Stačí 1 minúta? (mindfulness 3)

V minulom blogu som sa s vami podelil o zistenia z môjho bádania o pôvode mindfulness techník, pár definíciami, autopilot móde a niekoľkými postrehmi a radami ako precvičovať život v prítomnosti v každodenných rutinných situáciach. V tomto príspevku by som sa chcel podeliť o jedno krátke cvičenie, ktoré mi zvykne zabrať len 1 minútu. Dá sa však cvičiť neobmedzene. Ako podklad použijem knihu Mindfulness: Finding peace in a frantic world od vedcov z University of Oxford zodpovedných za rozšírenie mindfulness ako terapeutickej techniky v KBT… a mnoho iného.

Minútové cvičenie

1. Seďte vzpriamene, pokiaľ možno bez opory, aby váhu vášho tela niesla chrbtica, nie operadlo. Nohy môžete mať na zemi alebo na sedadle. Zavrite oči alebo sklopte zrak.

2. Zamerajte svoju pozornosť na vaše prirodzené dýchanie. Všimnite si, ako telesne cítite jednotlivé nádychy a výdychy. Pozorujte svoje dýchanie bez očakávania, že sa začne diať niečo špeciálne (pretože nezačne). Nie je potrebaa, aby ste dýchanie nejako usmerňovali, toto nie je dychové cvičenie.

3. Po chvíľke vaša myseľ začne blúdiť. Čo je prirodzené. Keď to zbadáte alebo uvedomíte si to, s láskou vráťte svoju pozornosť späť na dýchanie. S láskou znamená, že jemne, láskavo, bez hnevu voči sebe alebo voči svojej mysli. Upriamovanie pozornosti späť bez kritiky a tlaku na seba je kľúčové v precvičovaní mindfulness.

4. Vaša myseľ sa môže nakoniec upokojiť, alebo aj nemusí. Ak aj získate pocit úplneho pokoja, môže byť prchavý. Ak naopak pociťujete hnev alebo úzkosť, tiež môže byť len chvíľková. Čokoľvek sa začnete prežívať, dovoľte, aby to prebehlo bez vášho zásahu.

5. Po minúte (alebo dlhšom čase) otvorte oči a pokračujte v tom, čo chcete robiť ďalej.

Zameranie sa na jednotlivé nádychy a výdychy týmto spôsobom vám umožní pozorovať myšlienky ako vám prichádzajú a po troške sa naučíte nebojovať s nimi, len pozorovať. Zistíte, že myšlienky prichádzajú a odchádzajú “ako sa im zachce”. Zistíte, že vy nie ste vaše myšlienky. Pochopíte, že myšlienky a pocity sú prchavé. Prichádzajú a odchádzajú a vy máte na výber, či budete na základe nich jednať alebo nie.

Mindfulness je o pozorovaní bez kritiky, posudzovania. Je o súcite nás samých so sebou. Keď prídu ťažké myšlienky alebo pocity, mindfulness je o tom, že ich vnímame skôr ako čierne oblaky nad hlavou a skúmame ich so zvedavosťou, ako by sme upadli do paniky. Sú to LEN myšlienky a LEN pocity, nie je treba na základe nich nič konať, ani sa s nimi v hlave vyhádať. Ako samé prišli, tak samé aj odídu. Ich popieranie, potláčanie alebo zápasenie s nimi len predĺži čas, ktorý nám znepríjemňujú život. 

Niečo k slovu “meditácia”

Napriek dokázaným pozitívam má mnoho ľudí problém so slovom meditácia. Ja sám som ho tiež mal. Preto považujem za dôležité napísať niečo o meditácii.

Meditácia nie je náboženstvo. Mindfulness je jednoducho metóda mentálneho tréningu. Mnoho ľudí, ktorí praktizujú rôzne formy meditácie (v kresťanstve napr. kontemplácia, adorácia alebo soaking), sú nábožní, avšak aj mnohí ateisti a agnostici meditujú kvôli spomínaným benefitom. Meditácia je spôsob mentálneho cvičenia.

Nemusíte sedieť s prekríženými nohami v tzv. lotusovom sede, no môžete. Nie je to dôležité. Je dôležité, aby chrbtica bola vzpriamená a bez opory, aby ste jednoducho nezaspali 🙂

Mindfulness meditácia nezaberie veľa času, avšak aspoň malá dávka trpezlivosti a vytrvalosti je potrebná.

Meditácia nie je komplikovaná. Ani nie je o úspechoch a zlyhaniach. Ak aj máte pocit, že sa vám nedarí, naučíte sa niečo cenné o spôsobe, akým pracuje vaša myseľ.

Meditácia vám neumŕtvi myseľ, ani vás nespomalí v dosahovaní vašich cieľov. Meditácia nie je o prijímaní neprijateľného. Je o videní sveta jasnejšie bez vnútorného hluku spôsobeného nepokojnou mysľou, aby ste mohli prijať múdrejšie a uváženejšie rozhodnutia ohľadom vecí, ktoré potrebujete zmeniť. Aby ste nekonali v panike, reaktívne na čokoľvek, čo vám myseľ práve predostrie, že je urgentné. Meditácia vám pomôže vypestovať si hlboké a súcitné povedomie, ktore vám umožní zhodnotiť vaše ciele a pomôže nájsť optimálnu cestu k realizovaniu vašich najhlbších hodnôť.

To je pre dnešok všetko. Teším sa na ďalší blog a na záver otázky!!! 🙂

  • Podarilo sa vám nebojovať s myšlienkami počas krátkej meditácie? Len pozorovať ako prichádzajú a odchádzajú?
  • Aký pocit vo vás vyvoláva slovo meditácia?
  • Máte slovo meditácia spojené s nejakým východným náboženstvom alebo aj s kresťanstvom, prípadne niečim iným?
Advertisements

20 thoughts on “Stačí 1 minúta? (mindfulness 3)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s