7 pilierov života v prítomnom okamihu (mindfulness 7)

20130321-the-seven-pillars-of-the-arab-future-introduction

Nehodnotiaci postoj, trpezlivosť, detská myseľ, prijatie… Pekné veci, avšak aký majú súvis s plným prežívaním s bdelou pozornosťou, žitím v prítomnosti? Pri písaní tohto blogu som nebol inšpirovaný mojou knihou, ale týmto článkom o MBCT a mojou 9 dňovou skúsenosťou s Oxfordským MBCT programom (9 dní v čase písania blogu).

Nehodnotiaci postoj

Naším cieľom v bdelej pozornosti je vyvinúť si postoj nestranného pozorovateľa všetkého, čo prežívame, zakúšame a naučiť sa nehodnotiť tieto skúsenosti, ale prijať ich, ako sú. Teda nepopierať, nevytesňovať, ani inak ich neznásilňovať. Pretože práve toto hodnotenie a nálepkovanie pridáva k nášmu prežívaniu silný emocionálny náboj, najmä, ak sa bavíme o negatívnom náboji. Je rozdiel zmeškať vlak a spracovať to: “Zmeškal som vlak” alebo “zmeškal som vlak, to je hrozné! Celé zle!!!”
Existujú však veci, ktoré sú z morálneho hľadiska odsúdeniahodné. Niekedy je potrebné a vhodné seba alebo blízkeho človeka nie len pozorovať a prijímať, ale aj napomenúť a vykonať kroky vedúce k zmene zmýšľania, správania a odčinenia skutkov. Myslím si, že treba byť múdry a nezneužívať mindfulness princípy na ospravedlnenie svojej nemorálnosti.

Trpezlivosť

Niekedy sa snažím mať veci pod kontrolou a “znásilniť” ich, aby sa udiali vtedy, kedy ja chcem. Stojí ma to veľa námahy a nakoniec sa aj tak udejú vo svojom vlastnom čase, svojím vlastným prirodzeným spôsobom. Niekedy takto tlačím aj na seba a očakávam od seba neustálu zmenu k lepšiemu, každý deň pokroky a rozvoj, instatné výsledky. Niektoré veci jednoducho vyžadujú svoj čas. Toto je potrebné akceptovať. Trpezlivosť (schopnosť zachovať si pozitívny postoj počas čakania) a prijímanie vecí tak, ako sú, ide ruka v ruke. V mindfulness cvičení sa učíme trpezlivosti so sebou aj tým, že pozorujeme, ako myseľ opakovane odbieha k svojim výmyslom a vždy, keď si to všimneme, presmerujeme ju k späť k tomu, čomu sme sa rozhodli venovať plnú pozornosť. Zároveň trpezlivosť získavame aj tým, že precvičujeme pravidelne, hoci v tom nevidíme zmysel a nebaví nás to, len vo viere, že to prinesie očakávané výsledky časom. Venovať 2 krát denne plnú pozornosť 30 sekúnd osobitne každému prstu na nohe človeka naučí trpezlivosti 🙂

Detská myseľ

Videli ste niekedy dieťa, ktoré prvý krát behá po snehu, vidí sa v zrkadle alebo behá po daždi? To je zážitok! Detská myseľ je o zakúšaní bohatstva prítommného momentu v jeho plnosti. Príliš často berieme ako samozrejmosť bežné veci a nedokážeme vidieť neobyčajnosť v obyčajných veciach. Ak nie sme ako deti, nedokážeme oceniť svet, ako je stvorený – oblohu, hviezdy, oceány, hory, stromy, kvety. Myslím si, že toto je jedna z vecí, ktorú mal Ježiš na mysli, keď hovoril, že máme byť ako deti. Cvičiť sa vo všímavosti a bdelej pozornosti znamená aj vedome sa pozerať na veci ako po prvý krát. Nájsť opäť ten zmysel pre nadšenie, nájsť opäť jedinečnosť v absolútne bežných veciach. Pretože šťastie je pozerať sa na svet inými očami. AK sa dieťa vie tešiť z dažďa, prečo nie ja? Ono ma lepší postoj a ja ho chcem tiež. V mindfulness meditáciach sa učíme všímať si bežné veci, ako napr. dotyk mojich nôh s podlahou, akoby po prvý krát a prežiť ho v jeho plnosti. Táto zručnosť sa nám automaticky aplikuje aj na iné, možno oveľa záživnejšie veci.

