Mód robiť odhalený! (mbctw2-4)

Všetko dobré do Nového roku 2015! Želám vám, aby ste žili v prítomnom okamihu a robili veci vedome 🙂 A veľa zdravia, lásky, pokoja a úspechov v osobnom i pracovnom živote.

Chcel by som dnes pokračovať tam, kde som prestal v MBCT programe a dokončiť kapitolu o cvičení Body-scan. Toto cvičenie je podľa mňa jedným z najdôležitejších pre naučenie sa umeniu žiť v prítomnom okamihu. Pretože

  • sa učíme zamerať na telo, ktoré existuje práve v tomto okamihu
  • naučíme sa pozorovať a vnímať fyzické vnemy v tele, čo sú zručnosti, ktoré nám otvoria dvere k nasledujúcim cvičeniam. Každé jedno cvičenie sa v bdelej pozornosti obsahuje aspekt pozorovania fyzických vnemov vo vlastnom tele.


Cvičenie body-scan alebo aj skenovanie tela je veľmi príjemné. Akoby som sa stretol s dávnym priateľom, ktorý bol vlastne celý čas so mnou, no nevšímal som si úplne jeho prítomnosť ani čo mi hovorí. Prečo som však spomínal toľké nepríjemnosti?

  • Pretože ľudia môžu čakať, že skenovanie tela je technika / cvičenia, ktoré ich okamžite uvoľní od stresu. A to nemusí byť vždy pravda
  • Pretože pri skenovaní tela sa výrazným spôsobom prejaví, alebo môžeme povedať, odhalí, mód robiť.

Pamätáte sa na Máriu a Martu a v čom sú rozdielne módy, v ktorých fungovali tieto ženy počas Ježišovej návštevy? Pripomenieme, že pre ľudí v móde robiť môžu platiť nasledovné charakteristiky:

  • všetko hodnotia
  • porovnávajú to, ako veci sú s tým, ako by ich chceli mať a
    • uháňajú neúnavne za tým, aby ich urobili inými, ako momentálne sú
  • sú často na automatickom pilote
  • sú stratení v myšlienkach, ktoré berú príliš doslovne, vážne a osobne
  • žijú v minulosti alebo v budúcnosti
  • vyhýbajú sa tomu, čo sa im nepáči alebo nemajú radi
  • vidia veci nepriamo, cez závoj myšlienkových konceptov, ktoré “vyraďujú” z činnosti ich zmysly

Ak ste si robili cvičenie Body-scan, rozpoznali ste pri ňom, že sa objavili niektoré z vyššie spomenutých čŕt?

Všetky tieto veci môžu byť našimi pravidelnými návštevníkmi počas skenovania tela (a aj ostatným mindfulness cvičení). A mnohokrát aj budú. Toto cvičenie je navrhnuté tak, ako je, aby sa mód robiť mohol prejaviť a aby sme si ho všimli a použili ho ako nášho učiteľa, cestičku k pokoju, k módu byť.

Takže, keď sa budete cítiť:

  • nepokojní,
  • agitovaní,
  • znudení,
  • ospalí alebo
  • budete cítiť, že máte tendenciu sa vyhýbať častiam tela, ktoré nemáte radi (ako bol spočiatku aj môj prípad),

môžete vec vnímať ako príležitosť rozpoznať, čo sa deje a postupne sa otočiť skôr smerom k tejto skúsenosti ako od nej. Keď napríklad zistíte, že ste na automatickom pilote a že ste mysľou v minulosti, prítomnosti alebo v “čo ak” a podobne, môžete to uznať ako fakt, vidieť, kde ste mysľou boli a prísť opäť domov do tela. A potom opäť a ešte raz a zase… Toto odchádzanie a prichádzanie sa môže obrátiť na zábavné cvičenie prepínania sa z módu robiť do módu byť. A práve o túto zručnosť získanú cvičením nám v celom mindfulness programe ide.

Čo ak zistím, že miesto toho, aby som cítil časť tela, premýšľam o nej? Keď sa stratím v konceptoch a analyzujem miesto toho, aby som vnímal? Môžem to vnímať ako prehru, čo je tiež prejav módu robiť. Alebo sa môžem pousmiať nad rozmanitými spôsobmi, akými sa myseľ veľmi šikovne vracia k svojej vlastnej agende – k mysleniu 🙂 A práve v tomto úsmeve je prebudenie sa zo sna, návrat k priamemu vnímaniu toho, aké je to byť plne prítomný v tomto okamihu.

Tak ak ste tak ešte neurobili, skúste Body-scan – skenovanie tela ešte dnes podľa inštrukcií, ktoré som prevzal z knihy oxfordského profesora Marka Williamsa. Najlepšie je robiť to s audio nahrávkou, ktorá je, žiaľ, dostupná len v AJ. No použitý jazyk je zrozumiteľný a jednoduchý.

Tento, ako aj ostatné blogy zo série MBCT, bol z veľkej časti inšpirovaný knihou Midnfulness: A practical guide to finding peace in a frantic world. Dlho som to nespomenul. Skúsenosti sú moje, no teória a myšlienky sú z veľkej časti z Oxfordu 🙂

V nasledujúcich blogoch sa okrem iných tém pozrieme na ďalšie cvičenia a k nim prislúchajúcu teóriu (podľa spomenutej knihy) a to cvičenie “Mindful movement”, teda vedomý pohyb alebo “uvedomovanie si pohybu”.

Advertisements

2 thoughts on “Mód robiť odhalený! (mbctw2-4)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s