Prečo hľadáš šťastie tam, kde nie je, zistíš tu (vôľa 4)

V roku 1953 vedci James Oldson a Peter Milner nainštalovali potkanovi na hlavu elektródu v domnení, že budú stimulovať amygdalu – centrum v mozgu zodpovedné za našu reakciu útok/útek, teda stav ohrozenia. Avšak, pri inštalácii sa netrafili a veľké bolo ich prekvapenie, keď potkan po elektrickej stimulácii miesto strachu reagoval tak, že chce viac!

Potkan dostal elektrinu podľa toho, kde v klietke stál. Miesto toho, aby utiekol z miesta “strachu”, premiestnil sa vždy tam, kde mu postavenie zaručovalu elektrickú stimuláciu. Postupne sa vedci naučili potkana ovládať ako s joystickom. Behal po klietke presne tak, ako chceli. Neskôr ho naučili, že elektrický výboj môže dostať aj keď stlačí páčku v klietke. Výsledkom toho bolo, že potkan stláčal páčku až kým neumrel od vyčerpania a od smädu. Napriek tomu, že mal v klietke jedlo a vodu. Páčka bola príťažlivejšia. Nepripomína ti to niečo? Približne takto bol objavený okruh odmeňovania v mozgu a jeho hlavný protagonista – neurotransmiter dopamín.

Keď som pred 5 rokmi prvý krát začal študovať dopamín, dospel som k záveru, že dopamín je metla ľudstva. Ale zároveň bez neho nedokážeme existovať. A preto sa potrebujeme učiť bdelosti / mindfulness a sebakontrole. Využívať dopamín k dobru a nenechať sa ním ovládať.

Dopamín v našom živote

Dopamín sa vylučuje pri akomkoľvek podnete, ktorý v sebe nesie prísľub uspokojenia, šťastia. Avšak nanešťastie pre nás, práve v týchto podnetoch trvalé šťastie nenájdeme. Pretože dopamín je o prežití tvojho tela počas krízy ako vojna, hlad a o zachovaní génov, nie o šťastnom živote. Pomáhal v dobách, kedy jedlo bolo vzácne, neexistovali smartfóny, videohry a internet. Teraz ho však často zneužívajú proti nám.

Čo tebe dvíha dopamín?

Aké podnety stimulujú produkciu dopamínu a ako zistíš, že aj u teba funguje dopamín a ovplyvňuje všetko, čo robíš?

Spomeň si napríklad, keď si:

  • bol hladný a dostal si chuť na niečo sladké.
  • si sa nudil a začal si nakupovať na internete alebo v obchodnom centre
  • si začal jesť zemiakové lupienky a nevedel si sa od nich odtrhnúť
  • si v práci miesto sústredenej činnosti odbiehal pozrieť facebook, správy, súkromný mail, vyriešiť notifikácie na telefóne
  • si videl príťažlivú ženus dobrou genetickou výbavou
  • si sa nevedel odtrhnúť od seriálov, kníh, youtube, atď.

Tieto veci majú pre náš mozog prísľub šťastia, avšak všeobecne sa po ich vykonávaní cítime prázdnejší, rozladení. Alebo sa cítiš dobre, keď si hladný a natlačíš sa hamburgrom, hranolkami, kolou a McFlurry? Ja nie. Je mi zle, cítim sa plný, otupený, unavený. Ale dostal som mnoho kalórii a v čase hladu by mi tie kalórie pomohli prežiť dlhšie. Avšak u nás nie je hladomor.

Dopamín nám v dávnych dobách pomáhal všimnúť si ovocie na strome alebo korisť na lúke a zároveň dať nám energiu, aby sme načiahli ruku alebo korisť ulovili. Pomáhal nám nadviazať vzťah s opačným pohlavím a splodiť deti. Pomáhal nám bojovať o vyšší status v kmeni / skupine, pretože naň sa vizala vyššia pravdepodobnosť prežitia.

Neuromarketing a obchodné reťazce

O dopamíne dnes nevedia len vedci, ale aj marketéri a všetci obchodníci. Snažia sa reklamou a umiestnením produktov v obchodoch maximalizovať tvoj dopamín, pretože potom kupuješ.

  • Už vieš, prečo nakúpiš oveľa viac vecí, keď nakupuješ hladný?
  • Už chápeš, prečo fastfoody majú vetráky z kuchyne priamo na ulicu medzi ľudí, hneď pri vchode?
  • Prečo v niektorých obchodoch cítiť špecifickú vôňu?
  • Prečo sa cítiš motivovaný, keď ti príde mail, že na produkty, ktoré chceš je zľava?

…lebo dopamín. Lebo ak sa neuvedomíš a nepoužiješ vôľu, ľahko sa staneš ovládaný ako tá myš v laboratóriu.

Dopamín – uspokonie alebo úzkosť?

