Čo robiť, keď je vôľa unavená? (vôľa 3)


Dnes by som chcel pokračovať v úvahách o vôli na základe poznámok z mojej knihy od Kelly McGonnigal. Naposledy som písal, že vôľa je ako sval a platia na ňu podobné zákony na naše fyzické svaly. Aké dopady to má, ak ju používam celý intenzívne celý deň?Podobne ako svaly, aj vôľa sa posilňuje tréningom, používaním a rovnako sa vyčerpáva počas dňa, ak sa intezívne potrebujem kontrolovať. Napr. ja keď v práci potrebujem spracovať nekonečnú, nudnú tabuľku a robiť s každým záznamom repetitívne, avšak neautomatizovateľné úkony. Nuda, avšak treba to urobiť a potrebujem do toho zapojiť vôľu. Inak by som prokrastinoval celý deň.

Vôľa je silnejišia a oddýchnutejšia ráno. Preto ak chcem začať nejaký dlhodobý, náročný projekt alebo úlohu, ráno je vhodnejší čas ako večer, pretože večer viac inklinujem k oddychu a okamžitému uspokojovaniu. Prečo to tak je?

Pre mozog je používanie vôle, teda sebadisciplína, náročná na energiu. Preto ju vypína, keď registruje, že klesá hladina glukózy v krvi. Pomáha napr., keď si človek dá pred začatím náročnej úlohy ovocie, kolu, cuktrík alebo čokoládu. Dlhodobo to však bude mať negatívne dopady na zdravie. Preto sa skôr odporúča nízko-sacharidová strava, ako napr. Paleo, ktoré so značnými kompromismi riešim ja. Keď máš nízkosacharidovú stravu, hladina cukru v krvi je viac-menej konštantná a mozog teda vôľu vypína menej ako pri sacharidovej strave (pšenica, ryža, zemiaky, cukor, ovocie, sladkosti…)

Ľudia po náročných situáciach na sebakontrolu zvyknú padať v iných dôležitých oblastiach. Napr. moja skúsenosť:

  • Ak sa postím celý deň, večer zlyhám v inej oblasti – napr. komunikujem v hneve alebo strávim večer bezmyšlienkovitým browsovaním Youtube.
  • Ak sa premôžem k cvičeniu, nemusím odolať nezdravému jedlu a podobne

Počas dňa sa miera sebakontroly môže meniť. Preto odporúča Kelly McGonnigal monitorovať si týždeň subjektívny pocit sebakontroly počas jednotlivých dní a podľa zistení si plánovať úlohu na jednotlivé časy.

  • Keď je vôľa silnejišia – zaradím náročné, komplexné úlohu
  • Keď je vôľa slabšia – maily, vzdelávanie, veci “od stola”

Čo robiť, keď je vôľa slabšia?

Vtedy si treba uvedomiť moju motiváciu – prečo skutočne potrebujem urobiť to, do čoho sa mi nechce? Moju “want power”. Skúsenosť vedcov je, že aj ak má človek slabú vôľu a cíti sa zlomený poddať sa impulzom, dokáže sa prekonať. Nikdy nie sme otrokmi svojho tela, ani keď je vôľa slabá. Len to chce viac premáhania sa a zručnosť v seba-motivácii.

Aké sú následky oslabenej vôle a sebakontroly na našu civilizáciu?

Ľudia sú unavení napr.

  • z odolávania impulzom k nakupovaniu kvôli konštantnému vystaveniu reklamám,
  • z nakupovania len potrebných vecí v hypermarketoch (nie všetkých ostatných dostupných)
  • zameriavania sa len na dôležité veci zo všetkých vecí, ktoré sa im núkajú (u mňa knihy, hry, filmy, youtube, facebook…).

A dôsledok? Robia nesprávne rozhodnutia ohľadom dôležitých, neurgentných vecí ako peniaze, kariéra. Uprednostňujú okamžité uspokenie oproti dlhodobým benefitom:

  • Nechodia na lekárske prehliadky
  • Nejdú s autom do servisu
  • Nepozerajú výpisy z úradov a poisťovní, bánk, kde môžu byť narastajúce pokuty
  • Menej plánujú a udržujú si poriadok vo veciach ako dokumenty, úlohu, ciele a pod.

Ako si trénovať vôľu?

V samostatnom blogu som popísal niekoľko cvičení na vôľu. Ale ako začať?

Urči si napr. 2 veci:

  1. Budem … Ráno cvičiť mindfulness / nejesť sacharidy atď.
  2. Nebudem … Pozerať technologické správy, youtube recenzie grafických kariet 😀 a tak

Myšlienky na záver:

  • Nedokážeme mať pod kontrlou všetko za každých okolností. Avšak jediným spôsobom na zvýšenie sebakontroly je presahovanie vlastných limitov
  • Ako svaly, vôľa funguje v rozmedziach princípu “používaš ju alebo ju stratíš”
  • Naším cieľom je presahovať svoje limity, avšak neprepaľovať to
  • Keď sa cítime slabí, treba si pripomenúť, preco robíme, co robíme, co je cieľom tohto snaženia? Treba si predstaviť výsledok a zvykne to dodať silu dodržať svoj záväzok voči sebe alebo iným

Otázka na záver:
Lajkli ste už Facebook stránku našej komunity Žijem v prítomnosti? Ak nie, je možné to zmeniť dvoma klikmi 🙂

Tu je zoznam mojich nanajvstevovanejsich blogov:

Bola preložená aj kniha od oxfordského profesora M.  Williamsa do slovenčiny a dá sa kúpiť napr. v Martinuse:

http://www.martinus.sk/?uItem=208400

Advertisements

One thought on “Čo robiť, keď je vôľa unavená? (vôľa 3)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s