Prečo je každý deň dobré čítať, písať a stále sa niečo nové učiť?

Ak si ako ja, tak máš každý deň cieľ naučiť sa niečo nové a prečítať aspoň 1  náučný inšpiratívny článok alebo kapitolu z “non-fiction” knihy. A ak si ako ja, vieš, že ten cieľ si si dal kvôli svojej orientácii na výkon a svojmu perfekcionizmu spôsobenému nízkym pocitom vlastnej hodnoty, ktorý je výsledok traum z detstva 🙂 Ale iba ak si ako ja. A ak si ako ja, tak vieš, že veci nie sú dobré alebo zlé, že existujú rôzne farby a odtiene okrem čiernej a bielej a že tvoja snaha všetko vedieť a byť dokonalý je zväzujúca, avšak ti dáva aj veľa príležitostí žiť vzrušujúci, dynamický, inšpiratívny, zameraný a napĺňajúci život.

V tomto blogu by som rád zdieľal výhody neustáleho vzdelávania sa a zdieľania informácií a v budúcom blogu nápady, ako sa vzdelávam ja. Niektoré sú platené, no väčšina je buď zdarma alebo za veľmi nízku cenu.

Neustále vzdelávanie u mňa znamená najmä čítanie, počúvanie audiokníh, sledovanie náučných videí typu TEDx a následné písanie blogov. Pretože pre mňa je zdieľanie poznania najúčinnejšou metódou učenia sa, pretože svojím spôsobom učím druhých. Písanie blogov mi pomáha pochopiť podstatu nového poznania, formulovať ju vlastnými slovami, uvedomiť si vzťahy medzi myšlienkami a medzi doteraz získanými vedomosťami a vedomosťami novými a mnoho iných vecí.

Výhody neustáleho vzdelávania sa:

  • stimulácia mozgu – mozog sa prestáva vyvíjať niekedy okolo 24. roku života a údajne potom začína chradnúť. S. Covey vo svojom 7 Habits of Highly Effective People píše, že tento proces sa dá spomaliť až takmer zastaviť, ak mozog používame a namáhame ho. Rovnakú informáciu som dostal od prof. Siegela v Mindfulness kurze a v iných článkoch a knihách.
  • otvára sa nám myseľ – vidíme veci menej čierno-bielo, sme prijímajúcejší, flexibilnejší, chápavejší, dokážeme pochopiť názor iného a nechať sa obohatiť diverzitou
  • zvyšuje sa naša múdrosť – zisťujeme ako, prečo veci fungujú, spoznávame sami seba a svet a to nám umožňuje robiť múdrejšie rozhodnutia s pozitívnejším dlhodobým dopadom na život. Kiež by som túto možnosť aj využíval, bo ja veľakrát viem dobre robiť, no nerobím 😦
  • otvorenosť voči zmene – starého psa novým kúskom nenaučíš… To neplatí, ak sa pes neustále učí nové veci od šteniatka 🙂
  • naplňujúci a šťastnejší život – neustále vzdelávanie sa pomáha žiť šťastnejšie, vidieť zmysel v udalostiach života, spoznať nových ľudí a miesta, rozšíriť sociálne kontakty a podobne
  • ekonimická výhoda – ľudia, ktorí sa neustále vzdelávajú v oblasti svojej profesie a všeobecného poznania si ľahšie nájdu prácu, sú lepšie platení a zvyknú dosahovať lepšie výkony a s tým súvisiace odmeny. To je moje pozorovanie na sebe a kolegoch. Rovnako sú štúdie, ktoré skúmajú význam vzdelania na ekonomickú prosperitu regiónov a domysli si, na čo prišli 🙂

Benefity každodenného čítania:

