Ktoré návyky si mám osvojiť? Kľúčové návyky!

Po tom, ako sme si definovali návod na zmenu návykov, pozrime sa na vybudovanie tých nových. Aké návyky by som si mal vybudovať ako prvé? Moje odporúčanie je: Vybudujte si kľúčové návyky.

Kľúčové návyky alebo Keystone Habits podľa knihy od Charlesa Duhigga sú také návyky, ktorých adopcia má synergický efekt. Vytvárajú prostredie a podmienky, aby mohli byt vytvorené alebo zmenené ďalšie produktívne a adaptívne návyky.

Základom kľúčových zvykov je princíp malej zmeny s veľkým efektom. Tu uvádzam zoznam návykov, ktoré môžu byť pre človeka kľúčové. V nasledujúcich blogoch priblížim, že prečo a ako som si  kľúčové návyky implementoval ja.

  • Pravidelné cvičenie sa v bdelej pozornosti / mindfulness
  • Fyzické cvičenie
  • Zdravé stravovanie, napr. Paleo diéta
  • “Uncluttering” – eliminácia všetkých rozptýlení, ktoré spadajú do kategórie “nedôležité, neurgentné”
  • Neustále učenie sa
    • Každodenné čítanie
    • Písanie si poznámok
    • Zdieľanie poznania
  • Implementácia Getting Things Done systému produktivity alebo obdobného
  • Akýkoľvek z návykov podľa S. Covey-ho a jeho 7 návykov skutočne efektívnych ľudí
  • Pestovanie vďačnosti a láskavosti
  • Komunikácia podľa princípov Nenásilnej komunikácie od M.Rosenberga

Postupne budem pridávať ďalšie zvyky, ak objavím ešte ďalšie, avšak tieto vnímam aspoň ja vo svojom živote ako tie najefektívnejšie.

Moje kľúčové návyky

V mojom živote sú momentálne kľúčové 3 zvyky, ktoré si potrebujem vypestovať a udržať a s ktorými zápasím už dlhšie. Ich implementácia má obrovský efekt na moje prežívanie, produktivitu a dosahovanie cieľov. Ide konkrétne o tieto:

  1. Vypnúť internet na PC a mobile o 20:00
    • Umožní mi to vypnúť aj predmetné devices
    • Získam čas na produktívne zvyky, ktoré som si nazval ako “večerná rutina”
    • Pojdem spať skôr
    • Ráno môžem skôr vstať a mať čas na moju “Rannú rutinu”
      • Cieľom tohto zvyku je vytvoriť podmienky pre vykonávanie večernej a rannej rutiny.
      • Obsah mojích produktívnych rutín bude popísaný v niektorom z nasledujúcich blogov
  2. Stravovať sa podľa Paleo prinicípov
    • Umožní mi to schudnúť
    • Nebývam unavený, náladový a hladný
    • Ľahšie sa mi sústredí
    • Pri fyzickej námahe sa tak skoro neunavím, viac zvládnem
    • Cítim sa ľahšie, šťastnejšie a som prirodzene produktívnejší
    • Znižujem riziko získania a rozvoja generačných chorôb ako cukrovka a rakovina
  3. Weekly review
    • Celé Getting Things Done stojí a padá na týždennom procesingu a plánovaní všetkých inboxov a otvorených projektov a vnútorných záväzkov podľa GTD definovaného procesu.
    • Cieľom GTD je mať všetko hotovo a zároveň mať čistú hlavu
    • Zistil som, že ak si 2 weekendy po sebe neurobím review, skutočne začnem byť viac roztržitý, prestávam dôverovať, že to, čo práve robím je to, čo robiť potrebujem a že nie je nič dôležitejšie a pod.

Otázka na záver:

Lajkli ste už Facebook stránku našej komunity Žijem v prítomnosti? Ak nie, je možné to zmeniť dvoma klikmi 🙂

Ak máte záujem dozvedieť sa viac o mindfulness, tu je zopár linkov:

Bola preložená aj kniha od oxfordského profesora M.  Williamsa do češtiny, dá sa kúpiť napr. tu:

http://www.martinus.sk/?uItem=193564

2 thoughts on “Ktoré návyky si mám osvojiť? Kľúčové návyky!

Leave a Reply

