Prejsť sa s otvorenými očami? (mindfulness 10)

Mindful-walking

Často-krát, keď sme sa s kolegami rozprávali o strese, skúsenejší hovorili, že im pomáha na vyčistenie hlavy a uvoľnenie prechádzka, napríklad v lese. Priznám sa, že som to skúšal viac krát, no vtedy mi to želaný efekt neprinieslo. Možno som “nekráčal správne” 🙂 Pre mňa bola prechádzka skôr čas a priestor, aby si moje myšlienky so mnou robili, čo chcú. Podobný problém som mal aj pri bicyklovaní alebo behaní. Začnem behať, automaticky sa vzdialim do tajuplného sveta môjho fantazírovania a zrazu sa ocitnem po troch kolách na byte. Alebo idem na bajk a zrazu sa prebudím na Železnej studničke ako šlapem do kopca… Samozrejme, že cestou pár krát precitnem a uvedomím sa, kde som… Stáva sa to aj vám?

U mňa sa to začalo meniť. Rozhodol som sa počas športu a kráčania byť všímavý, bdelý a pozorný – skrátka mindful. Telesné cvičenie sa mi zároveň stalo mentálnym cvičením, cvičením na vnímavosť a pozornosť.

Profesor Williams vo svojej knihe tvrdí, že prechádzanie sa je jedno z najleších cvičení, brilantný spôsob ako uvoľniť stres a zlepšovač nálady. Odporúča, že ak sa chceme cítiť živí (ak práve žijeme opäť vo svojej hlave a starostiach), ísť na prechádzku vo vetre a daždi, v riadnej búrke 🙂 Hm, určite to skúsim 🙂

V druhom týždni MBCT programu bola úloha aspoň raz za ten týždeň íst na všímavú prechádzku, aspoň na 15 minút. Ak chcete ísť na takúto prechádzku a neviete presne, ako by mohla vyzerať, môžete sa inšpirovať napríklad týmito inštrukciami.

  • Nie je nutné ísť na špeciálne miesto. Stačí výjsť z domu alebo bytu a prejsť sa po okolí – po ulici, medzi panelákmi alebo zájsť do parku. Prechádzka medzi panelákmi s otvorenými očami môže byť rovnako zaujímavá ako horská túra. Aspoň v Oxforde si myslia… Ale tam nemajú hory ako my 🙂
  • Nie je nutné sa niekam náhliť. Cieľom je prechádzať sa všímavo, ako sa len dá, nie sa niekam dostať alebo prejsť určitú vzdialenosť.
  • Môžete si zamerať pozornosť na to, ako sa vaše chodidlá dotýkajú zeme a cítiť jemný pohyb svalov a šliach vo vašich nohách. Možno si aj všímať, ak sa vám počas chôdze prenáša váha z nohy na nohu. Fyzické vnemy sú našou kotvou v prítomnosti, dejú sa len teraz. Je možné ich vnímať ako oporu, ak sa chceme precitnúť a ostať v prítomnom okamihu.
  • Všímajte si všetko, čo vidíte, počujete alebo cítite. Nie je nutné veci pomenovať v mysli, len si ich všimnúť.
  • Všimnite si, či je pre vás možné byť otvorený na všetky zmyslové vnemy – vôňa kvetov, travy alebo aj výfukové plyny z aút alebo smrad z fastoodov.
  • Všimnite si, či dokáže pocítiť vánok na vašej tvári alebo tele, kvapky dažďa na hlave a rukách
  • Počúvajte vietor, ako fúka
  • Všimnite si, ako tieň a svetlo vytvárajú vzory na zemi a ako sa menia, ak fúka vietor
  • Každý moment v akomkoľvek ročnom období môže ukrývať množstvo zmyslových zážitkov bez ohľadu na to, kde žijeme.
  • Skúste sa zastaviť a pozrieť sa miesto dopredu nad hlavu. Čo je tam? Oblaky? Obloha alebo zaujímavé architektonické prvky? V prírode, v parku alebo na dedine je možné všimnúť si vtáčie hniezda alebo parazitov ako huby alebo imelá.
  • Pre mňa je zaujímavé pozorovať vtákov ako lietajú alebo plávajú vo vode, mávajú krídlami, alebo čokoľvek iné robia.

Prajem príjemnú prechádzku. Budem rád, ak sa o zážitky podelíte v diskusii 🙂

Advertisements

4 thoughts on “Prejsť sa s otvorenými očami? (mindfulness 10)

  1. Anooo, kedysi jsem chodila plavat…avšak když jsem po této zdánlivě relaxační aktivitě byla ještě více sama ze sebe unavená, raději jsem sportovní aktivity změnila na druh sportu, který jednoducho neposkytuje absolutně nijaký prostor pro myšlenku mimo…a to je skvělý odpočinek pro hlavu, funguje to a navíc je i tréninkem, učit se koncentrovat – oproti mým opačným zlozvykům. Navíc je fyzická aktivita velmi konkrétní hmatatelná forma činnosti.

    Jinak kromě toho např. v sauně při 80 stupních se taktéž nedá velmi přemýšlet;)

  2. A jako dobrý způsob tréninku pozornosti se doporučuje slackline. Chtěla bych si to koupit. Jednoducho jakákoliv drobná myšlenka pomimo aktuální přítomnost má tvrdý dopad, doslova:)

    Ano, sauna ještě lépe v rámci wellness.

    A zážitky z “Procházky sa s otvorenými očami?” Je to jako… film:-)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s