Prečo v strese podliehaš pokušeniu? (vôľa 5)

Dopamín je metla ľudstva. Pre náš mozog milujúci dopamín viac ako čokoľvek iné sú prázdne veci ako kalorické jedlá bez nutričnej hodnoty, nové hračky, nakupovanie, hltanie informácií, notifikácie, hry a drogy magnetom samom o sebe. Čo však, keď je nám ťažko? Keď prežívame bolesť, smútok, strach, stres, únavu, vyčerpanosť, vinu a pod?

Princíp: Cítiť sa zle vedie k poddaniu alebo vzdaniu sa

Toto je pravda častejšie, ak nemáš vypestovanú bdelú pozornosť / sebauvedomenie a seba-kontrolu. Pretože keď prežívame tieseň akejkoľvek podoby, súčasne túžime po úľave. A ktoré podnety sú lepšími prísľubmi úľavy pre náš vystresovaný a zúskostnený mozog a vedomie ako tie dopamínové s prísľubom šťastia? V strese nie sú až tak prísľubom šťastia, ale prísľubom úľavy.

Dosledok? Keď sme v strese jeme koláče, burgre, čokoládu, pijeme viac alkoholu, viac prokrastinujeme, stimulujeme si mozog článkami na nete atď. Funguje to? Nie! Vyberáme si často práve z katalógu druhov správania / návykov, ktorých sa chceme za pomoci vôle zbaviť. Podľa vzorca “cieľ -> predstavzatia – > psychická záťaž -> pokušenie -> poddanie sa”. Pre mňa typickým príkladom je, keď som sa postieval od jedla. Nejedol som, klesol mi cukor, bol som hladný a mrzutý a následne som strávil značne viac časi na internete klikaním na dopamínové podnety. Bol som z toho ešte viac mrzutý, nahnevaný a kritizoval som sa za to, teda som sa cítil ešte horšie a tak som ešte viac stimuloval mozog dopamínom v snahe nájsť úľavu a uspokojenie od pocitu sklamania zo seba a previnenia. Žiadne neprišlo, zato však som mal príležitosť stráviť krásny čas v bludnom kruhu.

Obviňovanie sa ako najhlúpejšia stratégia

Dôsledkom poddania sa je, že sa cítime ešte horšie. Chceš schudnúť a v strese ucítiš vôňu fastfoodu. Treba sa odmeniť, keď tak trpím nie? Napapinkáš sa a zrazu sa cítiš ešte horšie. Vina. Povieš si “čert to bert”, “už je to jedno” a dáš si k tomu ešte aj koláč, kolu. Rozladenie pokračuje a stráviš svoj produktívny čas klikaním na články o produktivite, pretože tie pomáhajú cítiť sa produktívne, čo je príjemné a ty potrebuješ úľavu. Avšak po pár hodinách zistíš, že napriek lepšiemu pocitu zo seba si nič neurobil dnes, takže po práci si povieš “čert to ber” a doma sa opiješ, lebo sa cítiš ešte horšie a treba si uľaviť. No a takto funguje mnoho ľudí vrátane mňa denne.Aj keď ja sa doma neopíjam. Ale občas som si zvykol dať vinko 🙂

Absolútne najneúčinnejšou taktikou na pomoc sebe, keď sa poddáš dopamínu alebo keď čokoľvek iné nevýjde, ako si chcel, je obviňovanie sa a sebakritika. Jediným dôsledkom je, že sa cítiš ešte horšie, vinný, v strese a predsa – kritika bolí. Keď padneš, hodnotiť sa, nadávať si, dávať si mená, bičovať sa a tlačiť na seba viac je proste neúčinné. Čo účinné je, je súcit so sebou – v angličtine self-compassion. Táto téma spolu s autenticitou bude predmetom mojich blogov v blízkej budúcnosti, cca od januára 2017.

Konfrontácia s realitou vlastnej smrteľnosti

Jednou zaručenou fajnotkou ako marketéri spôsobujú, že nakupuješ, je správne využitie teórie terror manažmentu. Tá hovorí, že uvedomenie si vlastnej smrteľnosti v nás vyvoláva hrôzu a v nej si treba uľaviť. Je to jeden z dôvodov, prečo po správach o vraždách a úmrtiach začali vysielať presne vybrané reklamy. Myslím si osobne, že práve preto zvykne po pohrebe bývať kar.

Fixuješ svoj pocit odhodlaním nepoddať sa v budúcnosti?

Jednou z neúčinných stratégií, ako si uľaviť v tomto okamihu je začať sa fixovať na svoje budúce ja. Budúce ja som ja zajtra alebo neskôr. Rozdiel medzi mnou a mojou predstavou o mne zajtra je, že moje zajtrajšie ja je dokonalé – dobre vyspaté, plná sebakontrola, nemá úzkosť, je radostné a šťastné. Dnes som padol, zajtra to dám. Sklamanie nastane, pretože moje ja zajtra je zajtra už moje ja dnes 🙂 A je unavené, úzkostne, nespokojné a náladové. Poddáva sa veciam, ktoré v živote nechce a obviňuje sa. Kruh sa uzavrel a točí sa a točí.

Čo funguje ako úľava v strese?

Zoznam vecí, ktoré som už napísal v minulom blogu:

  • Cvičenie
  • Športové hry
  • Sauna / masáž
  • Zúčastňovanie sa náboženských aktivít – bohoslužby, služba núdznym
  • Modlitba / meditácia
  • Počúvanie hudby
  • Čítanie povzbudzujúcej alebo relaxujúcej hudby
  • Kvalitný čas s rodinou alebo priateľmi
  • Vychádzaky von – v zeleni
  • Trávenie času v kreatívnom hobby. U mňa napr. blogovanie

Stratégia na nepoddanie sa v strese

Pre svoj “willpower challenge” (ja mám vypínanie Internetu o 20:00) porozmýšľaj o situáciach, v ktoré sa môžu vyskytnúť a hrozí ti v nich, že sa poddáš dopamínu. Urči si pre ne kroky, čo urobíš, aby si obstál.

Otázky na seba-skúmanie

  • v ktorých veciach hľadáš úľavu ty, keď sa necítiš dobre?
  • ktoré z nich fungujú a ktoré sú len dopamínový prísľub úľavy, v skutočnosti sa cítiš horšie po nich?
  • tiež používaš fantázie o tom, ako v budúcnosti budeš iný a dosiahneš výsledky, na ktoré si sa dnes vykašľal?

Chceš sa dozvedieť viac o mindfulness? Checkni nasledujúce linky:

One thought on “Prečo v strese podliehaš pokušeniu? (vôľa 5)

Pridaj komentár