Všímavosť mi pomohla zmeniť môj svet. Môže aj tebe? (Mindfulness 1)

Moje prvé stretnutie s Mindfulness

Možno to poznáte aj vy. Väčšinu svojho života som prežil mimo prítomnosť, zahĺbený vo svojich myšlienkach, vo svete v mojej hlave. Ťažko sa mi sústredilo či už na prácu alebo na štúdium. Bol som uväznený vo svojich vnútorných dialógoch a cyklických myšlienkach. Premýšľal som:

  • Čo som mal povedať v danej situácii tomu človeku?
  • Čo by som mu mal povedať, keď ho stretnem?
  • Ako to je?
  • Ako by to malo byť?
  • Prečo? Načo? Čo ak?

Snažil som sa nemyslieť, pretože mi to robilo “zle” a čím viac som sa snažil, tým viac som na seba tlačil a viac aj “myslel”! Všetko moje zmýšľanie a mentálne bloky na princípe kontroly ako potláčanie a popieranie ma doviedlo od obdobia neustáleho stresu až k úzkostiam, panickým atakom a neskor aj k depresii. Uvedomil som si potrebu to seriózne riešiť a našiel som si svoju osobnú trénerku.

Po mnohých hodinách štrikovania sa nám podarilo rozmotať väčšinu mojich myšlienkových klbiek a upliesť z nich sveter, ktorý sa mi páči 🙂 Dokonca mi pomohla nájsť riešenia na situácie v mojej rodine… V čom mi okrem nej, žial, nik pred tým funkčne pomôcť nevedel. Na jednom z našich posledných sedení, keď som riešil otázku “AKO pokračovať na začatej ceste a neupadnúť späť”, mi dala do ruky jeden papier so slovami: “Andrej, je čas, aby som ti dala tento papier…” Hoci to tak vyznelo, nešlo o nič mystické. Bol to len papier s pár radami. Mne to však ukázalo na oblasť, ktorú som dovtedy nepoznal, stále ju spoznávam a ktorej princípy mi v živote neskutočne pomáhajú.

Základné princípy … z jedného manuálu

Ten papier mal nadpis:

“Príručka pre nácvik plného prežívania 3
Získajte kontrolu nad svojím myslením: Spôsobilosti “AKO” prežívať”

Bol to len úryvok z terapeutického manuálu pre nácvik spôsobilostí od p. M. Linehan (c 1993, The Guildford Press). Keďže mi tie princípy začali výrazne pomáhať, chcel som viac. Gúglením som zistil, že dané princípy a technika sa vo svete nazýva aj “pozornosť”, “všímavosť”, “umenie žiť v prítomnosti”, no najma “mindfulness”.

Čo bolo napísané na tom papieri? Na pohľad jednoduché veci, no dopad ich aplikácie na život je nesmierny. Nechajte sa inšpirovať týmito princípmi a skúste ich začať aplikovať do vaších okolností a uvidíte, kam to povedie. Ak budete chcieť viac, tento blog je to miesto, kde verím, že bude relevantných materiálov o mindfulness časom dostatok.

NEHODNOTIACI POSTOJ

Pozorujte, ale NEHODNOŤTE. Zaujmite nehodnotiaci postoj. Pomenúvajte len FAKTY. Zamerajte sa len to “ČO” prežívate, nie na to, či je to “dobré” alebo “zlé”, “hrozné” alebo “úžasné”, či by ste to “mali” alebo “nemali robiť”.
ODLÍŠTE svoje NÁZORY od FAKTOV, teda čo si myslím, od “kto”, “kde”, “kedy”, “čo”.
AKCEPTUJTE každý moment, každú udalosť, ako deka rozložená na tráve prijíma dážď i slnko, každý lístok, ktorý na ňu spadne.
ROZOZNÁVAJTE, čo vám pomáha a je užiťočné, ale nehodnoťťe (či je to dobré alebo zlé). Rozoznávajte, čo je pre vás zraňujúce, ťažké, neužitočné, bolestivé (teda len fakty), ale nehodnoťte, či je to dobré alebo zlé, strašné atď.
Ak sa pristihnete (uvedomíte si), že niečo hodnotíte, NEHODNOŤTE SVOJE HODNOTENIE. (Tzn., že ak sa pristihnem, že som sa málo vyspal a hodnotím to ako strašnú vec a uvedomím si to, nehodnotím ako zlé to, že som hodnotil. Proste som hodnotil, stalo sa to, je to fakt. Nie je to ani dobré, ani zlé.)

