Naše kotvy v prítomnom okamihu (mindfulness 13)

Život vie byť niekedy rýchly. Cez deň sa toho stane mnoho a ani si nevšimneme ako a stratíme kontakt s prítomnosťou. Mód robiť s jeho snahou nájsť riešenie na všetky naše problémy vrátane problému “príliš veľkého množstva myšlienok” a “straty kontaktu s prítomným okamihom” prevezme automaticky kontrolu a my sme sa opať dostali do pohyblivého piesku, do deštruktívnej špirály. A na jej konci je vyčerpanie, nervozita, možno vyhorenie, chronický únava, úzkosti alebo aj depresia. Záleží…

V takýchto prípadoch sa učím všimnúť si, čo sa deje, pretože scenár je vždy veľmi podobný. A skôr ako sa začnem naplno točiť v bludnom kruhu, spomeniem si, že to môžem stopnúť a zakotviť sa v prítomnom okamihu, zamerať sa na “tu a teraz” a nedovoliť módu robiť a jeho autopilotu, aby prevzal kontrolu nad mojím životom.

Kotvy v prítomnom okamihu

Okrem jedného formálneho cvičenia, ktoré som si zvykol robiť 2x denne alebo kedykoľvek potrebujem (budú o tom blogy neskôr), sú pre mňa k dispozícii fyzické vnemy ako kotvy v prítomnom okamihu.

Prečo fyzické vnemy? Pretože sa odohrávajú v prítomnom okamihu a zameraním svojej pozornosti na ne môžem jednoducho opať získať kontakt s realitou.

Mojími obľúbenými kotvami sú:

  • kontakt nôh so zemou alebo kontakt tela s podložkou
  • kontakt rúk s predmetom, ktorý držím
  • chuť na jazyku
  • pocit, ktorý prináša vietor, keď na nás fúka
  • bolesť chrbta, ak sedím
  • vnemy v žalúdku pri dýchaní

Pri formálnych mindfulness cvičeniach začíname vždy so zozbieraním našej roztratenej, roztrieštenej pozornosti a zameraním sa na jeden objekt, ktorý môžeme pozorovať. Spravidla začíname zameraním sa na vnemy v tele a vnemy v žalúdku pri procese prirodzeného dýchania. Mnoho ľudí v mojom okolí by mohlo mať problém práve v pozorovaní dýchania, pretože im to pripomína okult, New Age a ezoteriku, s ktorou nechcú mať nič spoločné. A ani ja nie. Z mojej skúsenosti po absolvovaní 8 týždňového MBCT programu môžem potvrdiť, že pozorovať dýchanie je pozorovať dýchanie, nič viac. Nijaké sily, stavy, energie, duchovia, čakry ani nič podobné. Len zozbieranie pozornosti a jej nasmerovanie na 1 proces, ktorý je možné pozorovať ľahšie ako napr. trávenie, krvný obeh, tlkot srdca a podobne.

Prečo dýchanie?

Tu je niekoľko dôvodov, prečo dych pozorujú na Oxforde:

  • Dýchanie je niečo, čo pravdepodobne prijímame ako samozrejmosť napriek tomu, že bez neho nedokážeme existovať ani 5 minút. Dych je skutočne život.
  • Dýchanie sa deje aj bez nášho vedomia, našej vedomej kontroly. Keby bolo na nás, aby sme si pamätali, že máme dýchať, už dávno by sme naň zabudli. Takže zameranie sa na dýchanie môže byť prirodzený protijed voči našej tendencii mať vždy všetko pod kontrolou. Dych nám pripomína, že v centre nášho tela, nášho života je niečo, čo nezáleží od toho, kto sme a čo chceme dosiahnuť.
  • Dýchanie je proces, ktorý sa deje len tu a teraz. Nie je možné sa zamerať na dýchanie pred 10 minútami ani na dýchanie o týždeň.
  • Dýchanie môže byť citlivý “prístroj” na monitorovanie našich pocitov. Na základe toho, či je dych dlhý alebo krátky, hlboký alebo plytký, trhavý alebo hladký… môžeme spoznávať naše aktuálne vnútorné rozpoloženie.
  • Dýchanie nám poskytuje kotvu alebo pevný bod, ku ktorému sa môžeme vrátiť vždy, keď sa zbadáme, že sme stratili koncentráciu, kontakt s realitou a chceme sa vrátiť.

Otázky na záver

Čo sú kotvy v prístave prítomného okamihu pre vás?
Máte nepríjemné pocity alebo obavy zo zamerania sa na proces dýchania?

V nasledujúcom blogu si prejdeme 1 cvičenie, ktorého cieľom je práve nácvik zozbierania pozoronosti a jej zameranie sa na telo a dýchanie, na 1 bod, ku ktorému sa môžem vždy vrátiť, keď ma autopilot unesie do ríše fantázie, ak som sa pre to nerozhodol dobrovoľne.

Advertisements

One thought on “Naše kotvy v prítomnom okamihu (mindfulness 13)

  1. Kotva v reálné přítomnosti? Např. když vyjdu ze svého světa ven, na ulici, a vidím, že život i tak pokračuje…vidět/zažít pohyb a moct tak zaznamenat prchavost, příp.neopakovatelnost i neuchopitelnost okamžiku…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s