Priblíženie sa miesto vyhýbania sa (approaching instead of avoiding)

Vďaka módu robiť a jeho autopilotu sa bezproblémov dostaneme bezmyšlienkovite z bodu A do bodu B, napríklad z bytu do nákupného centra. No nielen to! Zároveň sa automaticky vyhneme miestam, ktorým sa chceme vyhnúť, napríklad uzlom, v ktorých zvyknú byť dopravné zápchy. Čo je užitočné v jednej situácii, môže byť nebezpečné, ak mód robiť nechcene dobrovoľníči v našom vnútornom živote. Tým, že nám pomáha dostať sa do cieľa a vyhýbať sa pritom nepríjemným miestam, môžu v nás zostať mnohé nespracované, nedotknuté bolestivé spomienky, strachy, predstavy. Vo vnútornom svete nanešťastie funguje princíp, že do cieľa sa často vchádza práve cez spojenie sa s ťažkými vecami a ich spracovaním. Preto pri cvičení sa v bdelej pozornosti sa učíme všímať si všetky pocity, myšlienky, spomienky a časti tela, ktorým podvedome pozornosť venovať nechceme. Učíme sa tieto myšlienky priniesť do vedomej pozornosti, podržať si ich tam na potrebný čas, dotknúť sa ich, spracovať ich a nechať ich odísť (posledný predpoklad). Rovnako pri všímaní si telesných vnemov, všímame si, ktorým častiam tela pozornosť venovať nechceme. Sú to najmä tie, ktoré sme neprijali, nie sme s nimi spokojní alebo nás bolia, či iné dôvody. Rovnako sa učíme zamerať svoju pozornosť na tieto časti tela, byť s nimi, prijať ich a presunúť pozornosť následne inde.

Nenáhliť sa, netlačiť na pílu (non-striving attitude)

Kultúra, v ktorej žijem je zameraná na progres, na dosahovanie cieľov, na výsledky. V mindfulness meditácii nie je nijaký iný cieľ, okrem “len tak byť”. Ak práve prežívam strach alebo ustarostenosť, cieľom nie je sa zo strachu dostať a odohnať starosti. Cieľom je len tak byť, uznať tie myšlienky a pocity ako myšlienky a pocity, prijať ich ako fakt, nehodnotiť ich a nechať ich odísť. Čuduj sa svete, ono to funguje. Tlačiť na seba ešte nikomu nepomohlo uľaviť v strachu, strese alebo depresii.

Postoj prijatia

Prijatie znamená vidieť veci tak, ako sú. Znamená to pomenovať veci v pravde, uznať ich existenciu, nepopierať skutočnosti, nevytesňovať. Vidieť všetku farby, nie len tie, ktoré sa mi páčia a ktoré vidieť chcem. Znamená to aj nezameriavať sa na to, ako “by to malo byť” alebo ako “by sme chceli, aby to bolo”. Postoj prijatia nie je o tom, že sa máme snažiť prijať neprijateľné veci. Skôr je o rozpoznaní vecí, ktoré ovplyvniť vieme a vecí, ktoré ovplyvniť nevieme. Niektoré veci z našich životov môžu byť zmenené, až keď ich príjmeme. Prijať veci neznamená rozhodnúť sa ponechať si ich, ak mi škodia, ale uznať ich existenciu a nechať ich odísť… Pre mňa je dôležité sa v tom cvičiť, pretože mám tendenciu veci popierať. Keď mám hnev, strach, závidím alebo žiarlim, mám tendenciu popierať to sám pred sebou alebo sa správam akože nič… Veď nemám na to dôvod. Avšak to nevedie k riešeniu. Až po prijatí, z pozície pravdy, je možné vykonať optimálne kroky smerom k želanej zmene.

Púšťanie a nechávanie odísť

Často krát nám naša myseľ ponúka problémy, ktoré treba vyriešiť, riziká, ktoré treba mitigovať alebo otázky, ktoré je nutné zodpovedať. A pridáva k nim pocit urgentnosti. Otázka je, či je každá myšlienka hodná, aby som jej venoval svoj čas a každá otázka hodná, aby som si ju zodpovedal? V mindfulness cvičení sa učíme všimnúť si vnem, impulz k niečomu alebo nástojčivú myšlienku, uznať jej existenciu, nenechať sa ňou strhnúť a nechať ju odísť. Ak sa vráti, pravdepodobne už bude niesť slabší emocionálny náboj. Napríklad, ak ma niečo začne svrbieť, všimnem si to a aj svoju automatickú tendenciu si to poškriabať a nechám ten impulz odznieť. Však len svrbí. Keď impulz odznie, vedome sa môžem poškrabať. Samozrejme, že v bežnom živote mimo cvičenia neriešim a škrabem sa, no toto je výborná príležitosť na tréning “letting go”.

Keď tak čítam o týchto pilieroch, je mi jasné, že človek pochopí, o čo v nich skutočne ide, až keď sa začne v mindfulness vedome cvičiť. Aby sme pochopili niektoré veci, je potrebné mať najprv skúsenosť. Aj preto sa budem snažiť v dohľadnej dobe niekoľkých týždňov začať písať aj o tom, ako jednotlivé cvičenia vyzerajú a prebiehajú

A čo vy?

  • Dáva vám zmysel týchto 7 princípov?
  • Vidíte súvis medzi týmito zručnosťami / postojmi a umením žiť v prítomnom momente?

 

Advertisements

24 thoughts on “7 pilierov života v prítomnom okamihu (mindfulness 7)

  1. Pingback: Andrej Kamenský

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s