Body scan – očakávanie versus realita (mbctw2-3)

Po dlhšej odmlke spôsobenej vyššou pracovnou záťažou a mojou následnou neochotou duševne pracovať pri tvorbe blogu sa ozývam opäť! Nie preto, že by v práci toho bolo menej, ale preto, že blog je jedna z mojich priorít.

V predošlých blogoch som sa zaoberal myšlienkami o tom, že často žijeme len v hlave a zabúdame na telo. A následne som písal o jednom cvičení, ktorého účelom je tento stav zvrátiť a opäť spojiť myseľ a telo. V dnešnom blogu by som chcel zdieľať moje skúsenosti s týmto cvičením a čo sa mi po 5 mesiacoch s mindfulness podarilo.

  • Podobne ako mnoho iných začiatočníkov, aj ja som sa vrhol do scanovania s cieľom upokojiť moju rozháranú myseľ. Očakával som, že si ľahnem a začnem si užívať precítenie môjho tela, pokoj a relax, ktorý “mal prísť”. Miesto toho som zažíval nepokojnosť, nervozitu, nudu a odratával som minúty a časti tela, ktoré mi ešte zostávajú, aby som už mohol “ísť robiť niečo zmysluplné”. Moja myseľ odbiehala k všetkému možnému, presne ako to dieťa, ktoré sa hrabe v kope hračiek a podáva ich dospelému – plánovanie, technológie, nevyriešené vzťahy… A bol som nervózny z toho, že ju neviem vypnúť a sústrediť sa na toto super relaxačné cvičenie. Zvykol som zhodnotiť, že “to nefunguje” a že “to robím zle” a že “mrhám čas”. A potom som sa hneval na seba a bol som iritovaný, že hodnotím. Bludný kruh.
  • Neskôr som zistil, že takáto skúsenosť je úplne prirodzená. Potreboval som si uvedomiť, že neexistuje nevyhnutne spojenie medzi tým, ako si cvičenie užívam a jeho dlhodobými prínosmi. Trvá čas, pokiaľ sa nespočetné množstvo nervov v mozgu opäť prepojí a upevní sa toto prepojenie. Tento proces nemusí byť náročný, ale častokrát je. Teraz, po 5 mesiacoch je body scan mojou obľúbenou meditáciou, pri ktorej si oddýchnem a hoci to nie je jej primárny cieľ, moja myseľ sa zvykne upokojiť. Navyše mám pocit, že si pestujem postoj otvorenosti, súcitu a prijatia voči svojmu telu. Zvyknem ho cvičiť najmä večer po náročnom dni alebo v saune v oddychovacej miestnosti.
  • Ako som spomínal, mal som tendenciu hodnotiť počiatočný pocit iritácie z nepozornosti a nudy ako prehru, zlyhanie. Neskôr som prišiel na to, že toto cvičenie je rovnako ako cvičenie v posilňovni proste cvičenie. Ako u svalov pri cvičení s náradím, aj cvičenie v mysli prináša odpor a často bolí. Naučil som sa vítať tieto pocity, pretože sa mi stali znakom, že cvičím, že moja myseľ podstupuje istú zátaž, ako keď v posilke dvíham činku. Možno keby tieto pocity a nepohoda neboli, bolo by to znakom, že necvičím dosť alebo cvičím nesprávne… Neviem.
  • Spočiatku som necítil niektoré časti svojho tela. Spravidla tie s ktorými som bol nespokojný. Pamätám si ten pocit, keď som rovnako intenzívne začal cítiť napr. svoju pravú nohu ako svoju ľavú. Scanovanie tela sa pre mňa stalo vzrušujúcim časom, kedy som sa učil byť otvorený na nové skúsenosti a nikdy som nevedel, čo počas cvičenia zažijem.
  • Veľkým uvedomím bola skutočnosť, že mindfulness cvičenia nie sú o tom, aby nám navodili nejaký pocit alebo skúsenosť. Sú skutočne len o tom, aby sme sa naučili skúmať a pozorovať to, čo už tu je. A presne toto bol problém aj počas môjho bodyscanu. Hoci inštrukcie hovorili, že si nemám chcieť navodiť nejaký vnem alebo pocit, ja som proste chcel cítiť niektoré veci… Takmer som si to vyrobil. Až po nejakom čase mi došlo, čo v skutočnosti znamená skúmať to, čo tu už je.
  • Moje nastavenie hodnotiť cvičenie ako úspešné alebo neúspešné sa časom vytratilo. Zistil som, že jediným kritériom hodnotenia úspechu meditatívneho cvičenia je pravidelnosť, vytrvalosť a časté opakovanie. Nie pocit počas jednotlivých cvičení. Tieto pocity však môžem použiť ako vstupnú bránu pre uvedomenie si seba samého a nehodnotiace prijatie sa takého, aký som práve v tomto momente. Rovnako môžem pozorovať, ako podobné myšlienky a pocity prichádzajú a odchádzajú, aké impulzy k správaniu vyvolávajú, vidieť spojitosti medzi nimi. Vidieť, uvedomiť si a nechať odísť.

To je na dnes všetko. V nasledujúcom príspevku sa pozrieme na to, čo scanovanie tela prezrádza a zjavuje ohľadom módu robiť našej mysle.

Otázky? 🙂

One thought on “Body scan – očakávanie versus realita (mbctw2-3)

Leave a Reply

