je možné byť odolnejší? (mindfulness 8)

resilience-
Robustnosť je schopnosť zniesť rôzne údery a nezdary, ktoré prináša život. Zvykne byť rozličná od človeka k človeku. Niektorím ľuďom sa darí v stresujúcich výzvach, či už sa jedná o čím ďalej nereálnejšie pracovné požiadavky alebo výstup na “osemtisícovku”. Iní, naopak, pod náporom stresu zlyhávajú a môžu sa dostať až do stavu depresie.

Doktorka Suzanne Kobasa z City University of New York definovala robustnosť ako funkciu najmä troch osobnostných čŕt a to:

  • kontrola
  • záväzok (commitment)
  • výzva

Podobne Dr. Aaron Antonovsky skúmal, ktoré kľúčové psychologické črty uschopňujú niektorých zniesť extrémny stres. Ako Izraelita sa zameral na tých, ktorí prežili Holocaust. Zistil, že existujú 3 črty, ktoré určujú náš “zmysel pre koherentnosť”:

  • zrozumiteľnosť
  • ovládateľnosť (manažovateľnosť)
  • zmysluplnosť

Na základe vyššie uvedeného sformuloval prof. Williams vo svojej knihe, že odolní ľudia

  • veria, že ich situácia má vyšší zmysel, ku ktorého naplneniu sa môžu zaviazať
  • veria, že môžu ovplyvniť svoj život a svoje situácie
  • veria, že ich situácia je čitateľná, resp. zrozumiteľná, aj keď sa zdá chaotická a mimo kontrolu

A čo s tým má mindfulness? Jon Kabat-Zinn, autor mnohých zdravotných štúdií o dopade mindfulness programov na zdravie ľudí, zistil, že 8 týždňový mindfulness program pomohol u absolventov markantne zvýšiť skóre vo vyššie uvedených osobnostných črtách.

Zaujímavé je uvedomenie si, že tieto črty a teda aj odolnosť voči stresu nie su nemenné, ale je možné ich permanentne zvýšiť absolvovaním napr. mnou vybraného mindfulness programu. To znie ako dobrá správa pre mnohých z nás, však? Pre mňa určite.

Hoci bežne spomínané benefity cvičení sa v bdelosti ako súcit, vnútorná istota alebo pokoj sú dôležité pre celkové blaho človeka, istá dávka robustnosti alebo odolnosti je pre život potrebná tiež. A práve cvičenie sa v bdelosti môže mať dramatický dopad na tieto kľúčové prvky našich životov.

A je to jeden z mnohých dôvodov, prečo som sa rozhodol absolovať 8 týždňový Oxfordský mindfulness program a po 2 týždňoch si už začínam užívať niektoré jeho benefity. Je to úžasné a takmer zadarmo – stojí ma to len čas, zmenu vychodených koľají a pohodlie.

Ako ste na tom so zvládaním stresu vy?

 

Advertisements

2 thoughts on “je možné byť odolnejší? (mindfulness 8)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s