Ako mindfulness zmenilo moju modlitbu 1

Mindfulness program, ktorého sa zúčastňujem, je skutočne zameraný na

Samotná prax a rozvoj týchto dvoch zručností (a iných, o ktorých som ešte nepísal, no budem neskôr) majú dopad na prakticky každú oblasť môjho života, teda aj na môj modlitebný život.

Mnoho slov

Moja osobná modlitba zvykla pozostávať z

  • čítania Písma,
  • osobnej modlitby (vlastnými slovami),
  • niekedy spev s gitarou a
  • často aj modlitba v jazykoch.

Najväčší dôraz som kládol na modlitbu vlastnými slovami. Keďže som nepoznal celkom “mód byť”, modlil som sa mysľou v “móde robiť” a teda mnoho som Bohu narozprával. Hoci som vedel, že “nebudem vypočutý pre svoju mnohovravnosť”, nevedel som inak. Tým, ako som fungoval, diali sa mi často dve veci, s ktorými som zápasil a nevedel si dať rady.

  • Mysľou som počas modlitby zablúdil do plánovania, fantazírovania alebo iných vecí a teda bez môjho rozhodnutia skončil môj rozhovor s Pánom a plynule prešiel do inej činnosti, napriek tomu, že som chcel byť s ním. A hneval som sa na seba, čo mi tiež nepomohlo to zmeniť.
  • Moja modlitba a čas s Bohom bol jednou z mnohých vecí, ktorú som sa snažil zapasovať do môjho na výkon a výsledky zameraného života. Hoci som si to nechcel priznať a popieral som to, čas s Bohom bola pre mňa úloha v taskliste.

Výkon versus spočinutie

Cvičením sa v umení žitia v prítomnosti sa tieto dve veci začali meniť.

  • Môj čas s Bohom sa stal miestom, kde som začal v spočívať v jeho prítomnosti. Začal som mať schopnosť zastaviť sa, oddeliť sa od kolotoča a akčného filmu v mojej hlave, pre vyhradený čas byť s ním. Dôraz v modlitbe prešiel z mnohých slov na soaking, modlitbu v jazykoch (neaktivuje ľavú hemisféru ako reč, ale pravú, ktorú kultivuje aj mindfulness cvičenie) a čítanie Písma. Čítanie Písma prešlo od výkonu a počítaniu kapitol  k nasávaniu slova a kontemplácii. Veľmi trefne túto zmenu ilustruje táto pieseň.
  • Druhá zmena bola spôsobená cvikom sa v pozornosti, s prácou s pozornosťou. Ak teraz počas modlitby myseľ nájde dieru v mojej pozornosti a zvedie ma k plánovaniu a podobne, získal som prax vo včasnom všimnutí si toho a v navrátení sa k tomu, čomu som sa rozhodol vedome venovať, teda k zameranosti na Pána. Ak si všimnem, že som z toho nervózny a netrpezlivý, alebo že sa na seba hnevám, len si to všimnem ako fakt, necham ten pocit prejsť telom a dovolím mu odísť. … Opäť sa môžem venovať modlitbe.

Som z týchto zmien nesmierne nadšený a veľmi túžim, aby ich mohol mať a byť nimi obdarovaný každý. Ak človek zápasí aj s týmito vecami, Oxfordský MBCT program poskytuje efektívne riešenie v nácviku potrebných zručností. Uvedomujem si aj, že mnohí to majú prirodzene a kde ja sa ja snažím dopracovať, oni začínajú. Ale takto to v živote chodí, že?

Ďalším vzácnym pokladom, ktoré vďaka práci s pozornosťou získavam a obohacujú môj duchovný život, sa budem venovať priebežne neskôr.

Prajem príjemný zvyšok nedele.

2 thoughts on “Ako mindfulness zmenilo moju modlitbu 1

Leave a Reply