ROBTE JEDNU VEC, ALE PORIADNE

Robte vždy v jednom čase len jednu vec. Keď jete, jedzte (koncentrujte všetky zmysly na jedlo a jedenie). Keď sa prechádzate, prechádzajte sa. Keď sa kúpete, kúpte sa. Keď pracujete, pracujte. Keď ste v skupine alebo s niekým konverzujete, venujte plne pozornosť každému momentu tejto konverzácie. Keď rozmýšľate, rozmýšľajte. Keď sa strachujete, tak sa strachujte. Ak niečo plánujete, tak len plánujte. Keď sa snažíte si niečo zapamätať, sústreďte sa len na to, aby ste si to zapamätali. Všetkému, čo robíte, venujte plnú pozornosť… (niekedy je to extrémne ťažké, napr. ak kňaz má nudnú kázeň a kontinuálne unikám do sveta svojich myšlienok a fantázií…)
Ak vás pri niečom vyrušujú iné činnosti, myšlienky alebo silné pocity, ZBAVTE SA ICH (o tom, ako na to, budú samostatné blogy) a vráťte sa k pôvodovnej činnosti. Ak je to potrebné, urobte to znova a znova.
KONCENTRUJTE SVOJU POZORNOSŤ. Ak zistíte, že robíte 2 veci (prepínate medzi 2 činnosťami), prestaňte, vráťte sa späť a venujte sa len jednej veci.

EFEKTÍVNE

ZAMERAJTE SA NA TO, ČO FUNGUJE. Robte to, čo si vyžaduje situácia, čo vám pomáha (a myslíte si, že potrebujete alebo chcete robiť). Zabudnite na to, čo si myslíte, že je “spravodlivé”, “dobré” alebo “zlé”, “čo by sa malo” a “nemalo” robiť.
HRAJTE PODĽA PRAVIDIEL. Neublížte, v snahe ublížiť druhéme, sebe samému.
Počínajte si čo NAJŠIKOVNEJŠIE podľa toho, v akej situácii ste sa ocitli, nie podľa toho, v akej situácii ste sa ocitnúť chceli, v akej ste sa ocitnúť “mali” alebo ktorá by bola spravodlivejšia, lepšia, výhodnejšia či akákoľvek iná.
Nezabúdajte na CIELE, ktoré chcete dosiahnúť a urobťe všetko preto, aby ste ich dosiahli.
ZABUDNITE na pomstu, zbytočný hnev (horkosť a hnevlivé konanie), ktoré vám nepomôžu a zrania vás

To je všetko, čo bolo na tom papieri. Obsah v zátvorkách som pridal ja.

Pravdepodobne ti napadli niektoré z týchto otázok:

  • prečo práve tieto princípy a postoje?
  • ako to súvisí so žitím v prítomnosti?
  • ako mi to pomôže vypnúť môj autopilot mód?
  • aké sú ďalšie princípy a rady pre žitie v prítomnosti?
  • ako ich aplikovať do mojich situácií?
  • ako mi žitie v prítomnosti pomôže v stresový situáciach a v uzkostných stavoch?
  • aké ďalšie benefity z mindfulness budem mať?
  • čo na to hovorí veda a seriózne výskumy?
  • je to kompatibilné s mojou vierou?
  • čo na to Biblia?

Odpovede na tieto otázky budú predmetom ďalších blogov, nakoľko nie sú jednoduché. Práve na otázky prečo a ako je mnoho informácií, napísali sa mnohé knihy, články a kurzy. Mojím cieľom bude z dostupných článkov a kníh postupne dávať odpovede na každú z týchto otázok, až kým nebude mozaika celistvá. Čerpať budem z odbornej knihy uznávanej ako aj vedeckou komunitou, tak kresťanskými terapeutmi, ktorú vlastním a nie je dostupná v slovenčine. Zároveň aj z rôznych vedeckých a menej vedeckých článkov na Internete. Odpovede na otázku kompatibility s vierou budem dávať na základe článkov jednej britskej katolícko-ortodoxnej psychiatrickej a psychologickej komunity, s ktorou som v kontakte.

To je na dnes všetko. V ďalšom blogu sa môžeme spolu pozrieť na rôzne definície mindfulness, jeho výhody a na jeden formálny a pár neformálnych spôsobov aplikácie v bežnom živote.

