7 tipov pre vrátenie sa do prítomnosti (mindfulness 5)

Fresh-Morning-Shower_4279R
V jednom z predošlých blogov som písal o mindfulness cvičení, ktoré zaberie približne minútu. V tomto blogu sa chcem podeliť s vami o niekoľko tipov na činnosti, pri ktorých si uvedomujem, že často fungujem v autopilot móde a sú to preto pre mňa skvelé príležitosti pre cvičenie vracania sa do prítomnosti bez špeciálne vyhradeného času na meditáciu.

Multitasking

Multitasking

Neformálne cvičenie mindfulness je prakticky protiklad multitaskingu – robeniu viacero činností naraz. U mňa ako u single muža bez detí je miltitasking napríklad premýšľanie a vnútorné dialógy počas bežných činností ako prechádzka, počúvanie hudby pri práci alebo rozhovor v saune. Alebo pozeranie facebooku v smartfóne pri konverzácii s ľuďmi. Verím, že u ľudí s rodinou môže byť multitasking napr. hranie sa s deťmi počas varenia, rozhovor s manželom popri vešaní prádla a podobne. Akékoľvek neformálne mindfulness cvičenie nie je nič iné ako vedomé rozhodnutie sa robiť len 1 vec “naraz”.

Vždy som si myslel, že multitasking je cieľ. Že toľko toho stihnem, som taký produktívny! Fuuuha, I rock!!! Neskôr som zistil, že je to práve multitasking, ktorý ma robí až o 40 % menej produktívnym, vrhám sa ním do autopilot módu a spôsobujem si zbytočný stres a unavujem sa. Nie že by naplnením života bolo byť produktívny a odškrtávať si položky v taskliste, ktorý som si vymyslel. To nie. Život je tu, aby sme ho žili a prežívali naplno každý okamih, či už je príjemný alebo ťažký. A robenie viacero vecí naraz, prepínanie z aktivity na aktivitu nám všetkým znemožňuje prežívať naplno prítomný okamih.

7 tipov pre mindfulness prežitie inak autopilot činností

octopus_multitasking_nyt-scaled1000

Tu je zopár tipov, ktoré sa mi osvedčili ako skvelé príležitosti nenechať sa uniesť mojimi túlavými myšlienkami a vrátiť sa späť do prítomnosti. Vždy, keď spozorujem, že som pri týchto činnostiach mimo, alebo prepínam medzi aktivitami, zameriam sa, ako pri formálnom cvičení, na svoje prirodzené dýchanie, uvedomím si, že som tu a zamerám svoju plnú pozornosť na to, čo práve teraz robím.

Mindfulness ranné a večerné hygienické rituály

Umývanie zubov je výzva. Máločo je tak automatické pre mňa ako toto. Ale keď precitnem, všímam si, ako sa mi kefka dotýka zubov, ďasien, ako naučené mám tie pohyby. Že nemusím rozmýšľať, ako si tie zuby umyjem.
Pri sprchovaní je omnoho viac vnemov. Môžem si všímať kvapky vody, ako padajú zo sprchy, zvuk, aký zvuk vydávajú pri dopade na moje telo alebo vaňu, ten pocit, keď mi voda steká po tele, ako sa svetlo odráža od vody.

Cesta do práce

o-WOMAN-COUNTRY-WALK-570

Pri ceste do práce si uvedomujem, že vždy chodím tou istou cestou. A že nabudúce pôjdem vedome inou, ale teraz sa mi nechce. Všímam si, aké kvety rastú, kto ide so mnou do práce, psíčkarov… No a najradšej mám, keď po daždi výjde slnko. Milujem tie odlesky svetla od mokrého povrchu. Keď nie je čo, môžem si všímať aj ako sa pri každom kroku dotýka moja noha zeme, ako sa prenáša moja váha z nohy na nohu. Až mi je smiešne, keď to píšem. Ale skúste to, toľko vecí, čo sa dá všimnúť si, ktoré dopĺňajú každý náš okamih.

Sauna

Saunu mám obzvlášť rád. Je tam toľko vnemov na vlastnom tele, že je až ťažké nebyť všímavý 😀 Môžem v nej svoju pozornosť zamerať na teplo, ktoré ma objíma, na rôzne procesy, ktoré sa dejú v mojom tele, ako reagujem na to teplo, po čase si všímam, ako sa dostávam do módu zaútoč – uteč a môžem naň nereagovať, ostať vedome sa sauniť dlhšie. Potom ochladzovací bazén je skúsenosť a následne oddych, uvoľnenie, oťaženie končatín, točenie hlavy. Nemám rád rozprávanie v saune. Keď som v saune, sauním sa, rozprávanie je už ďalšia činnosť, pre ktorú som tam neprišiel nechať ťažko v Tatra banke zarobené peniaze.

