Ako stopnúť vracajúce sa myšlienky – zhrnutie (mindfulness 15)

V predošlom blogu sa mi podarilo napísať mnoho slov, no zároveň som mal pocit, že som vôbec nevystihol myšlienku. Čo som chcel napísať, bolo:

  • Mindfulness neznamená neriešiť, ale dáva nám možnosť riešiť vo vhodný čas s vhodnými nástrojmi. Dumanie počas relačnej prechádzky môže, no zväčša nie je tým vhodným časom.
  • Naša schopnosť všímať si, byť pozorný (byť mindful) nás uschopňuje k tomu, aby sme si všimli, kde je naša myseľ a čím sa podvedome zaoberá a tréning púšťania (letting go) nám dáva možnosť pustiť tie problémy a nechať ich odísť, ak sa chceme naplno venovať tomu, čo práve potrebujeme robiť.
    • Inými slovami, efektívne je riešiť dôležité veci, nie urgentné.
    • Naša myseľ však má tendenciu riešiť len tie urgentné, hoci nemusia byť dôležité.
    • Navyše častokrát je problém (skreslená) myšlienka, nie situácia, ktorú nám myšlienka vykresľuje. A teda lepšie je pustiť ju a neriešiť, ako riešiť fiktívne problémy 🙂
  • Mindfulness však nemá riešenie na fakt, že počas takej prechádzky parkom nám môže napadnúť dôležitá myšlienka, ktorú nechceme pustiť, lebo ju nechceme stratiť a prísť o ňu.
    • Takto môže vzniknúť otvorená myšlienková sľučka a naša myseľ nám vec bude pripomínať, pokým sa sľučka nezavrie

Čo v takýchto prípadoch? Čo keď chceme byť prítomní tam, kde sme, avšak myšlienky nie a nie ustať? V tom prípade sa mi osvedčili mindfulness princípy v kombinácii s princípmi produktivity podľa Davida Allena z jeho knihy Getting Things Done (dostupné aj v SJ). Allen predstavuje ucelený systém na správu všetkých možných informácií tak, aby sme ich nemuseli držať v hlave, ale boli manažované inde a my sme mohli mať “myseľ ako voda”. Viac o metóde GTD je možné prečítať si v predošlom blogu, v knihe alebo na webe. Budem sa jej určite ešte mnoho venovať v ďalších blogoch. Aj jej princípom, aj tomu, ako som si ju implementoval vo svojom živote. A skutočne mi pomáha byť viac prítomný, menej v strese, menej v hlave a viac tu a teraz!

V tomto blogu som taktiež chcel písať o myšlienkových mapách a rovnako ako v tom predošlom som zistil, že pre túto tému nechám samostatný príspevok. Takže to je nadnes za mňa všetko, prajem pekný víkend.

One thought on “Ako stopnúť vracajúce sa myšlienky – zhrnutie (mindfulness 15)

Leave a Reply

