-e s klientom v utorok večer “Sorry David, no update on this…” A zdá sa mi, že mu to hovorím viac, ako by som chcel…
  • Od koho si najviac náchylný nakaziť sa nejakým správaním? Kto sú tvoji blízki? Je nejaké správanie, ktoré si od nich už pochytil alebo ktoré oni pochytili od teba?
  • “Ale všetci ostatní to tak robia…” Používaš sociálne dôkazy na racionalizovanie si svojich zlyhaní v oblasti seba-kontroly a vyrovnanie sa s nimi?

Ako sa nenechať nakaziť neželaným správaním a pomôcť nakaziť iných?

  • Posilni svoj imunitný systém
    • Je mojou túžbou denne si čítať moje poslanie, ktoré obsahuje jednak víziu a teda dlhodobé ciele a zároveň aj hodnoty a princípy, o ktorých verím, že ma k nim privedú. Reálne si ho čítam tak 1x týždenne. Avšak prof. McGonnigal odporúča venovať pár minút denne vždy ráno pripomenutiu si toho, kam idem a čo je pre mňa dôležité. Rovnako možno si pripomenúť, ako sa zachovám v situácii, kde môžem prísť do pokušenia.
  • Chyť od niekoho seba-kontrolu
    • Keď si v situácii, v ktorej potrebuješ trošku viac seba-kontroly, spomeň si na svoj vzor! Čo by on urobil? V tomto je hodnota čítania biografií uspešných ľudí. Motivuje nás to a máme tendenciu zrkadliť aj ich správanie.
  • Moc pýchy a ega
    • Pýcha a ego sú na tom podobne ako dopamín podľa mňa. Tiež ich vnímam ako metlu ľudstva. Čo sa však týka dosiahnutia dlhodobých cieľov, môžeme mechanizmus pýchy využiť. Skús napríklad zdieľať s nejakými ľuďmi, v čom sa trápiš – o čo sa snažíš a v čom padáš? Napríklad, keď som nabiehal na paleo, pomohlo mi, že aj maminka a sestra nabehli so mnou. Mamine sa darilo a bola v tom silná. Chcel som sa jej vyrovnať a necítiť sa zahanbene, keď sa budeme baviť, ako sa nám darí. Rovnako sa poľavil a začal robiť omnoho viac kompromisov, keď mamina poľavila a priblížila sa k bežnej strave.
  • Kelly McGonnigal odporúča aj urobiť zo svojej výzvy skupinový projekt. Niečo ako “Krotitelia tukov” alebo “Anonymný alkoholici”. V skupine a zrkadlení je sila, ktorá môže byť pre teba a mňa frustráciou a neprekonateľnou bariérou v dosiahnutí cieľov alebo ak pochopíme princípy ich fungovania, môžu byť skvelými pomocníkmi.

Chceš sa dozvedieť viac o mindfulness, vôli, seba-kontrole a budovaní užitočných návykov? Checkni tieto linky:

Leave a Reply