Šport

Closeup of runners shoe - running concept

Beh, plávanie, bicyklovanie alebo kondičné cvičenie v posilňovni. Všetko činnosti, ktoré ponúkajú množstvo fyzických vnemov, no moja myseľ sa často vyberá niekam, kde si myslí, že jej bude lepšie. Keď to spozorujem, upriamim si pozornosť na dýchanie – často zrýchlené – a vrátim sa späť. Môžem si všímať povrch, po ktorom behám, bicyklujem, okolie alebo bolesť vo svaloch, tlkot srdca a podobne.

Komunikácia

Bdelá komunikácia je pre mňa nie len o aktívnom počúvaní, ale najmä o pozorovaní neformálnych komunikačných prvkov. Akú farba hlasu má môj partner, aký tón, akú melódiu, ako sa tvári, gestikuluje, čo má oblečené, držanie tela… Môžem sa vcítiť do toho, čo prežíva, precvičiť súcit, empatiu. Alebo aj nie, ak som napríklad v pozícii vyjednávania.

Čakanie

Čakanie na autobus, čakanie v rade na pošte, na úrade, pri pokladni, čakanie na koniec pracovnej doby, na začiatok predstavenia, na koniec nudného filmu v kine. Kto z nás by si čas čakania neskrátil únikom do sveta svojej mysle a radšej ako čakať, rozmýšľal, čo nie je a mohlo by byť, čo som mohol niekomu v konflikte povedať a nepovedal, čo treba urobiť a ešte nie je hotové? A čo tak, keď si to uvedomím, nadýchnuť sa, uvedomiť si, ako sa cítim, na čo myslím a rozpozerať sa vôkol seba, že kto čaká spolu so mnou? Ako vyzerajú, čo robia, čo majú oblečené…

Počúvanie hudby

white-noise-studying

Kedy som naposledy počúval hudbu? Tým myslím “počúval hudbu a nič viac” – nijaký facebook, nijaké browsovanie po nete, nijaké cvičenie, ani modlitba ani meditácia popri tom. Proste len počúvať hudbu. Ja asi v sobotu (dnes je pondelok). Prečo je pre nás tak ťažké len si sadnúť alebo ľahnúť a počúvať hudbu, zamerať sa na jednotlivé tóny, slová, melódiu, jednotlivé nástroje? Možno je to povahou dnešnej hudby, ktorú by mnoho generácií pred nami hudbou ani nenazvalo. Podľa mňa je to však najmä mojou mysľou, ktorá je tak stimulovaná toľkými vnemami počas dňa, že zamerať sa len na hudbu je proste nuda. Dopamín = nula. Nijaký instantný pôžitok ako napríklad z pozerania gifiek na 9gag.com alebo gulas.sme.sk

A čo vy? Ako sa vám darí v “single-taskingu”? Pri ktorých činnostiach radi odovzdáte kontrolu nad svojím životom autopilotovi a je pre vás ťažké a nezáživné žiť tu a teraz?

Teším sa na ďalší blog o mindfulness. Ak sa vám tieto blogy páčia, nezabudnite zdieľať.

 

2 thoughts on “7 tipov pre vrátenie sa do prítomnosti (mindfulness 5)

  1. Nooo Andrej, je pro mne doslova šokující zjištění, jak čas může velmi nepozorovaně a nepovšimnutě protěkat mezi prsty, zdánlivě naprosto zanedbatelné sekundy a minuty se nasčítají.

    Už mám i racionální důvod, proč se např. při jídle soustředit jenom na jídlo? Například bych na základě pečlivého posouzení výsledku příště vařila rýži o 1 min méně a na hovězí maso v kombinaci s mrkví použila cayenský pepř namísto černého, s tím že si už dovedu všimnout detailního rozdílu čerstvě namletého pepře. Postupně vypěstovaný jemnocit umožní víc, než jen průměrný a dobrý výsledek:)

    A co takova cesta do prace? Když jsem se klasicky neponáhlala a nerozmýšlala nad 1000 věcí…byl překvapivě a nepochopitelně působivý a inspirativní zážitek, pozorovat lidi spěchající na autobus, odraz ranního slnka na chodníku, všimnout si dobře specifickou vůni vzduchu a atmosféru, jaká je jenom ráno. Občas jsem nechápala, že tak obyčejná věc je tak skvělá.

Leave a Reply

