8 TOP cvičení na posilnenie vôle a sebakontroly (vôľa 2)

V poslednom blogu o vôli, v sérii, ktorú píšem na základe svojich poznámok z audioknihy Willpower Instinct súvisiacej s hlavnou témou produktívnych návykov, som písal o tom, čo je vôľa a prečo je dôležitá v našom živote. Respektíve, prečo je absolútne kľúčová a prečo je seba-kontrola ako zručnosť pestovaná vďaka vôli na piedestále cností na popredných miestach.

Dnes sa pozrieme na to, akými spôsobmi môžeme posilňovať vôlu.

Vôľa ako sval.

Základným princípom, z ktorého cvičenia vôle vychádzajú je princíp, že vôľa funguje ako sval. Používaním a namáhaním sa udržiava v kondícii, posiľňuje, dokonca sa môže aj zväčšovať. Na druhej strane, ak sval príliš namáhame, môžeme sa zraniť alebo katabolizmus ho môže začať spaľovať ako zdroj energie. Podobne je to aj s vôľou. Ak ju používame a namáhame, je v kondícii, prípadne rastie, ak sa prepíname, prídeme o ňu rovnako ak ju nepoužívame. Nepoužívať vôľu znamená konať len impulzívne, robiť len to, čo sa mi chce na základe emócií, neustále okamžité napĺňanie túžob a potrieb bez ohľadu na dlhodobé ciele.

Cvičenia na posilnenie vôle

Tu je zoznam cvičení, ktoré sú odporúčané v knihe + nejaké moje tipy:

  • Pravidelné fyzické cvičenie
    • Okrem posilnenia vôle prináša aj nasledovné vedľajšie účinky
      • Nižší príjem kofeínu denne
      • Nižšie výdavky – pravidelne športujúci ľudia zaznamenali zníženie operatívnych nákladov po tom, ako začali cvičievať
      • Lepší stres manažment
      • Zlepšenie kontroly nad impulzívnym správaním a zlepšená emocionálna regulácia
      • Pocity šťastia a dobrej nálady
      • Zníženie váhy
      • Zdravšie stravovanie
      • Spevnené a prípadne zväčšené svalstvo
  • Pomalé dýchane
    • Pomáha nielen pri budovaní vôle aj pri zvládaní stresu
    • Cieľ je dosiahnuť mieru 4x nádych a výdych za 1 minútu po dobu 2-5 minút
    • Organizumus sa dostane do stavu seba-kontroly, preč z reaktívnosti a stresu
    • Znižuje sa index HRV (Hear Rate Variability), ktorým sa meria miera seba-kontroly v danom momente. Čím nižšia hodnota, tým vyššia seba-kontrola.
  • Relaxácia
  • Dostatok spánku
    • Pri nedostatku spánku neostáva energia pre PFC, kde vôľa sídli a mozog ju vypína, lebo šetrí energiou. Preto, keď sme nevyspatí, sme mrzutí, impulzívnejší, horšie sa stravujeme, menej zvládame stres, máme tendenciu nedokončiť veci a tak.
  • Ostatné, ktoré pomáhajú mne:
    • mindfulness meditácia a precvičovanie “letting go”
    • Lectio Divina
    • dodržiavanie princípov nejakej diéty (ja sa snažím Paleo aspoň na 90%, lebo verím, že v lete papali zmrzlinu aj v paleolite :D)
    • upratovanie – či už digitálneho bordelu ako fotky, dokumenty, záložky v browseroch alebo fyzického neporiadku.

Príliš veľa seba-kontroly

  • Vôľa a seba-disciplína je kľúčová pre dosiahnutie niektorých taskov a cieľov. Nie je vhodné ju používať na kontrolu všetkých myšlienok, pocitov a správania.
  • Je dobré mať čas, keď popustíme uzdu, necháme popustit uzdu a nechať myšlienky prúdiť, dopriať si niečo nezdravé a dopriať si slobodu cítiť čokoľvek, nie stále kontrolovať emócie. Inak sa môžeme stretnúť všetci v čakárni u psychiatra 🙂

Otázky na záver:

  • Lajkli ste už Facebook stránku našej komunity Žijem v prítomnosti? Ak nie, je možné to zmeniť dvoma klikmi:)
  • Aké cvičenia pomáhajú v pestovaní vôle vám?

Ak máte záujem dozvedieť sa viac o mindfulness, tu je zopár linkov:

Advertisements

3 thoughts on “8 TOP cvičení na posilnenie vôle a sebakontroly (vôľa 2)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s