Keď vedieť nestačí…

weight-lifting-brain

Počas predošlých mesiacov som spoznával, že existuje aj iný spôsob myslenia ako analytický a že je možné prežívať veci aj priamejšie ako cez sitko palácov v mysli, v ktorých žijem.

  • písal som o zásadách plného prežívania a uvedomoval som si, že žijem akoby v opozícii týmto zásadám a že si tým ubližujem
  • premýšľal som o týchto zásadách a o ich zlúčiteľnosti s mojou vierou a vyhodnotil som ich ako kompatibilné. Stále viac si uvedomujem význam a dopad Kristovho príkazu “Bdejte a modlite sa…” a jemu podobných, napr. Zjv. 3, 2-3
  • zistil som, že existuje autopilot mód a všímal som si, kedy v ňom fungujem a kedy precitnem do manuálu. O autopilot móde ešte reč bude
  • zistil som, že na to, ako sa cítim, vplýva tak mnoho faktorov, že je nešťastné riešiť moje pocity analyticky, dumaním, hĺbaním
  • rozmýšľal som nad činnosťami, pri ktorých nie som pozorný, všímavý a pri ktorých môžem preradiť do manuálu

Uvedomujem si však, že nestačí čítať, premýšľať, filozofovať, mudrovať a písať o móde “byť”, potrebujem sa naučiť doň vkročiť a zostávať v ňom. Rovnako ako na získanie kondičky nestačí vedieť, že sa dosiahne cvičením, ale treba cvičiť. Nestačí mi trénovať len neformálne v sprche, pri umývaní zubov alebo cestou niekam, ale ako pre telesné cvičenie, potrebujem si vyhradiť čas aj pre mentálne cvičenie. Celý život som si cibril analytické zmýšľanie a mód robiť. Dostal som sa do bodu, kedy mi tento spôsob zmýšľania vadí a spôsobuje problémy. Počul som, že ak ťa všetko tvoje zmýšľanie doviedlo na miesto, kde sa ti nepáči, mysli inak.

Celá moja doterajšia skúsenosť s formálnym cvičením sa v bdelej pozornosti bola založená na minútovej meditácii alebo tomto základom cvičení, čo som našiel na nete. Ak sa mi aspoň raz týždenne podarilo nájsť si 15 minút čas, bolo to veľa. No žil som z toho ďalší týždeň. Navyše tých 15 minút mi veľmi obohatilo modlitbu, ktorá po tom cvičení nasledovala.

Je júl a ja budem mať po 5 rokoch prázdniny a vidím to ako ideálnu príležiťosť na zmenu, napríklad aj zmýšľania. Kniha, ktorú čítam, nie je len o tom, čo vedci zistili, ale aj o terapeutickom MBCT programe, ktorý vypracovali pre ľudí, ktorý príliš premýšľajú, dumajú a riešia – ako som ja! Ten program trvá 8 týždňov a pozostáva zo šiestich 20-minútových cvičení týždenne, plus každý týždeň je tam aspoň 1 “habit releaser”. Habit releaser má byť aktivitka, ktorá mi pomôže vytrhnúť sa z rutiny, autopilota, šablón v správaní. Myslím si, že to môže byť niečo ako dať si miesto latté čiernu kávu alebo ísť miesto autobusu niekam pešo a podobne. Budem zdieľať. Tento program má za sebou výsledky a pomohol už mnohým predo mnou… neriešiť a len tak byť 🙂

Sľubujem si od neho, že:

  • viac spoznám moje šablóny, kognitívne skreslenia a spôsoby, ako maladaptívne premýšľam o veciach
  • odnaučím sa týmto škodlivým myšlienkovým návykom
  • budem viac tu a teraz, nie “tam” v myšlienkovom svete v mojej hlave – v plánovaní, analyzovaní, starostení sa
  • budem vedieť adaptívnejšie spracovávať problémové situácie
  • budem menej reaktívny na podnety a vedieť si miesto toho vedome vybrať odpoveď na stresovú situáciu
  • naučím sa viac relaxovať, byť, nie len robiť
  • budem menej zameraný na výkon
  • budem si viac všímať okolie, čo sa deje vôkol mňa
  • budem si viac vážiť veci, ktoré som do života dostal
  • naučím sa viac vychutnávať bohatstvo maličkostí, ktoré som dostal do života
  • naučím sa nie len premýšľať, ale aj pozorovať (napr., že premýšľam)
  • rozviniem udupaný mód byť a oslabým dominantný mód robiť => budem viac Mária a menej Marta
  • zvýšim moju odolnosť voči stresu a moju schopnosť “zvládať” život
  • budem žiť viac v spojení so svojím srdcom, s inými ľuďmi, so svojím okolím
  • budem menej skutočnosti popierať, vytesňovať alebo aplikovať iné low-level obranné mechanizmy
  • zintenzívni sa môj duchovný život, môj vzťah s Bohom a moje prežívanie jeho prítomnosti. Lebo žiť v prítomnosti je pre mňa žiť v Božej prítomnosti
  • môj život bude plnší ovocia
  • získam skúsenosť, že myšlienky sú len myšlienky a nie realita a že ja nie som moje myšlienky a nemusím veriť všetkému, čo si myslím
  • budem vedieť žiť zdravšie a ohľaduplnejšie voči mojej duši a telu
  • a iné, na ktoré som zabudol

Očakávaní je veľa. Predstavujem si to podobne ako Ignaciánske duchovné cvičenia, no menej duchovné, viac kognitívne 🙂 Bude to chcieť prácu, vytrvalosť, pravidelnosť a vieru. Mojím cieľom je nie len prejsť si tým programom a získať jeho benefity, ale aj spracovať si materiály, ktoré budú dostupné pre ľudí, ktorí by si chceli takýto kurz prejsť. V budúcnosti by som chcel na laickej úrovni viesť takýto MBCT kurz. Chcel by som aby tieto a budúce blogy z mindfulness série mohli poslúžiť účastníkom. Uvidíme.

Takže v stredu 2. júla začínam s programom (keďže je dnes 3. a až teraz to dávam na net, je zrejmé, že som už začal 🙂 Kým začnem písať, ako sa mi darí a tipy na formálne mindfulness cvičenia, chcel by som napísať ešte blogy na nasledovné témy:

  • Mária versus Marta
  • Prečo mindfulness cvičenie pomáha zvýšiť odolnosť
  • 7 princípov života v prítomnosti
  • čokoládové cvičenie
  • autopilot mód revisited

Prosím, držte mi palce v tomto mojom harašení 🙂

 

4 thoughts on “Keď vedieť nestačí…

Leave a Reply