Jedným z účinkov dopamínu je, že nás vie tak vyhecovať, že necítime ani uspokojenie, ale práve stres a úzkosť. Spomínam si, keď som si pred rokmi objednával notebook. Dopamín na maximum, tiekol ušami. Klikol som, objednal – ten notebook mal všetko, čo som chcel. Dokonalý prísľub šťastia a ešte bol aj pekný. Čas dodania – 5 dní. 5 najdlhších dní v mojom živote, kde som bol nedočkavý, nervózny, nič ma nebavilo, jediné, na čo som bol schopný myslieť bol nový notebook. Obhrýzal som stenu, liezol po strope, zabíjal delfíny… Nič nepomáhalo. V deň, keď som si ho mal ísť vyzdvihnúť, som šiel z práce skôr ako bolo povolené a bolo mi to jedno, lebo dopamín. Vyzdvihol som ho, prišiel domov, zúrivo roztrahal krabicu, tep asi 150 a bol tam! Zapol som ho a začal inštalovať softvér. Dopamín klesol, prišla realita. Nuda. Znechutenie. Facka. Notebook ako notebook. Necítil som uspokojenie ale prázdnotu, rozčarovanie. Cítil som sa hlúpo. Po-nákupná disonancia alebo aj pokles dopamínu.

Prečo sme závislí?

Dopamín je príčinou všetkých substanciálnych a mnohých behaviorálnych závislostí. Alkohol dvíha dopamín. Kokaín, heroín a všetky ostatní drogy dvíhajú dopamín. Herne v sebe nesú prísľub odmeny a dvíhajú dopamín. Sex dvíha dopamín. Nič z týchto vecí nedokáže naplniť dieru v tvojom vnútri a priniesť šťastie a pokoj. Len stimuluje tvoj dopamín a ty chlastáš, picháš si drogy, hráš hry, checkuješ fejsbúčik a spávaš s neznámymi ženami, pretože si myslíš, že to pomôže, avšak nemáš ani 1 skúsenosť, že by to naozaj bolo pomohlo v minulosti. Ako tá myška, čo stláčala páčku a umrela od smädu.

Čo ak je dopamín pokazený?

Prof. McGonnigal spomína prípad jedného drogovo závislého, ktorému sa po predávkovaní nenávratne poškodil okruh odmeňovania. Jednoducho dopamín v mozgu neprúdil, kde mal. Dôsledok?

  1. Pacient bol okamžite uzdravený a oslobodený zo svojej závislosti na drogách.
  2. Bol však aj oslobodený od chuti do jedla, kontaktu s ľuďmi, dosahovania cieľov, vstať z postele a začať čokoľvek robiť. Jeho organizmus sa vypol a ostal úplne pasívny. Preto je súčasťou medikamentóznej liečby depresie aj stimulácia dopamínu. Aj preto depresívni pacienti majú problém vstať z postele a čokoľvek urobiť.

Otestuj svoj dopamín

  • Vyber si jednu vec, ktorú odkladáš a spoj si ju s podnetom, ktorý stimuluje produkciu dopamínu. Napríklad upratovanie. Do každej miestonosti, ktorú poupratuješ si daj dopamínový podnet. Napríklad tabličku čokolády. A vždy, keď prídeš v rámci upratovania do miestnosti, si ju daj. Ako sa ti upratovalo?
  • Vyber si jednu dopamínovú aktivitu ako napríklad jedenie mastného, slaného jedla alebo nakupovanie a bdelo sa pozor pri jedení / nakupovaní. Pozoruj, ako dopamín vplýva na tvoje cítenie sa, náladu, pozoruj, či sa cítiš šťastnejší alebo viac v strese, úzkosti.

Myšlienky na záver

  • Dopamín je dobrý sluha, avšak zlý pán. Bez bdelosti a sebakontroly sa staneme otrokmi nezdravého jedla, sexu, zábavy a smartfónových notifikácií
  • Dopamín je to, o čom sv.Pavol píše v listoch ako o tele, napr. “Telo je proti Duchu a Duch proti telu. Vzájomne si odporujú, aby ste nerobili, čo by ste chceli.” Na dopamín myslel, keď písal “Všetko smiem, no nie všetko osoží, všetko smiem, no ja sa ničím nedám zotročiť.”
  • Na dopamín sa myslí, keď sa hovorí, že žiadostivosť nie je možné uspokojiť, pretože produkuje ešte vyššiu žiadostivosť.
  • Dopamín je hlavný hráč v procese tvojho rozhodovania – či už je to nákup, výber partnera, zamestnania, spôsob trávenie voľného času.

Podnetom pre napísanie tohto blogu bola kapitola z knihy od Kelly McGonnigal – Willpower Instinct. Odporúčam.

V ďalšom blogu sa pozrieme na to, prečo sa poddávaš žiadostivosti a veríš klamnému prísľubu šťastia, keď si v strese alebo máš strach.

Chceš sa dozvedieť viac o mindfulness? Checkni nasledujúce linky:

Advertisements

5 thoughts on “Prečo hľadáš šťastie tam, kde nie je, zistíš tu (vôľa 4)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s