Ako prežiť sviatky v prítomnom okamihu? (mindfulness 17)

Je už Prvý sviatok vianočný, sviatky sú v plnom prúde. Tento rok to vyšlo tak, že mnoho z nás pracujúcich má voľno až do 6.januára a neminuli pritom ani mnoho dovolenky. Ja som výnimkou, pretože milujem svoju prácu a voľné dni šetrím na jar, kedy ich viem lepšie využiť 🙂 Takže ako prežiť dni voľna, no najmä návštev, varenia, príprav, nákupov, cestovania… v prítomnom okamihu? Touto témou sa zoberali aj na mojej obľúbenej stránke a dovolil som si podľa nej pre vás pripraviť nejaké tipy, ktoré si myslím, že by fungovali mne 😉 Ja idem do toho, čo vy?

  1. “Zatiahni na hlbinu” – doprajte si čas zamyslieť sa, precítiť, čo pre vás znamená duch tohto obdobia, duch Vianoc. Precíťte svoje emócie, skúmajte, aké mocné a nápomocné môžu byť v tomto období pocity lásky a súcitu voči ostatným. Napríklad voči matke, ktorá je už z nákupov, upratovania a pečenia celá na nervy. Alebo aj voči deťom, ktoré sú nervné zo svojej vystresovanej matky 🙂 Pokúste sa zúčastniť sa podujatí, ktoré sa konajú v tomto období – svätá omša, kolednícka skupinka, pomoc núdznym. Všetky tieto činnosti vám môžu pomôcť sústrediť sa na to, čo je zmyslom tohto obdobia.
  2. Plánujte svoj deňzačnite svoj deň 5 minútami plánovania. “Help yourselves keep focused” 😉 Ak vás čaká hektický deň, je dobré vedieť, kedy počas neho bude čas na vyživujúce veci, ktoré nechcete zmeškať ako modlitba, meditácia, cvičenie a podobne. A pre zachovanie pokoja a bezstresového stavu je dobré mať plán, vedieť, čo robíte práve teraz, čo bude nasledovať, koľko to bude trvať a kedy to začne. Dobrá rada – do plánu zahrňte všetko. Moje plány mnohokrát zlyhali na tom, že som v nich nemal obed, večeru alebo reálny odhad času potrebného na presun.
  3. Doprajte si čas na modlitbu alebo meditáciu. Často zabúdame, že keď je toho najviac, automaticky vylučujeme z nášho života činnosti, ktoré nás vnútorne vyživujú. Meditácia je jedna z nich a je to práve ona, ktorá je proti stresu jedna z najúčinnejších zbraní. Keď treba, doprajte si čas vykročiť z kolotoča, zamerať sa na vnemy v žalúdku, v tele, zmapovať svoje myšlienky, precítiť akékoľvek a všetky pocity a vnemy, ktoré sa dejú vo vás práve teraz. Niekedy stačí 1 minúta. A keď ste pripravení, môžete vstúpi opäť do kolotoča. No zrazu to už bude iné…. 😉 Ak ste to už skúšali, viete, o čom hovorím 😉
  4. Manažujte očakávania. Či už sú to očakávania blízkych o tom, kedy, kde, ako dlho a čo budete robiť alebo očakávania šéfa, že hoci je pred Vianocami, zostanete samozrejme dlhšie v práci… Môžete sa tak vyhnúť zbytočným otvoreným alebo vnútorným konfliktom, ktoré spúšťajú obranné mechanizmy, vyhýbanie sa a rôzne iné prvky módu robiť, ktorý nás zvykne držať v hlave, nie v prítomnom okamihu.
  5. Vyskúšajte niečo nové. Ak sú pre vás Vianoce už rutina, skúste niečo nové. Napríklad ísť s rodinou na chatu, stráviť sviatky s priateľmi, ísť k moru alebo naopak – do hôr. My sme napríklad tento rok s otcom jedli na barových stoličkách sami dvaja. Bola to úplne nová skúsenosť. A prvý krát som na Štedrý večer vyprážal rybu 🙂
  6. Buďte vďační. Áno, sú vedecké dôvody, prečo byť vďační. Ľudia, ktorí sú vďační sú optimistickejší, šťastnejší, viac prítomní, odolnejší voči stresu atď. Avšak prečo nebyť vďační len tak? Len preto, že je to správny postoj? A čo tak svoju vďačnosť vyjadriť blízkym ľuďom vo svojom okolí? Schválne, pochválili ste osobu, ktorá vám napiekla alebo upratala alebo kúpila dar? Poďakovali ste jej? Všímate si tieto veci a ste za ne vďační alebo je to samozrejmosť? Ak áno, zrejme sa máte v živote lepšie, ako tí druhí. A spolu s vami sa majú lepšie aj tí vôkol vás, tí, ktorím ste svoju vďaku vyjadrili 🙂
  7. Zachovajte si zmysel pre humor 🙂 Neberte život, ľudí, situácie príliš vážne. Ak je to možné, naplánujte si do kalendára čas, kedy sa zabavíte, zasmejete a doprajete si trochu relaxu. Niečo, čo vám v kalendári bude svietiť a budete sa na to tešiť. Napríklad ja som po pre mňa najnáročnejšom dni v mojej práci šiel na rande, bolo to 21.12. Bol to kick-off event nášho mentoringového programu.Bol som pred tým už naozaj vymačkaný a myslel som si, že to už nedám. Ani event, ani rande. Ako sa však blížil ten deň, prestal som myslieť na to, že na evente prezentujem (z čoho mávam strašný stres) a začal som sa tešiť, že po ňom idem na rande. A BTW, bolo nám skvele 😉 Takže ak môžte, “keep it easy”. Ak nemôžte, naplánujte si čas pre seba. Najlepšie taký, počas ktorého sa zabavíte. Myslite aj na seba a svoje potreby, nie len na napĺňanie očakávanie tých druhých 🙂

V tom článku na mindful.org je tých tipov viac. No niektoré sú pre mňa nerelevantné, tými ostatnými siedmimi som sa inšpiroval. Takže moje otázky:

  • darí sa vám prežiť čas pred sviatkami a počas nich v prítomnom okamihu?
  • ak áno, čo vám pomáha v tom?
  • sú pre vás tieto tipy užitočné?

Teším sa na ďalšie príspevky, v ktorých budem o.i. pokračovať v téme Body Scan! Jupíííí 🙂

One thought on “Ako prežiť sviatky v prítomnom okamihu? (mindfulness 17)

Leave a Reply

