Nie, nemusíme sa utopiť v pohyblivom piesku (mindfulness 4)

Pohyblivý piesok

Myslím si, že z posledných 3 príspevkov už môžete chytať, o čom to mindfulness môže byť. Dnes by som sa chcel zamýšľať nad tým, či mi ubližuje viac úzkosť či smútok alebo spôsob, akým na ne reagujem a ako mi v tom vie pomôcť zameranie mojej pozornosti na prítomnosť.

Naše nálady sa prirodzene menia. Avšak niektoré myšlienkové vzory dokážu premeniť ľahkú emocionálnu nepohodu, ktorá mohla byť skutočne krátkodobá, na dlhé obdobia úzkostí, stresu, pocitu nešťastia a vyčerpania.

Pohyblivý piesok

Vedci zistili minimálne 2 veci:

  • Keď sa začneme cítiť trošku smutní, nepokojní alebo iritovaní, nie je to nálada, ktorá nám škodí,  ale spôsob, akým na ňu reagujeme
  • Snaha oslobodiť sa zo zlej nálady alebo prísť na to, prečo sme nešťastní a ako to vieme ovplyvniť, často náš stav ešte zhorší. Je to ako s pohyblivým pieskom – čím viac sa snažíme z neho dostať, tým hlbšie sa ponárame

Presne takto fungujem aj ja. Keď sa začnem cítiť trochu nešťastný, snažím sa vymyslieť riešenie na problém, že som trochu nešťastný. Snažím sa zistiť, čo ma robí nešťastným a nájsť riešenie. V tomto procese však sa mi však začnú vynárať minulé sklamania, bolesti alebo aj starosti z budúcnosti. Miesto toho, aby som si pomohol, si reakciou na moju malú nepohodu ešte viac pohorším… A vo svojich zamotaných myšlienkach zabijem veľa času. (…ach, prečo nevieme prijať život aj s jeho ťažkosťami, bolesťou a stále sa snažíme byť šťastní ako v Hollywoodskom filme?) Toto moje riešenie (najmä počas cestovania, kráčania, jedenia, umývania…) je jedným zo spôsobov, ako sa dostať do autopilot módu.

Mark Wiliams z University of Oxford píše, že tento jav je prirodzený a deje sa, pretože stav našej mysle je úzko spojený s pamäťou. Naša myseľ podľa neho neustále loví v pamäti a snaží sa nájsť tie spomienky, ktoré nesú podobný emočný náboj. Napríklad, keď sa cítime ohrození, myseľ sa snaží nájsť spomienky, keď sme sa cítili ohrození v minulosti, aby sme si všimli podobnosť a ľahšie našli spôsob, ako uniknúť.

Obdobný proces sa deje v prípade nešťastia, stresu alebo úzkosti. Je úplne prirodzené sa občas cítiť smutný, avšak niekoľko málo ponurých myšlienok môže spustiť vodopád nešťastných spomienok, pocitov a nemilosrdných súdov samých seba. Jedna myšlienka alebo pocit je spúšťačom ďalšieho a ten toho nasledujúceho. Ak tomu dovolíme, zakrátko pôvodná prchavá myšlienka môže nahromadiť celú plejádu podobných myšlienok a pocitov smútku, úzkosti, strachu. A my sa môžeme ľahko ocitnúť v zajatí smútku.

Vedci z Oxfordu si myslia, že nie je možné zastaviť spúšťanie nešťastných spomienok, seba-kritických myšlienok a hodnotiaceho zmýšľania. Môžeme však zastaviť, čo zvykne nasledovať! Môžeme zastaviť tú špirálu cyklov negatívnych myšlienok a deštruktívnych pocitov, ktoré produkujú naše nálady.

Mindfulness spôsob riešenia problémových myšlienok, pocitov a nálad

Mindfulness meditácia nás učí rozpoznávať spomienky a ničivé myšlienky, ako prichádzajú. Sú ako propaganda, nie sú skutočné. A stále platí, že ja nie som moje myšlienky. Môžeme sa naučiť pozorovať negatívne myšlienky v momente, keď prichádzajú, chvíľu s nimi byť, mať ich pred sebou a potom ich pustiť a pozerať sa, ako sa nám vyparujú z pred očí. A keď sa toto udeje, stane niečo nečakané: hlboký pocit šťastia a pokoja zaplní prázdnotu po tej myšlienke.

Toto je pre mňa veľmi silné. Zvykol som zápasiť so svojimi myšlienkami, bojovať, snažil som sa nemyslieť a keď to nešlo, skúšal som vyriešiť svoj problém analyticky. Nevyšlo to. O zápasení si teraz myslím, že je to často len hľadanie spôsobov, ako myšlienky, ktoré nechcem mať a škodia mi, poprieť, potlačiť alebo inak ich vytesniť zo svojho vedomia a pozornosti niekde hlbšie. Robil som chybu. Myslel som si, že je možné potláčaním efektívne vyriešiť tieto nechcené myšlienky. No nie je. Prichádzajú z vnútra a potlačením sa opäť zatlačia späť, miesto toho, aby mohli byť spracované a odísť. A vo vnútri začnú hniť a rozkladať sa a raz... sa vyrútia v plnej sile.

Mindfulness spôsob nás povzbudzuje stať sa trpezlivejšími a súcitnejšími voči nám samým a vypestovať si otvorené zmýšľanie a láskavú vytrvalosť. Tieto vlastnosti nám pomáhajú tým, že nám pripomínajú, čo dokazuje dnešná veda: Že je OK prestať riešiť smútok a ďalšie ťažkosti ako problémy, ktoré si vyžadujú riešenie.

Mindfulness však neneguje prirodzenú “túžbu” nášho mozgu analyticky vyriešiť problém. Len nám jednoducho dáva čas na zvolenie najlepšieho spôsobu riešenia. Najlepší čas na riešenie nie je vždy vtedy, keď ma práve tlačí nejaká myšlienka s nábojom urgentnosti a ja tlačím na seba, aby som sa cítil dobre, lebo by som sa tak cítiť chcel alebo “mal“.

Niektoré problémy je najlepšie riešiť emocionálne – vyberieme riešenie o ktorom cítime, že je najlepšie. Iné potrebujeme riešiť logicky. Mnohé sú najlepšie riešiteľné intuitívne alebo kreatívne… Avšak sú aj také, kde najlepšie riešenie je ich neriešiť.

A čo vy? Aké máte skúsenosti s analyzovaním, čo sa vám deje, prečo to tak je… Pomáha vám to? Viete si predstaviť niektoré problémy, napr. zlú náladu alebo hnev, neriešiť? Alebo ich riešiť efektívne v iný čas napr. s niekým?

Ak sa vám páči tento blog, povzbudzujem vás k zdieľaniu na FB a iných sociálnych sieťach. Teším sa na nasledujúci blog zo série Mindfulness 🙂

6 thoughts on “Nie, nemusíme sa utopiť v pohyblivom piesku (mindfulness 4)

  1. Raz som mal knizku Letting Go od R. Rohra. Tam opisoval jednu techniku, ktoru si pamatam takto – predstav si, ze tvoj problem alebo myslienka, ktora ta tlaci a nevies sa jej zbavit, je lodka. A teraz zavri oci a si predstav si, ze tato lodka plava po rieke, napr. zlava do prava. Pointou je, nechat tu lodku preplavat pred svojim zrakom a nechat ju odplavat dalej, ze ju uz nebudes vidiet.
    Tu knihu chcem zohnat, ale uz nie je.

Leave a Reply

