Ako si brúsim sekeru každý deň? (moje denné návyky)

V predošlom blogu som písal o kľúčových návykoch – čo sú, prečo sú dôležité a ktoré si ja myslím, že sú kľúčové návyky.

Dnes by som chcel viac napísať o návykoch, ktoré sa snažím vypestovať ja. Veľmi dôležité je slovo “snažím”, pretože ani zďaleka ich nemôžem prezentovať ako moje návyky. Denne sa mi podarí vykonať tak 40 – 80%  z nich.

Inšpiráciu pre práve tieto návyky som získal štúdiom rôznych článkov, blogov a podcastov o produktívnom, efektívnom a šťastnom žití. Formu, v ktorej ich budem prezentovať, som získal po prečítaní kapitoly “Habit 7: Sharpening the saw” v knihe 7 Habits of Highly Effective People od Prof. Covey-ho.

Dr. Covey medzi návyky brúsenia sekery počíta tie, ktoré nám pomáhajú udržovať v kondícií naše

  • telo (T)- sila, pružnosť a výdrž
  • myseľ (M) – intelekt, rozhľad, logika, kreativita, pozornosť, atď
  • ducha (D) – nezištná služba druhým a Bohu, vzťah s Bohom (Covey bol kresťan)
  • srdce (S) – empatia, súcit, schopnosť naväzovať vzťahy, komunikovať, atď

Návyky, ktoré denne vykonáva a pomáhajú mu rozvíjať a udržovať jeho TMDS nazýva aj Denné Súkromné Víťazstvo. Odporúča ich robiť denne, každý deň do konca života 🙂

Moje Denné Súkromné Víťazstvo (volám ho Daily Private Victory, pretože po slovensky zabúdam) som si rozdelil do 2 častí – ráno a večer. A ako som už písal, celé mi to stojí a padá na tom, či sa mi podarí večer vypnúť elektroniku a ísť spať skôr 😀 V zátvorke napíšem, čo verím, že mi pomáha návyk rozvíjať a udržovať.

Ranná rutina

  • budík o 5:30
  • pohár vody, káva s mliekom (T,S)
  • cvičenie + strečíng (T,M)
  • modlitba – vďaky, chvály, žehnanie sebe a druhým (D, S)
  • Lectio Divina – čítanie, meditácia, modlitba, kontemplácia (D, S, M)
  • Raňajky (T, M)
  • Čítanie osobného poslania – (M, S)
  • Počas cestovania do práce čítanie alebo počúvanie kníh – kindle, fyzické knihy alebo audible audioknihy / Great Courses (M, S)

Večerná rutina

  • Sprcha o 21:00 (T)
  • Vyhodnotenie dňa – čo mi je ľúto? Čo sa podarilo? Za čo som vďačný? (M, S)
  • Určenie 3 priorít na nasledujúci deň (M)
  • Mindfulness compassion meditation alebo iná mindfulness meditácia (M, S)
  • Čítanie do zaspania – skôr fikciu ako náučnú literatúru (M, S)

Všeobecné zásady

  • stravovať sa podľa Paleo princípov na aspoň 80% (T, M)
  • aspoň 2x týždenne aerobný šport vonku – bajk, plávanie, beh (T, M)
  • spávať aspoň 7,5 hod denne (T, M, S, D)
  • aspoň 1x týždenne zavolať mamine, sestre a otcovi (S)

Môžem povedať, že keď sa mi podarí dodržať moje rutiny aspoň na 70 – 80%, život je úžasný. Cítim sa šťastný, radostný, motivovaný, oplývajúci, vďačný, spojený so sebou, s Bohom a druhými ľuďmi, som vysmiaty, cítim sa dobre aj fyzicky aj psychicky a život je úžasný. Keď sa mi podarí zvíťaziť na 40 – 60 %, život je skvelý a keď menej, život je OK. Preto sa snažím zvíťaziť čím viac 😀 Lebo sa to oplatí. A celé mi to trvá denne tak 3 hoďky. 3 hoďky pre mňa, pre Boha a pre druhých.

V nasledujúcom blogu začnem písať viac o faktore, ktorý extrémne ovplyvňuje úspešnosť v zavedení návykov – našej vôli.

Otázka na záver:
Lajkli ste už Facebook stránku našej komunity Žijem v prítomnosti? Ak nie, je možné to zmeniť dvoma klikmi 🙂

Ak máte záujem dozvedieť sa viac o mindfulness, tu je zopár linkov:

Bola preložená aj kniha od oxfordského profesora M.  Williamsa do slovenčiny a dá sa kúpiť napr. v Martinuse:

http://www.martinus.sk/?uItem=208400

Leave a Reply

