Ako dostať návyky pod kontrolu? (1)

Základom pre vybudovanie nových zvykov alebo zmenu tých nechcených je pochopenie ako fungujú. Je potrebné pochopiť, z akých prvkov sa každý zvyk skladá a čo je hnacou silou každého zvyku.

Principiálne sa každý zvyk skladá z 3 zložiek.

  • podnet (cue)
  • rutina
  • odmena (reward)

Zvyky viem zmeniť nasledovnými spôsobmi:

  • ak zamedzím, že sa objaví podnet (čo vo veľa prípadov nie je možné)
  • ak prestane fungovať vzťah podnet > rutina > odmena. Zvyky sú totiž veľmi pevné, ale zároveň krehké ako sklo. Ak sa oslabí alebo zmení ktorákoľvek zo zložiek, zvyk prestane. Samozrejme, zjednodušene povedané.

Hnacia sila zvyku

Zvyk sa nezačne budovať alebo spúšťať, ak podnet nevzbudí túžbu (craving) po odmene. Samotná túžba je to, čo udržuje zvyky pokope. Ako príklad si uveďme situáciu, keď prejde okolo steak-house človek, ktorý miluje mäso a konkr. steak-y. Zároveň má zvyk sa zastaviť po odchode z práce v tomto podniku, pretože býva hladný.

Typický scenár je:

  • je 18:00, muž ide z práce. Je hladný, teší sa na steak.
  • keď uvidí steak-house, hrnú sa mu slinky, zrýchľuje chôdzu, ako čaká na prechode pre chodcov, je značne nervózny z nekonečnej červenej
  • V reštaurácii si objedná to, po čom túži a ide domov.

Čo ak by sa však chcel tohto zvyku zbaviť? Typický scenár by bol (z mojej skúsenosti):

  • Je 18:00, muž ide z práce a hovorí si, že ide domov, nejde na steak, pretože to ide do peňazí
  • cestou k autu uvidí steak-house, začnú mu tiecť slinky
  • skôr ako sa nazdá, kráča k steak-house-u a racionalizuje si svoje impulzívne rozhodnutie, resp. poddanie sa impulzu s tým, že zajtra to už bude inak

Čo môže tento muž urobiť, aby zmenil tento zvyk? Len veľmi ťažko zmení podnet, z práce musí odísť. Možno keby šiel skôr, napr. o 17:00, malo by to efekt. A možno nie. Čo však je v jeho silách, je zodpovedne si naplánovať svoje konanie tak, aby o 18:00 netúžil po steak-u.

Ja na jeho mieste by som si počas obeda kúpil aj večeru, resp. by som si prapravil niečo na večeru deň pred tým doma a o 17:00 by som to vedome, podľa plánu zjedol. Tak by som docielil, že ak aj o 18:00 pôjdem z práce a uvidím steak-house, budem plný a myšlienka na tažký steak mi bude skôr odpudivá ako lákavá. Takto by som vlastne nahradil postupne jeden zvyk druhým a dosť by som ušetril 🙂

Podobne to funguje pri túžbe vybudovať si nové zvyky:

  • ľudia, ktorí zmenili svoje stravovanie sa zamerali na túžbu po víťazstve, keď sa ráno postavia na váhu
  • ak si chcem vybudovať zvyk každý deň cvičiť, potrebujem sa zamerať na výbuch endorfínov a energiu, ktorú cvičením získam, rovnako aj pocit, že som niečo dosiahol

V nasledujúcom blogu sa pozrieme buď na kľúčové zvyky alebo pojdem hlbšie do analýzy procesu podnet > rutina > odmena.

Otázka na záver:
Lajkli ste už Facebook stránku našej komunity Žijem v prítomnosti? Ak nie, je možné to zmeniť dvoma klikmi 🙂

Advertisements

2 thoughts on “Ako dostať návyky pod kontrolu? (1)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s