  • Zlepšovanie pamäte a jej udržovanie v dobrej kondícii
  • Znižovanie stresu – áno, zahĺbenie sa do knihy pomáha presmerovať pozornosť zo stresora na obohacujúcu aktivitu.
  • Zlepšovanie slovnej zásoby – toto môže byť zavádzajúce 😀 Lepšie je napísať zlepšovanie slovnej zásoby jazyka, v ktorom číťam 😀
  • Zvyšovanie empatie – čítanie o vnútorných pochodoch rôznych postáv s roznymi temperamentmi v rôznych situáciach mi vie pomôcť pochopiť rôznych ľudí bez odsúdenia
  • pomoc pri dosahovaní cieľov – ale len v závislosti typu knihy. Čítanie EL James v tomto nepomáha podľa mňa.
  • čítanie ráno môže obveseliť tvoj deň – ale iba ak čítaš niečo pekné, pozitívne. Čítanie bulváru a Bosorky tento efekt mať nemusia
  • Zlepšovanie imaginácie, ktorá má svoje zoznam benefitov
  • Medziľudské konverzácie na vyššej úrovni
  • Spoznávanie mysle veľkých kreatívcov, intelektuálov a lídrov – veľké diela napísali výnimoční ľudía. Ja sa v živote túžim inšpirovať práve takýmito ľuďmi, pretože nemám dôvod sa nechať ovplyvňovať ničím horším
  • Osobný rast – vždy keď čítaš knihu, niečo nové sa učíš, vznikajú nové prepojenia v mozgu, niečo sa deje a si ovplyvňovaný.
  • Zlepšenie pozornosti a koncentrácie – v dnešnej roztržitej dobe plnej rôznych stimulov, ktoré zápasia o našu pozornosť podľa mňa jeden z kľúčových benefitov
  • Lepšie písacie zručnosti – áno, je málo spisovateľov, ktorí napísali svoje knihy bez toho, aby pred tým nečítali knihy iných spisovateľov.
  • Zábava – pre mňa je čítanie jedným výborným oddychom a vždy cez víkend, po práci alebo na dovolenke mám túžbu nájsť krásne miesto v prírode, ideálne kde je veľa zelene a voda a tam si rozložiť deku a čítať si 🙂

Ja mám v rámci môjho mojich každodenných návykov cieľ vybudovať si návyk písať denne aspoň 10 minúť. Nie pracovné maily, ale texty, v ktorých vyjadrím svoje myšlienky, vnútorné prežívanie alebo idey z materiálov, z ktorých čerpám vlastnými slovami v rámci učenia sa.

A tu je zoznam benefitov písania:

  • Emocionálne uvoľnenie a šťastie – písanie mi pomáha vyjadriť moje niekedy ťažké myšlienky a prislúchajúce temné pocity a teda ich viac neriešim v hlave a nedusím vo vnútri
  • Učím sa jasnejšie komunikovať komplexné myšlienky
  • Uzavretie myšlienkových sľučiek. Niekedy mám tak veľa nápadov, inšpirácie a motivácie, že mi ide hlava vybuchnúť. Prakticky každý blog, aj tento, mi šlúži na to, aby som uvoľnil napätie, ktoré je vo mne z toho, že v sebe dusím toľko myšlienoka a nadšenia zo života.
  • Učenie sa – pre mňa je písanie o tom, čo sa učím vo forme blogu alebo aspoň poznámok kľúčové pre spracovanie nového materiálu, ktorý si prechádzam.

Takže v nasledujúcom blogu by som sa rád podelil o niektoré zdroje, z ktorých čerpám inšpiráciu a poznatky v rámci môjho vzdelávania sa.

Otázka na záver:
Lajkli ste už Facebook stránku našej komunity Žijem v prítomnosti? Ak nie, je možné to zmeniť dvoma klikmi 🙂

Ak máte záujem dozvedieť sa viac o mindfulness, tu je zopár linkov:

Bola preložená aj kniha od oxfordského profesora M.  Williamsa do slovenčiny a dá sa kúpiť napr. v Martinuse:

http://www.martinus.sk/?uItem=208400

Leave a Reply