32 thoughts on “Všímavosť mi pomohla zmeniť môj svet. Môže aj tebe? (Mindfulness 1)

  1. Andrej, nejde mi do hlavy, proc je se silno nedporucuje, nedelat nic jineho dokonce ani pri jidle, cisteni zubu a sprchování, procházce? Jde jen o princip + zdravotni a dietni rady v pripade jidla…alebo jeste o neco vic? Nezašel jsi privelmi daleko?;)

  2. Ahoj Lenka, nie je to o tom, ze by robit alebo mysliet na nieco popri niecom inom bolo zle alebo by sa to nedoporucovalo. Je to vsak vycerpavajuce, neefektivne a ma to cely rad nevyhod. Ludia ako ja, ktori sa dopracovali az sem, maju problem s myslenim… Myslia stale, dookola sa tocia v bludnych kruhoch, trpia uzkostami, chronickym stresom, depresiami… Aj ako dosledok ich sposobu myslenia. No a pre nas bol vyvinuty tento mindfulness program a ma nebyvale vysledky v liecbe spominanych symptomov.

    No a to, o com pisem, su sposoby, ako sa da neformalne precvicovat iny sposob myslenia. Ako si vsimat a uvedomovat, ze som myslou mimo a vracat ju spat do pritomneho okamihu. Pretoze to pomaha. Fyzicke cinnosti a vnemy su takou kotvou, o ktoru sa mozem zachytit, ked sa potrebujem vratit. Pretoze fyzicke vnemy sa deju len teraz 😀

    Takze to netreba brat ako dogmu alebo jedno zle, druhe je dobre. Skor ako inspiraciu, ze sa da zmyslat a zit aj inak ako v kolotoci myslienok, viac tu a teraz ako strateny v palacoch svojej mysle. A tento sposob myslenia so sebou prinasa menej stresu, strachu, depresie, stratenosti a viac spontannosti, radosti, zvedavosti, hravosti… Avsak kedze cely nas zivot pestujeme prave ten analyticky sposob zmyslania, potrebujeme sa ucit tomuto bdelemu sposobu a cvicit sa v nom. Aspon ja to tak vnimam.

    Casom budem pisat aj ako sa da cvicit formalne, tzn., ze nerobis nic ine, len cvicis 🙂 A tiez to potom netreba brat, ze takto musim zmyslat vzdy a v kazdej situacii. Nie. Je to cvicenie.

    Myslim si teda, ze to neprehanam 😉 Pomaha mi to a zacinam prave zat urodu, ktoru mi tieto cvicenia prinasaju. Vdaka nim ziskavam prax v uvedomovani si, ze som v autopilote a presne to, co pises… Prax v letting go… Nechat tu myslienku odist. Nezodpovedat si nastojcivu otazku. Nenaplanovat si veci, ked si ich nemam kde napisat a budem to musiet aj tak robit znovu… Neriesit cely svet a veci, ktore nezmenim. Letting go. A to sa da cvicit aj popri umyvani zubov a sprche 🙂

    Ocenujem, ze si si dala namahu a citala tento blog. Dufam, ze som ti pomohol zodpovedat otazky, ktore si mala. Aj ked vidim, ze si si zodpovedala na ne uz sama

  3. Hehe, ja som sa prave osprchoval a umyl si zuby a mohol som cvicit “letting go” vsetkych myslienok, ktore mi virili hlavou, co by som ti chcel napisat o mindfulness a o tom, ze je to mentalne cvicenie:D

    Clovek vela veci pochopi, az ked ich zacne robit a mat skusenost. Potom pride vela “aha” momentov.

    Som rad, ze mi tu komentujes. Nie je vela takych, ako ty 😀

  4. Andrej, děkuji za velmi pečlivou, trpělivou, výstižnou a bleskovou odpověd´:) Vážím si to. Ano už tomu rozumím i na hlubší vrstvě:) S tímto vysvětlením mi to dává ještě další logiku… protože princip „uvažovat v každé situaci vždy 1 způsobem by neumožňoval nové možnosti.
    A tento blog oslovuje „Lidi jako já“. Vlastně ano, fyzické vněmy/činnosti jsou takovým pojivem s přítomnou realitou. (Obzvlášť relaxační a přínosné já vidím především fyzické činnosti (sporty, které si vyžadují 100 procentní koncentraci…a každá drobná nepozornost má své okamžité a patrné následky:); v takové situaci je jednoducho něco ještě silnější, než mé velmi zlé návyky:))
    Také bych řekla, že jsme vychováváni k „módu robit“, který je výrazně rozvinutý – na úkor toho, prostě být.
    Andrej! Když jsi si Ty dal námahu, čas a měl trpělivost napsat blog poté, co jsi toho spoustu spoustu nastudoval, promyslel, zpracoval… tak akože já bych si to mohla aspoň přečíst (však to je pro můj přínos), když už je to takto naservírované na stříbrném podnose (No, konečně jsem si na to našla prostor při všemostatním, co stále řeším;))

  5. Pingback: Andrej Kamenský

Leave a Reply

