Všímanie si tela a dýchania (Cvičenie 1)

Nasledovnú meditáciu je vhodné si najprv prečítať a ak viete po anglicky, urobiť si ju prakticky najskôr za pomoci audia. Ak nie, stačí podľa toho, čo si zapamätáte. Je dôležitý princíú meditácie, nie dôsledné dodržiavanie pokynov.

Audio nahrávka v Anglictine je k dispozícii na tomto linku.

Usadenie sa

  •  Usaďte sa do pohodlnej polohy, najlepšie na stoličku, zem alebo posteľ. Je dôležité sedieť vzpriamene a aby sa chrbtica podopierala sama (teda nie opretí o stenu alebo stoličku). Chrbtica by mala byť vystretá, nie napätá, ale v príjemnej polohe. Nohy majte položené na zemi, pokiaľ možno vyzuté a neprekrížené. Oči pokiaľ možno zavrite alebo aspoň znížte pohľad smerom k zemi.

Všímanie si tela

  • Nasmerujte svoju pozornosť na fyzické vnemy zameraním sa vnemy pri dotyku tela s čímkoľvek, na čom sedíte. Skúste stráviť niekoľko momentov skúmajúc tieto vnemy.
  • Nasmerujte svoju pozornosť na svoje nohy, možno kontakt nôh s podložkou. Začnite s prstami, pokračujte so zameraním na podrážku chodidla, päty a priehlavok, pokým si nezačnete všímať akékoľvek a zároveň všetky vnemy v oboch chodidlách okamih za okamihom. Všímajte si, ako vnemy prichádzajú a odchádzajú okamih za okamihom. Ak si nevšimnete nijaké vnemy v tejto časti tela, jednoducho zaznamenajte “nič”. Naším cieľom nie je navodiť si nijaký pocit alebo vnem, ale len všimnúť si a venovať pozornosť tomu, čo tu už je.
  • Rozšírte svoju pozornosť na zvyšok tela. Všímajte si postupne pomaly lýtka, stehná, panvu, trup, krk, ruky, chrbát, tvár.
  • Venujte pár okamihov odpočinutiu si v pozornosti voči celému telu, ako ste sa s ním teraz spojili. Všimnite si, či je vám možné nechať telo so všetkými jeho vnemami byť pre tento moment také, aké ho nájdete. Skúmajte, aké to je, zanechať tendenciu chcieť veci inak, ako práve sú.

Sústredenie sa na vnemy pri prirodzenom dýchaní

  • Nasmerujte svoju pozornosť na dýchanie, ktoré sa deje v oblasti brušnej dutiny. Všimnite si meniace sa vzory fyzických vnemom v tejto časti tela, počas toho ako dych vchádza dnu a vychádza von. Zamerajte sa na nos a nosné dierky, či ste schopní zachytiť vnemy pri dýchaní aj v tejto časti tela.
  • Pokúste sa všimnúť si premenlivé fyzické vnemy počas plného trvania každého nádychy a výdychu. Nádych, medzera, výdych, medzera.
  • Nie je nutné, ba ani vhodné akýmkoľvek spôsobom kontrolovať dýchanie. Jednodycho nechajte, nech sa “dýcha samo”, vy len pozorujte.

Jednanie so zalietavou mysľou

Už veľmi krátko nato, ako ste začali, môžete získať skúsenosť, že vaša pozornosť bola od tela alebo dýchania unesená napríklad myšlienkami, predstavami, plánmi alebo spomienkami. Tento jav nie je chyba. Je to jednoducoh to, čo myseľ robí. Ak si všimnete, že vaša pozornosť už nie je na dychu alebo tele, môžete si zagratulovať, práve ste mindful 🙂 Prebudili ste sa a ste si opať vedomí svojej skúsenosti v prítomnom okamihu. Následne si len uvedomte, k čomu myseľ odbočila a jemne ju vráťte k fyzickým vnemom v brušku alebo tele.
Ak vaša myseľ bude uchádzať príliš často a budete z toho frustrovaní, skúste si všimnúť aj toto a zistite, či je možné to vnímať ako príležitosť na pestovanie trpezlivosti, láskovosti a súcitu k sebe samému.

Cvičenie je potrebné robiť aspoň 8 minúť (4 minúty telo, 4 minúty dýchanie), no je možné ho predĺžiť podľa chuti alebo potreby. Majte na mysli, že cieľom nie je nič iné ako venovať pozornosť tomu, čo sa vo vás deje v každom okamihu.

Advertisements

3 thoughts on “Všímanie si tela a dýchania (Cvičenie 1)

  1. Pingback: Andrej Kamenský
  2. Pingback: Andrej Kamenský

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s