Ako dostať návyky pod kontrolu (2) – podrobný návod

V predchádzajúcom poste som písal o prvkoch, z ktorých sa naše návyky skladajú, konkrétne o podnetoch, rutinách, odmenách a o tom, že ak neexistuje túžba po odmene, keď nastane podnet, rutina sa nespustí.

Poďme sa teda bližšie pozrieť na to, ako zmeniť svoje návyky:

  1. Identifikujte rutinu, ktorá je problematická (chcete alebo potrebujete ju zmeniť), napr.
    • pozeranie televízie
    • nezdravé stravovacie návyky
    • ponocovanie
    • prokrastinácia,
    • a pod.
  2. Identifikujte skutočnú odmenu, ktorú sa pokúšate získať neželaným správaním
    • keď sa prejedám, robím to preto, že sa cítim osamelý? Alebo v strese? Alebo potrebujem útechu v ťažkom čase? Alebo potrebujem niečo iné?
    • keď idem na cigaretu, potrebujem nikotín alebo rozptýlenie? Možno potrebujem socializáciu s inými ľuďmi. (to naozaj neviem, ja nefajčím, vymýšľam si :D)
  3. Izolujte podnet, po ktorom sa spustí rutina. Niekedy je to ťažšie. Skúste si vždy, keď spozorujete, že nevedome vykonávate neželané správanie odpovedať na nasledovné otázky aspoň po dobu 1-2 týždňov skúmania:
    • Kde sa nachádzam? (miesto)
    • Aký je čas? (čas)
    • S kým práve som? (osoba)
    • Čo som robil tesne pred tým, ako sa spustil zvyk? (činnosť pred)
    • Ako sa cítim? (pocit)
  4. Vytvorte si plán, ako po objavení podnetu za pomoci vôle vedome začnete robiť inú rutinu, ktorou získate želanú odmenu.
  5. Skúšajte plán dodržať aj napriek nevydareným pokusom.

Ako kľúčové prvky takéhoto skúmania považujem:

  • seba-uvedomenie, všímavosť alebo jednoducho mindfulness
  • úprimnosť – niekedy môžeme popierať to, po čom skutočne túžime, lebo je to pre naše ego neprijateľné
  • Nechať tomu čas – skúmajte skutočné odmeny a podnety po dobu aspoň 1 týždna, pretože môže byť viacero možností a variácií a neželaná rutina sa môže spustiť pri rôznych podnetoch a môže viesť k naplneniu viacerých potrieb.
  • nájsť adaptívny, želaný spôsob, akým dosiahnuť odmenu, ktorá naplní moje potreby

V nasledujúcom blogu sa pozrieme trošku viac na mindfulness a jeho roli pri zmene čohokoľvek, no najmä zvykov, keďže sú teraz našou témou.

Otázka na záver:
Lajkli ste už Facebook stránku našej komunity Žijem v prítomnosti? Ak nie, je možné to zmeniť dvoma klikmi 🙂

Ak máte záujem dozvedieť sa viac o mindfulness, tu je zopár linkov:

Bola preložená aj kniha od prof. Williamsa do češtiny, dá sa kúpiť napr. tu:

http://www.martinus.sk/?uItem=193564

Práve je vypredaná, ale tak časom 🙂

Reklamy

16 thoughts on “Ako dostať návyky pod kontrolu (2) – podrobný návod

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

w

Connecting to %s